Skall bygga mig en ramspänd projektionsduk men pga bakomliggande källarfönster vill jag kunna sänka ner den emot golvet när denna inte används. Söker därför efter någon typ av beslag som denna kan löpa i. Måste vara stabilt men ändå glida lätt.

Tacksam om tips/idéer!!
 
beroende på storlek så kan kanske clas ohlsons expansionsbeslag vara nått?
 
mats_o skrev:
beroende på storlek så kan kanske clas ohlsons expansionsbeslag vara nått?
Jo, har sett dessa och det är en möjlig lösning. Har hittat snygga "skenstyrningar" men tror dom kostar en hel del då de är anpassade för industrin. Man skulle hitta ett par begagnade.

T.ex. http://rollon.se/p59.asp

Annars är fler idéer fint....
 
Elfönsterhissar ur någon skrotbil kan vara ett alternativ om det går att fixa 12V
 
mats_o skrev:
Elfönsterhissar ur någon skrotbil kan vara ett alternativ om det går att fixa 12V
12 V går väl att ordna men frågan är om sådana hissar orkar med vikten. Nog vet jag inte vikten än då duken inte är byggd ännu.
Man kanske kan använda expansionsbeslag för styrningen och en elfönsterhiss (med ev. någon utväxling) som sköter transporten.

Här är en kille som bygger en del fräcka men ändå ganska enkla konstruktioner. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=76546&searchtime=
 
Hahaha kul att min kära vän Lyckman har dykt upp här också ;D. Han är helt klart ganska innovativ.
Till ditt "bekymmer". Vet ej om jag har förstått din fråga rätt. Vill du ha en ramspänd rullduk? Alltså en duk som skall gå i skenor och uppspänd mellan dessa eller hade du tänkt att ha en färdig ram och sedan kunna vinkla denna mot golvet/taket.
Det finns ju färdiga "tab-tension" dukar att köpa, ifall du skulle vilja ha en färdig lösning. Annars så är det kanske en bra idé att bege sig av mot närmaste stora byggvaruhus och kika på lite olika aplikationer som skenor kan användas, Kök, dörrar som är upphängda på rullar, låta fantasin "skena" ;) och se ifall du kanske hittar något som passar dig.
 
Jag skall bygga en ramspänd duk av träreglar enligt konstens alla regler. Om jag skulle montera denna på en lagom höjd så kommer den delvis täcka källarfönstren och det på dagtid (när man inte tittar på film) kommer se konstigt ut utifrån. Därför skulle jag vilja ha en mekansim som gör det möjligt att sänka ner duken mot golvet (ej vinkla utan bara sänka ner den parallellt med väggen).

Hoppas jag har klargjort det bättre.
 
Ok, nu är jag med..Jag har själv varit inne på ungefär samma tankebanor(dock inte av samma anledning ;) ).
Mina tankar var att skaffa profiler från en stålhandlare och i dessa så skulle jag ha "skjutbeslag" http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=60800850 . Efter hela dukkanten så skulle man sätta något förstärkande material så att duken inte rivs sönder och sedan sätta öljetter efter kanten.
Planen var att få detta till att vara "självspännande" genom att ha duken uppspänd med "elastiskt spännband"(som man hade på pakethållare tex) mellan öljetterna och sjutbeslagen. Jag orkade dock inte med att fullfölja dessa planer, men var övertygad om att det skulle fungera :). Har nu beställt en tab-tensionduk istället. Dokumentera gärna projektet så att vi kan få se hur det blev...Lycka till
 
Tjena,

Läste i Residence om en vindsvåning som en Plasma hade monterats på samma sätt och detta går garanterat att appliceras även på en ramspänd duk, kontakta Residence på 08-506 678 00 (hänvisa till artikelförfattaren Petter Eklund) och be att få kontaktuppgifter till Living Room Ljud & Bildkonsult som gjort installationern.
 
Hehehe, jag var nog inte med helt ändå ;) , men har nog fattat nu ;D . Det är hela ramen som skall sänkas/höjjas. Annars så kanske min idé skulle vara ganska kul att bygga in i baksidan av en tvbänk och med ett knapptryck så kommer duken upprullandes i skenorna(som man givetivs har dolt på något snyggt sätt) :).
 
Mitt förslag är två eller tre expansionsbeslag. Jag har sett att det finns i längder upp till 80cm, det borde väll räcka till att gå fritt från källarfönstet.

Det kommer att vara väldigt lätt för ramen att gå snett med låsning som följd. Den snyggaste lösningarna för att motverka detta är en axel från kant till kant på ramen. i varje ände en koppling som gör att verje sida på ramen rör sig lika mycket. Det kan åstakommas med hjälp av ett par kuggstångar. Som budget allternativ så kan man nog använda en vajer som går runt varje ände på axeln. Idén är att om du flyttar ena änden en bit så skall axeln överföra den rörelsen till andra änden, och allt blir rakt (lösningen är snodd från kinnarps dyraste möbler).

Om du sätter dit axeln så kan du passa på att ballansera upp tyngden på duken med en eller flera tyngder som hänger ner ifrån axeln i vajrar och på så sätt hjälper till att göra hanteringen enklare.

//BengHa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.