hej. Jag bygger hus i år och tänkte fälla in led dioder i alla fönster smygar i hela huset och ha en del led slingor på olika ställen men blir ju jobbigt att gå och tända och släcka allt varje kväll rum för rum så kan man lösa detta med allt ihopkopplat till en och samma brytare utan att det ska kosta massor?
Jag vill också kunna styra var för sig för det kan ju vara så att jag vill ha alla extra belysning tända i huset utom i ett rum där någon ska sova tex.
Hur löser man detta?
 
Som jag alltid säger, tomrör kan man inte få för mycket av! Om du planerar i förväg kan du säkerligen få VP-rör dragna till alla dessa punkter för ganska lite extra pengar. Trådlöst är ett alternativ, men du måste ju ändå ha spänning fram till alla punkter och du vill väl inte ha en massa nätadaptrar överallt?

Ska belysningen i smygarna bara vara för dekor eller för att lysa upp mer än så? Dekorljus bör du kunna försörja med ett par 1,5 mm2 FK eller liknande (vanliga elledningar) från en central strömförsörjning på 12 V. Ska du ha mycket lyse kanske du får gå upp i dimension eller ha flera matningar. Om du matar dessa med 12 V kan du i samma rör dra t.ex. en nätverkskabel (8 ledare) och använda den som styrning till de olika belysningarna. Ett litet relä i varje punkt är allt du behöver och centralt en massa brytare. En 8-ledare som styrkabel kan i det enklaste fallet styra 7 ljuspunkter, eller egentligen 7 uppsättningar ljuspunkter. Du kan t.ex. välja att hallen och köket ska gå på samma styrning och då går det bara åt en av de sju styr-ledarna till alla LED i de rummen.

Är du riktigt kreativ kan du ha en Raspberry Pi för att styra belysningen.

/Fredrik

PS Glöm inte rör för nätverksuttag, även för inkommande fiber, hela vägen från gatan.
 
F fb35523 skrev:
Som jag alltid säger, tomrör kan man inte få för mycket av! Om du planerar i förväg kan du säkerligen få VP-rör dragna till alla dessa punkter för ganska lite extra pengar. Trådlöst är ett alternativ, men du måste ju ändå ha spänning fram till alla punkter och du vill väl inte ha en massa nätadaptrar överallt?

Ska belysningen i smygarna bara vara för dekor eller för att lysa upp mer än så? Dekorljus bör du kunna försörja med ett par 1,5 mm2 FK eller liknande (vanliga elledningar) från en central strömförsörjning på 12 V. Ska du ha mycket lyse kanske du får gå upp i dimension eller ha flera matningar. Om du matar dessa med 12 V kan du i samma rör dra t.ex. en nätverkskabel (8 ledare) och använda den som styrning till de olika belysningarna. Ett litet relä i varje punkt är allt du behöver och centralt en massa brytare. En 8-ledare som styrkabel kan i det enklaste fallet styra 7 ljuspunkter, eller egentligen 7 uppsättningar ljuspunkter. Du kan t.ex. välja att hallen och köket ska gå på samma styrning och då går det bara åt en av de sju styr-ledarna till alla LED i de rummen.

Är du riktigt kreativ kan du ha en Raspberry Pi för att styra belysningen.

/Fredrik

PS Glöm inte rör för nätverksuttag, även för inkommande fiber, hela vägen från gatan.
Okej men hur ser själva installationen ut? Jag drar en 8 ledare ifrån centralen till vad?
Jag vill helst ha en brytare till extra belysningen i alla rum för att folk snabbt ska kunna stänga av lampan men ändå kunna styra alla ihop.
Jag kommer att ha en elektriker till hjälp såklart men ska försöka göra så mkt som möjligt själv för att spara pengar så hade känts bra att ha koll på hur det ska läggas upp.
 
