Hej

Här kommer en till tråd om att få fart på ett element.

Jag har en kåk på två plan, sedan några månader, där bottenplanet har en kombination av golvvärme och 2 st. element. På övervåningen är det enbart element. Det är de två elementen på bottenplan som inte kommer upp i någon acceptabel temperatur och framförallt det ena blir knappt ljummet, samtidigt som det är fullt fräs på övervåningen.

Det jag har gjort för att försöka få värme i eländet är:
- Lufta (Samtliga element samt FLV-pump, samt kontrollera trycket i systemet)
- Motionera piggen
- Banka/knacka på ventilen
- Dra ner termostaterna på övervåningen för att se om mer tryck skapas till nedervåningen.
- Utesluta problem med packbox genom att byta med annat element.
- Kontrollerat att det är fullt flöde i ventilen med hjälp av förinställningsverktyg, MMA.
- Kontrollerat att insexskruven bakom röda pluppen längst ner på till-röret är utskruvad.

något jag missat?

Element med öppna ventiler och justeringsskruv nära golvet i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda pluppen indikerar att jag har ett enrörssystem. Min gissning är att radiatorerna på nedervåningen är stypta för att det ska bli tryck på övervåningen. Men min egen radiator- och googelkunskap tar mig inte längre än vad jag kommit nu.

vänligen,
Björn
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
S
Klart flödesproblem
Om du känner på rören vid golvet , är dom varma eller ljumna , vet du hur det är kopplat gentemot GV , sitter dom på samma slinga som GV , är det enrörs till GV
Vad har du vid fördelarna på GV en pusch eller en shunt .
Finns det en cirkpump som pumpar mot GV och dom här elementen , kan vara så att GV tar
vattnet från dom
Prova med att stänga av GV och känn om dom blir varma ,
 
Krilleman
Om dina koppel inte blir lika varma nertill vid rören på bottenvåningen som dom blir på ovanvåningen:

Kan installatören ev ha snålat och kopplat radiatorerna och golvvärmen via samma matning på bottenplanet?! :thinking:
 
S skutten11 skrev:
Klart flödesproblem
Om du känner på rören vid golvet , är dom varma eller ljumna , vet du hur det är kopplat gentemot GV , sitter dom på samma slinga som GV , är det enrörs till GV
Vad har du vid fördelarna på GV en pusch eller en shunt .
Finns det en cirkpump som pumpar mot GV och dom här elementen , kan vara så att GV tar
vattnet från dom
Prova med att stänga av GV och känn om dom blir varma ,
Två element som strular. Det ena är ljummer i röret och knappt ljummet i övrigt, det andra är varmt upptil men kallt nedtill, röret är varmt.

Jag är dåligt insatt i GV och shunt/push etc. men har enbart en cirkpump på FLV-pumpen. Det är tre slingor men jag märkte ingen förändring i elementens värme när jag ställde termostaterna på 0 under någon timme. (Det borde väl ha räckt?) Lite klurigt också att få koll på vad som går till vad bland ledningarna och vilka som ligger på samma slinga.

Men röret i nederkant lär ha något med elementen att göra. Det sitter någon form av ratt som kanske är värt att snurra lite på?

Värmerörsinstallation med termostater, reglerventiler och oisolerade rör i en teknikcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termostatventil på ett radiatorrör med inställningsgraderna synliga. Vibrationsdämpare och rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Går ju att prova , det är en strypvenitl
Det är en spec nyckel att vrida med , har du en sådan , ha koll på hur mycket du vrider så du kan komma tillbaka rätt om det behövs ,
 
Har ingen nyckel. Ska reda ut att det verkligen är rätt innan jag skaffar.

Finns det någon risk med att stänga ballofixen till slingan om jag inte samtidigt stänger pumpen?
 
