Få saker är så välstuderade inom brandområdet under de senaste decennierna som det som brukar kallas "det tidiga brandförloppet". Går du in på hemsidan för Institutionen för Brandteknik vid LTH tror jag du kan hitta mycket material.
 
Man skulle kunna vända på din fråga och undra vad som händer nere i hörnet på nedervåningen om branden startar på stången? ;)
Brandingenjören upprättar en brandskyddsbeskrivning, konstruktören ser till att stommen uppfyller de krav som ställs på stommen.
Nu har vi hamnat lite utanför tråden men svaret på frågan vet vi ju nu, "Det gaur inte" :)(y)
 
J justusandersson skrev:
En variant är att byta ut hanbjälkarna mot stålstag. Då kan ni byta ut hanbjälkarna samtidigt som ni sätter upp diffspärren. Dessutom blir känslan av rymd oerhört mycket bättre.

En annan sak är att med den begränsade isoleringsmängd som ni skall använda är diffspärrens täthet inte lika avgörande som om det var fråga om 500 mm. Värmeläckaget uppåt kommer att hålla luftspaltens temperatur rätt hög.
Jag har svårt att hitta foton eller information från ngn annan som gjort något liknande projekt. Både för att visa frun hur det kan tänkas se ut, men även för att visa konsulten hur vi tänker.
 
J justusandersson skrev:
Det räcker med ett stag per takstol, monterat på mitten. Fästet kan se ut som på denna primitiva skiss.
[bild]
Har nu haft en byggkonsult hemma som räknat på att ersätta befintliga hanbjälkar.

Hans uträkning gav att vi kan ersätta med ett stålrör på 51 mm diameter och tjocklek på 2,6 mm på godset.
Jag var inte riktigt beredd på att det skulle bli ett rör, och diametern känns ganska stor...

Borde det inte kunna gå att få ett smalare rör eller stång, med tjockare eller massivt gods?

Och jag kan fortfarande inte hitta ngn information om ngt liknande projekt, där stålrör/stång monterats som hanbjälke...

Hans andra förslag var att sätta 100 x 125 mm bjälkar av "gammalt virke". Vad som nu menas med "gammalt virke"?

Ska be konsulten om förtydliganden, men ville höra era kloka åsikter också...
 
Om staget bara ska ta drag finns ingen vinst med att välja ett rör jämfört med stång eller annan sektion som har samma tvärsnittsarea stål.
 
Att välja ett rör istället för en massiv stång tycker jag är fjolligt. Ett 51 mm rör med 2,6 mm godstjocklek motsvarar areamässigt en massiv 22 mm stång. Kör på det istället. Det är garanterat inte för klent.
 
J justusandersson skrev:
Att välja ett rör istället för en massiv stång tycker jag är fjolligt. Ett 51 mm rör med 2,6 mm godstjocklek motsvarar areamässigt en massiv 22 mm stång. Kör på det istället. Det är garanterat inte för klent.
Ok, ska kolla vad gubben säger om det...
Nu när vi ändå betalat för att få på papper, så skulle det ju kännas bra att få hans "godkännande".
 
M Metroid skrev:
Ok, ska kolla vad gubben säger om det...
Nu när vi ändå betalat för att få på papper, så skulle det ju kännas bra att få hans "godkännande".
Nu är jag lite sen kanske, vad sa gubben?
Hoppas inte du gått på de tipsen som du fått här i forumet.
 
M matkih skrev:
Nu är jag lite sen kanske, vad sa gubben?
Hoppas inte du gått på de tipsen som du fått här i forumet.
Vi har släppt tanken på rör eller stång. Vi kommer antingen att byta ut hanbjälkar mot snyggare virke, eller som det lutar mest åt, att ha kvar befintliga eller att höja upp nya ca 10 cm och skippa att öppna upp till nock.
Detta pga att vi har lite väl kort upp till nock, så det knappt är värt kostnaden och krånglet det innebär att byta ut, få tätt med plast och sedan få fint med gips och fog...
 
Jag difftätade vinden ovanifrån i somras inför tilläggsisolering (en trång vind). Och utan vidare kan jag säga att det var ett jävulens meck att få till det runt alla reglar, pinnar och kanter. Hade jag börjat om från scratch hade jag nog valt cellulosa, så hade jag sluppit krånglet.

Med det sagt tror jag ändå ni ska kunna få till det betydligt enklare än mig då ni alltid kan jobba stående, och har betydligt färre träbitar att komma runt.

Ni bör limma plasten runt balkarna. Det finns ett som heter Dana Folielim 298. Vanligt konstruktionslim fungerar inte. Plasten har svårt att fästa mot något lim alls. Häfta gärna också på limsträngen när ni limmat fast plasten. Limmet håller inte fast speciellt hårt. De uppger att man ska platta ut till en 16 mm bred limsträng, jag snålade med 8 då jag hade så oändligt mycket att limma, men det vill jag inte rekommendera.
 
Vi kommer nog att skippa öppet till nock, samt spruta med cellulosa då vi har lite märkliga avstånd mellan takstolar.
 
Försöker få liv i min gamla tråd.
Finns det verkligen ingen instruktion eller tips på hur man ska täta plasten då man ska passera reglar?

Vi kommer inte längre att öppna upp i nock, utan kommer kunna plasta mot hanbjälkarna.

Men däremot kommer vi bli tvungna att plasta runt totalt 20 st stödben som plasten ska passera.
Skulle vara guld värt att få tips på hur vi kan få plasten tät kring reglarna! Borde ju vara fler som stött på samma problem.

Borde finnas ngn smart teknik för hur man skär i plasten åtminstone, för att lättare kunna plasta.
 
M Metroid skrev:
Försöker få liv i min gamla tråd.
Finns det verkligen ingen instruktion eller tips på hur man ska täta plasten då man ska passera reglar?

Vi kommer inte längre att öppna upp i nock, utan kommer kunna plasta mot hanbjälkarna.

Men däremot kommer vi bli tvungna att plasta runt totalt 20 st stödben som plasten ska passera.
Skulle vara guld värt att få tips på hur vi kan få plasten tät kring reglarna! Borde ju vara fler som stött på samma problem.

Borde finnas ngn smart teknik för hur man skär i plasten åtminstone, för att lättare kunna plasta.
Dana byggfolielim 298. Antar att det alltid kommer pressas lite luft genom träet, men de rekommenderar att man plattar ut limsträngarna till ca 16mm bredd där man limmar trä mot folie om jag mins rätt.

Se till att häfta också så det inte lotsnar.

Väldigt få lim fäster mot så feta plaster som byggplasten är. Detta lim är lite gummiaktigt när det stelnat.

Ang. att skära är det väl bara att skära så man får flikar man kan vika upp mot träet. Måste man skära ngn. meter för att få in regeln så är det väl bara att tejpa ihop revan sedan med byggfolietejp igen.
 
Tejpa och tejpa.. Skär hål i ångspärren och tejpa mot hanbjälkarna bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.