Vågar man sticka ut hakan och föreslå det omvända? Att låta marken förskogas och förvildas? Det kanske finns ett ekonomiskt värde i att underhålla hagarna vid en kommande försäljning, det har jag ingen koll på, men ved har ju också ett värde, eller tänker jag fel?:rolleyes:

Min poäng är nog främst att du slipper "skötseln", samtidigt som du i större utsträckning diversifierar naturen omkring dig. Jag har kanske missat något nu, men att förstöra myrbon och annan vild natur, för att sedan ha ett konstant underhållsarbete med klipparen, låter i mina öron som en loose-loose.

Bara min observation utifrån det jag vet i tråden. Du har kanske ett framtida syfte i åtanke för din hage?:)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Arrendera ut marken till nån granne, byt mot tjänster.
 
Det är stor och tät skog utanför hagarna så min tanke är att inte få in skogen för nära på huset utan underhålla hagarna som en "buffert".
 
Man kan fortfarande hålla hagarna som ängsmark och helt sonika fälla de träd som växer upp innan de blir för stora. Det borde vara frågan om en långt mycket mindre ansträngning än att anlägga och underhålla en stor gräsmatta. Men det är din fritid, tycker du det är kul att köra klippare så gör det, men det finns bättre hobbies. ;)
 
Absolut men hur får man det till ängsmark då? Nu växer det meterhögt gräs vilket gör det inte så trevligt att gå där. Visst kan jag gå med trimmern några gånger per säsong men har svårt att komma på något tråkigare. Mycket roligare att köra åkgräsklippare/liten traktor :)
 
K keffoapa skrev:
Absolut men hur får man det till ängsmark då? Nu växer det meterhögt gräs vilket gör det inte så trevligt att gå där. Visst kan jag gå med trimmern några gånger per säsong men har svårt att komma på något tråkigare.
1) Låt någon bonde i närområdet slå gräset och göra hö- eller ensilagebalar av det.
2) "Låna ut" ängen till en ko- eller fårägare i närheten, så de får gratis sommarbete.

Öppen äng med gult gräs, trädlinje i bakgrunden och röd lada i fjärran, potentiellt betesmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.