Jag har läst på om att måla över kakel och fog här på forumet och har också bollat tanken på flera färgaffärer och med en målare.

Men idag fick jag en varning i en yrkesbutik: "Målar du över kakel och fog riskerar du att måla in fukten som finns (i kakel och fog, trots rengöring) väggarna och det finns en stor risk för mögel. Och försäkringsbolaget kommer inte ta i ditt ärende med tång".

Jag får ju krisbilder på näthinnan där jag måste riva ut hela badrummet för att åtgärda detta fåfänga beslut att måla badrummet.
Men samtidigt, det finns många ja-sägare. Och det finns kakelfärgstillverkare (Ronseal) som gör produkter för precis detta ändamål.

Är varningarna befogade?
Du som har målat om ditt våtutrymme, vad är din erfarenhet såhär i backspegeln?

Tacksam för snabba svar, måste bestämma mig tills imorrn! :(

Tack!
 
  • Gilla
Ivar83
  • Laddar…
Du får ju dubbla tätskikt vilket inte är så bra, fast man målar väl bara badrum som är på sista sucken för att kräma ur nåt år till antar jag.
Personligen tycker jag det är skitfult att måla kakel.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du får ju dubbla tätskikt vilket inte är så bra, fast man målar väl bara badrum som är på sista sucken för att kräma ur nåt år till antar jag.
Personligen tycker jag det är skitfult att måla kakel.
Tack Stefan. Varför är inte dubbla tätskikt så bra, låter ju super i mina öron? :)
/Novis
 
Inte om det kommer in fukt emellan.
 
Man borde väl kunna måla med någon diffusionsöppen färg i så fall? Annars är ju problemet just att kakelfogarna inte är täta, utan dom släpper igenom fukt/vatten. Det är därför man har ett tätskikt bakom kakel/klinker. Målar man över fogarna med tät färg så blir fukten kvar mellan färgen och tätskiktet.
 
Gammal tråd men ett tips för att "täta" fogar som jag nu testat med mycket gott resultat. Två lager silikatprimer på fogarna i ett badrum med dåligt fall. Fogen andas fortfarande (diffusionsöppen) men suger ner mindre vatten som man istället kan skrapa till golvbrunnen.
 
  • Gilla
urball
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.