Jag har planerat att göra om vår tvättstuga i källaren till ett bostadsrum och hade då lite funderingar kring alla brunnar. Huset är byggt -45 och har en oisolerad betongplatta, alla brunnar är av gjutjärn.
Jag vill ta bort brunn 2 & 3 (se bif bild) då jag inte har någon användning av dessa, kan man enbart lägga över ett lock och sedan gjuta över skiten eller ska man ta bort dem? Avloppsbrunn 3 måste ju fortfarande fungera då det sitter en anslutning från en dagvattenbrunn i källartrappan.
 
  • Planritning av en källare som visar placering av gjutjärnsavloppsbrunnar märkta 1 till 6, där brunn 2 och 3 planeras att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du bara till att golvbrunnarna har földe genom sig så går det ju att täcka dem. Skulle du inte kunna täcka dem med t.ex.durkplåt så att de blir möjliga att rensa?
 
Ja men precis, det var någon sådan lösning jag tänkte på. Men jag ska lägga nytt golv över och måste då jämna ut fallet till brunnen, gör jag det med flytspackel så kommer man aldrig kunna komma åt brunne igen.
 
Om du vill ha en öppning för att kunna rensa brunnen vid behov kan du sätta ett lämpligt papprör på brunnen när du flytspacklar. Sedan kan du byta en eller flera klinkerplattor mot en durkplåt som går att skruva bort för underhåll av brunnen. Du kan t.o.m. bygga upp med frigolit eller liknande där brunnen är och sedan lägga ett 2 cm tjockt lager fix jäms med flytspacklingen innan du lägger klinker. Då kan du i efterhand komma åt brunnen men har ett snyggt golv utan durkplåt. Allt beror ju på hur du vill göra med underhåll. Väljer du den senare metoden är det ju inte kört att komma åt brunnen, men du får ju hacka upp klinkerplattor och ersätta dem med nya om du skulle behöva greja med brunnen.

Oavsett hur du gör bör du planera hur klinkerplattorna läggs så att det inte blir delar av sex plattor att ersätta med en durkplåt (eller ta upp om det behövs), utan att det kanske bara behöver bli en eller två, beroende på plattstorlek.

Glöm inte att lukt- och fukttäta brunnen så att det inte börjar stinka genom durkplåten ;)

/Fredrik
 
Jag hade då planerat att lägga parkettgolv (ja, ventilerat osv.) och tänkte då göra en inspektionslucka till rensbrunnen men skippa det jobbet till de övriga brunnarna. Och då vill man ju vara säker på att om vattenlåset blir torrlagt att det inte börjar lukta, dvs gjuta över hela brunnen. Köpte förövrigt en inspektionskamera på biltema för 300 spänn och filmade avloppen, fungerade riktigt bra! Trodde jag hade gjutjärnsrör men där hade man fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.