Dosor skall inte vara igensatta. En seriös elfirma tar hål och sätter lock, men naturligtvis bara hål där det är dosor och hål på rätt ställen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Och hur många veckor tror du att det finns en möjlighet att hitta anteckningarna? Och hur enkelt är det att göra hål på exakt rätt ställe om nått år när du behöver komma åt dosan?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dom behövde 15 hål för att hitta dosan nu, självklart skulle jag göra ritningar som sätts in i huspärmen . Varför skulle jag behöva komma åt om ett år?
Nu handlar det om att göra det bästa av situationen
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Det är bara det att man måste prata med varandra och förklara hur och vad man vill, det är helt omöjligt att gissa vad den andre vill. Har man 100 kunder så har man även hundra olika åsikter och önskemål. Så du har råkat ut för det absolut vanligast "felet" dålig eller ingen kommunikation. Det ansvaret får ni nog dela på.
Egentligen bara ett halvt gilla...
Yrkesmannen har pga sin erfarenhet och att det faktiskt är detta man sysslar med en större skuld i det hela.
Visst, lite generellt håller jag med dig, kunder glömmer ofta att meddela sina önskemål.
Men det gör ju kraven på "oss" ännu tydligare, vi måste i möjligaste mån försöka fånga upp alla rimliga önskemål och helt rakt på, fråga oss fram.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Crayo skrev:
rent teoretiskt vad händer om jag skulle sätta igen? Och märka upp koordinater till dosorna istället?
NEJ.
Det är inte tillåtet (dvs inte förenligt med elinstallationsreglerna, SS4364000).
Och det funkar inte, helt ärligt det funkar inte.

Jag är elektriker, och på varenda ställe jag kommit till där dosor byggts igen får jag alltid typ 3 till 20 timmars extra jobb, så det kostar alltså ordentligt med reda pengar lite senare, att inte göra rätt från början.
Det är faktiskt nog jävligt om dosor är övertapetserade, redan där börjar problemen, men med erfarenhet så brukar man rätt snabbt räkna ut var de osynliga dosorna ska hittas. Men helt inbyggda är ett sattyg.

Jobbet du har fått utfört är faktiskt ganska komplicerat, just av denna orsak som tråden handlar om.
Det bästa är att göra något i stil med det Thomas_Blekinge skrev i inlägg #10, man rensar bort all befintlig el, och sen får man fram nytt till ett enda ställe och därmed max ett doslock, och därifrån drar allt det nya.
Men det kostar ju som regel lite mer tid och därmed pengar.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
C Crayo skrev:
Ska man behöva förklara allt för hantverkare? De är ju typ därför man anlitar dom, för att slippa tänka på allt själv.
Denna utbredda missuppfattning är en vanlig orska till konflikter. Man ska inte ta något för givet.
Tänk små barn i trotsåldern.
 
All el är nydragen men till gamla dosor, det är det ja tycker är mest idiotiskt
 
C Crayo skrev:
All el är nydragen men till gamla dosor, det är det ja tycker är mest idiotiskt
OM du hade velat att de skulle bila bort de gamla dosorna och dragit helt nytt i rummet borde det framgått.
Just när man sänker tak är det alltid svårt hur man gör med gamla installationer. Var elekrikern inblandad i detta jobb redan innan taket va på plats? Va han det borde han kanske ha nämt detta problem men då de fått leta dosor genom att borra en massa hål känns det som att de kom till ett slätt tak och skulle leta sig fram. I det senare läget är det svårt att göra det snyggt.
 
Självklart, spackla igen dom hålen där det inte finns en dosa.

Sneda lock är fult och störande så ta lock man skruvar i dosornas skruvhål.

Angående antalet dosor. Jag har aldrig kommit in i ett rum och tänkt "gud vad många dosor dom har, skitfult".

Och som många andra sagt, göm inte dosor.
 
Men hur har gången varit här? Har elektrikern varit med genom hela projektet, eller kallats när taket redan var klart?

I princip tycker jag att du skall riva taket igen, och låta göra om elinstallationen. Så slipper du synliga dosor.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
S
Håller med föregående, taket borde tas ner och elen göras om. Det där blev skitfult och ingen målare komme klara av att fixa ett bra resultat av det där.
 
Elektriker var med från början, det är ett gammalt gipstak sedan innan som snickaren reglade på och sedan kom elektriker och drog nya rör ända från centralen. Det är 3 rum i rad som fått tak sänkt, en av väggarna revs, och reglade upp 50cm bort. Där sa ja till att dom kan sätta utanpåliggande dosor om dom skulle vilja de, för den väggen göms helt av skjutdörrar på "garderoben".
Anledningen till att dom borrade massa extra hål i taket är för att elektriker glömt mäta ut var dosorna sitter. Borrats 7 hål i ena änden av ett rumm, För att sedan hitta dosan 4m ifrån på andra sidan rummet
 
Som tips till nästa gång så kan du säga till snickaren att han sätter en skruv i plattan mitt för hålet. Det är väl det "normala" för även om man mäter in vart hålet ska vara brukar det vara svårt att träffa exakt rätt. Så man kan väl även skylla på snickaren, för det borde ju en snickare känna till.
 
Fast nu är frågan mer varför dom inte satte upp nya dosor mer diskret när det ändå drogs om från centralen. Men ja snickaren tog på sig alla felborrningar
 
Hu det ser ut just hos dig vet jag ju inte men jag brukar förespråka att man sätter en takdosa/lock där man vanligtvis sätter taklampan även om man har spottar i taket. Då har man möjligheten att sätta dit en (snygg) armatur senare när man inte längre tycker att spottarna är "häftiga"
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.