S
Är ingen fara att öppna den mera , kan gå med en flacktång om du är försiktig .
Öppnar du den så går mer vatten ner i golvet ( vart det går ?? ) det kan vara så att elementen är strypta , för att inte kortslutas över , då kan det bli så att GV inte får flöde .
Hur är det med cirkpumpen , står den på max , brukar vara 1 - 2 - 3 på dom
kan du gasa upp så gör det och se vad som händer
 

Bästa svaret

Krilleman
Ventilen heter TA-STK och du behöver en STK-nyckel.
RSK: 4756805
Kan köpas tex här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/ta-reglernyckel-stk-rvo/

Men hur du än vrider på denna ventil (notera allitd hur den stod innan är ett bra tips!) så får du inte mer värme i dina radiatorer. För det verkar vara som jag skrev i mitt tidigare inlägg...

Du har samma shuntade vatten in i radiatorn som i golvvärmen verkar det som. Sitter shunten till golvvärmen i skåpet bredvid till höger?

Golvvärme behöver ca 35-40º när det är som kallast, radiatorer behöver 55-60º för att räcka till vid -20º beroende på storlek och modell.

Samma ledning, samma tempererade vatten:
Värmesystem med radiatorventiler, garnityr och rörledningar markerade för illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




TA-STK nyckel:
Brun TA-STK nyckel för justering av ventil på radiator eller golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ventilen heter TA-STK och du behöver en STK-nyckel.
RSK: 4756805
Kan köpas tex här:
[länk]

Men hur du än vrider på denna ventil (notera allitd hur den stod innan är ett bra tips!) så får du inte mer värme i dina radiatorer. För det verkar vara som jag skrev i mitt tidigare inlägg...

Du har samma shuntade vatten in i radiatorn som i golvvärmen verkar det som. Sitter shunten till golvvärmen i skåpet bredvid till höger?

Golvvärme behöver ca 35-40º när det är som kallast, radiatorer behöver 55-60º för att räcka till vid -20º beroende på storlek och modell.

Samma ledning, samma tempererade vatten:
[bild]



TA-STK nyckel:
[bild]
Tack, men det du säger är i princip att mina radiatorer aldrig kommer att bli tillräckligt varma vid sträng kyla om de inte kopplas om så att de går på helt egen slinga?
 
Krilleman
Som det ser ut på bilden, precis så ja. Tyvärr!

Sitter det en shunt med cirkulationspump för golvvärmen i skåpet bredvid?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Som det ser ut på bilden, precis så ja. Tyvärr!

Sitter det en shunt med cirkulationspump för golvvärmen i skåpet bredvid?
Skåpet till höger är FLV-pumpen men tillhörande cirkpump. Men kanske inte den du syftar på?
 
S
Tillfälligt kanske du kan få lite mer värme på elementen om cirk-pumpen inte går på full fart
det blir lite mer tryck på flödet då ,
Om det går att gasa på den lite till och elementen får lite mer vatten så hela ytan blir lite varmare
 
S skutten11 skrev:
Tillfälligt kanske du kan få lite mer värme på elementen om cirk-pumpen inte går på full fart
det blir lite mer tryck på flödet då ,
Om det går att gasa på den lite till och elementen får lite mer vatten så hela ytan blir lite varmare
Den är inställd på 3. Har varit så sedan jag flyttade hit. Men det kanske är lite mastigt andra tider på året.
 
S
Svar nej , det sköter sig själv. Det som var är om det gick att få bättre tryck på vattnet så det blev lite mer vatten till elementen , men går tydligen inte nu , då pumpen går max
Prova med att öppna den strypen så kanske det går mer flöde till elementen , det nog strypt för att GV ska få vatten , tunna slangar behöver ett bra flöde , men det kan bli för lite till GV så håll koll på värmen och ändra tillbaka om det inte fungerar
 
Stort tack för all hjälp. Har öppnat strypventilen och fått bättre värme i elementet, men fortfarande inte nog när temperaturen dippar. Blir nog en kamp att få en jämn temp i huset.

En sista fråga: Om det nu är kopplat som det verkar, med GV och radiator på samma. Är denna koppling inom ramarna för hur det ska vara kopplat eller är det rent av fel och icke fackmannamässigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.