Hej igen!

Jag har hittat i källaren på en vägg putssläpp och kalkutfällning, det är på några ställen av väggen kanske 1/5 totalt. Misstanken är att det är pga garderober som stått emot väggen, hittade nämligen det nu när jag slet ut garderoberna.

Frågan är, vad gör jag åt detta? Tvättar jag av och låter det vara, eller målar man över med något sen för att sedan övervaka?

Vad tvättar jag med och hur ska jag städa?
 
S
Har varit för tätt ingen ventilation för väggen , ev fukt har stannat kvar i väggen , då kan puts släppa , och kalkutfällning ske ( ser ut som sockervadd ) är det bara vitt så finns ingen mögel
Hur är det med dräneringen , fukt i källarväggar kommer från utsidan genom väggen .
Åtgärd ::: knacka ner löst och putsa i där det blir hål , behöver inte tvättas
 
S skutten11 skrev:
Har varit för tätt ingen ventilation för väggen , ev fukt har stannat kvar i väggen , då kan puts släppa , och kalkutfällning ske ( ser ut som sockervadd ) är det bara vitt så finns ingen mögel
Hur är det med dräneringen , fukt i källarväggar kommer från utsidan genom väggen .
Åtgärd ::: knacka ner löst och putsa i där det blir hål , behöver inte tvättas
Nää bara vitt, på ett ställe var det som en spricka men i regel putssläpp och vitt som smakar salt. Dränering är ca 20år gammal med platonmatta så hoppas den fortfarande är ok.
Vad putsar man med ?
 
S
Kalkbruk som det troligtvis är där , normalt
 
S skutten11 skrev:
Kalkbruk som det troligtvis är där , normalt
Tusen tack! Fick väldig panik och trodde det var fukt och hela köret i källaren, vi har precis installerat ny bergvärme pump och borrat. Dräneringen kanske kan vänta några år...
 
S
Var det ett pannrum förut ?? med vad för värmekälla ??
 
S skutten11 skrev:
Var det ett pannrum förut ?? med vad för värmekälla ??
Nää inte det
 
  • Gilla
lillaiwazz
  • Laddar…
S
Var bara en fråga , om man kastar ut en oljepanna kan det bli fukt i källaren , den ventilerar
ur en stor källare hur bra som helst
Inget ovanligt med fukt vid byte till EL-panna , VP
 
S skutten11 skrev:
Var bara en fråga , om man kastar ut en oljepanna kan det bli fukt i källaren , den ventilerar
ur en stor källare hur bra som helst
Inget ovanligt med fukt vid byte till EL-panna , VP
Ok. Ja oljepannan byttes ut mot bergvärme för 15-20år sen. Men ja dom där fläckarna kan lika gärna var sådär gamla. Förra ägaren har nog aldrig kollat bakom garderoberna under sin tid
 
S
Då är det nog så som du säger med F.D pannrum och väggen , är det skapligt i övriga källaren
efter så lång tid , är det nog ingen fara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.