Nja!
Först bör du bestämma vilken belysning i fönstersmygar. Led naturligtvis, men 230 V eller 12 V eller seriekopplade 350 mA det senaste är det vanligaste.
Varje Led har ett spänningsfall på c:a 3,5V så har man 10 Led i serie måste drivdonet minst kunna leverera 35V vid 350 mA
Det vanliga är att husets fönsterbelysning är uppdelat på ett par separata delar med var sin Leddriver som man låter en PLEJD styra, då kan man i efterhand ställa in hur belysningen skall konfigureras. T.ex. följa solen samtidigt kunna styra från valfri knapp i husen.
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Nja!
Först bör du bestämma vilken belysning i fönstersmygar. Led naturligtvis, men 230 V eller 12 V eller seriekopplade 350 mA det senaste är det vanligaste.
Varje Led har ett spänningsfall på c:a 3,5V så har man 10 Led i serie måste drivdonet minst kunna leverera 35V vid 350 mA
Det vanliga är att husets fönsterbelysning är uppdelat på ett par separata delar med var sin Leddriver som man låter en PLEJD styra, då kan man i efterhand ställa in hur belysningen skall konfigureras. T.ex. följa solen samtidigt kunna styra från valfri knapp i husen.
L Leif i Skåne skrev:
Nja!
Först bör du bestämma vilken belysning i fönstersmygar. Led naturligtvis, men 230 V eller 12 V eller seriekopplade 350 mA det senaste är det vanligaste.
Varje Led har ett spänningsfall på c:a 3,5V så har man 10 Led i serie måste drivdonet minst kunna leverera 35V vid 350 mA
Det vanliga är att husets fönsterbelysning är uppdelat på ett par separata delar med var sin Leddriver som man låter en PLEJD styra, då kan man i efterhand ställa in hur belysningen skall konfigureras. T.ex. följa solen samtidigt kunna styra från valfri knapp i husen.
Okej men jag vill kunna styra allt ifrån en knapp i varje rum också så folk som inte kan med det moderna med att styra med mobilen ska ockaå kunna tända och släcka en lampa.
Men då kan man koppla som vanligt då att man monterar en brytare på väggen trådbundet till led dioden i varje rum sen får man sätta en plejd bakom brytaren då i varje rum för jag vill att knappen i ett rum bara sk styra det rummet för annar blir det ju konstigt om en knapp går till rummet bredvid också?
På detta sätt blir det ju många plejd produkter om man har en i varje rum vilket blir dyrt och känns onödigt när dom bara ska styra en ända diod i fönster smygen i vissa rum.
 
Plejd skall komma ut med en LED-driver, vet inte när.
Problemet för Plejd är att efterfrågan överstiger prognoser med 1500% och ledtider från att man beställer en effekttransistor tills man har den i handen är c:a 2 månader så just nu ligget allt krut på att tillverka dimmer o controllers.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-led-driver-10w-led-10
Som är en kommande produkt, den kanske är framme när det är tid för installation.

Jag har sagt det tidigare tänk inte i förväg dra färdigdragna rör med 5 ledare 18kr/ meter!
Då finns alltid Fas/Nolla/Jord/samt 2 st tändtrådar.
Om man skall planera dra rör tråda efter ritning så kostar det 3 ggr så mycket /meter!
Jag har varit i kontakt med flera tillverkar och dom börjar inse att det finns en jättemarknad för fördraget med färgerna Brun/Blå/GulGrön/samt Orange/Vit som tändtråd, nu när flera installerar för det smarta hemmet.
 
Om du kopplar en plejd till en strömbrytare varje rum där du ska ha ledramp så kan du sen styra det från vilken strömbrytare som helst om man vill. Vi har satt in en massa och kommer styra lampor via strömbrytare för sig via enkeltryck och sen styra alla plejdar via dubbeltryck på en brytare vid ytterdörren.Blir som en "hej" och "hejdå" i huset så man slipper gåmoch släcka allt för sig. Fin och smidig lösning :)

//Benke
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.