Hej, då vi precis inköpt ett tegelhus ifrån -72, så finns en del "sättsprickor" i fasaden. Jag funderar hur man enklast lagar dessa och tätar sprickorna.

Det är inga större sprickor. Bifogar bild som Anticimex tog vid besiktning. De sa att det heller inte är något bakomvarande problem pga dessa sprickor, men att man bör åtgärda dem.
 
  • Tegelfasad från 1972 med mindre sättsprickor på flera ställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
enda anledning att laga dom sprickorna är för att hålla väggen tät och undvika frostskador.

Man kan skrapa bort tillräckligt mycket av fogen, så att det går att foga om. Spruckna sten kan man ta bort helt och ersätta med ny sten.
Men eftersom det handlar om husets utseende, skulle jag inte göra det själv men anlita en riktig murare.
Det borde vara ett litet jobb
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
När det spricker på det sättet beror det på någon form av sättning. Om det bara berör fasadstenen eller möjligen hela väggen går inte att säga med det här underlaget. Jag tycker du ska gå igenom detta grundligt. Det skulle kunna vara en indikation på ett större problem.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
Hade sprickan varit bredare, hade jag hållit med. Men då menar jag typ stoppa fingret i sprickan
 
Att det är en sättningsspricka råder nog ingen tvekan om. Däremot är den underliggande skjuvspänningen troligen ganska svag. Men husfasader ska inte ha sättningar överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
Ja troligtvis är det pga sättningar eller andra rörelser i marken. Kan t ex vara pga jordskalv
 
J justusandersson skrev:
Att det är en sättningsspricka råder nog ingen tvekan om. Däremot är den underliggande skjuvspänningen troligen ganska svag. Men husfasader ska inte ha sättningar överhuvudtaget.
Man har väl kommit längre i kunskap och tekniker hur man undviker sättskador idag. Jag är rätt övertygad om att flertalet hus ifrån 50-80 har detta när man började använda platta på mark mer, och det pågick en byggboom där många hus smälldes upp snabbt.

Det är absolut inga stora sprickor och resten av huset är i väldigt bra skick både utvändigt som invändigt, trots att få saker gjort åt det under årens lopp. Så detta är mer estetiskt och förebygga så ej vatten kommer in och spränga mer när det fryser
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Det är som sagt ganska vanligt med sprickor i äldre husfasader. Vi har två i vår som påminner om er. Sålänge de inte förvärras är det absolut ingen fara.

Att krafsa ur fogarna och ersätta med nytt bruk är inget svårt, inte heller att ersätta den trasiga stenen förutsatt att du har en reservsten liggandes. Det trixiga är att färgmatcha den nya fogen med den gamla, det är enda anledningen till att jag funderar på att leja bort vårt jobb - men det vill till att man då hittar en murare som har det estetiska sinnet, det är det inte alla som har tyvärr.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är som sagt ganska vanligt med sprickor i äldre husfasader. Vi har två i vår som påminner om er. Sålänge de inte förvärras är det absolut ingen fara.

Att krafsa ur fogarna och ersätta med nytt bruk är inget svårt, inte heller att ersätta den trasiga stenen förutsatt att du har en reservsten liggandes. Det trixiga är att färgmatcha den nya fogen med den gamla, det är enda anledningen till att jag funderar på att leja bort vårt jobb - men det vill till att man då hittar en murare som har det estetiska sinnet, det är det inte alla som har tyvärr.
Nej precis så är det ju
 
Jag tycker man ska vara noggrann när man skriver om sprickor. Sprickor uppstår i alla byggnader på grund av rörelser i de olika materialen. De kan bero på årstidsväxlingar, fortgående torkning eller känsliga materialkombinationer. Detta är helt naturligt. När sprickorna har den diagonala formen som på TS fasad, är det däremot inte en naturlig företeelse, utan ett tecken på att delar av grunden rör sig olika i höjdled. Detta bör man ha uppsikt på. Det kan börja uppträda efter många år. 70-talshusen med oisolerad platta på mark har många problem, men konstruktionstekniskt brukar de vara bra. Kraftiga kantbalkar som gör att plattan som helhet hänger ihop. Jag skriver detta också med tanke på andra läsare än TS.
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
harry73
J justusandersson skrev:
När sprickorna har den diagonala formen som på TS fasad, är det däremot inte en naturlig företeelse, utan ett tecken på att delar av grunden rör sig olika i höjdled.
OK, låt oss fundera lite mer över sprickan...
Sprickan går från ett hörn i en fönsteröppning diagonal ner mot grunden. En hypotes kan vara att ena sidan av grunden satte sig något. Dragspänningen i fasaden blir då för stor och man får en spricka i den svagaste delen av fasaden, och det är genom murbruket mot en fönsteröppning. Framförallt i hörnan av öppningen får man en hög spänningskoncentration, därför börjar sprickan just där.
Om det stämmer borde sprickan fortsätter ovanför fönstret, och där borde sprickan vara bredare (risken finns i alla fall).

Är sprickan farligt?. Det är såklart möjligt att det finns en spricka i plattan som kan skapa problem med fuktvandring eller skador på ingjutna ledningar. Det kan även påverka radonhalten i huset eftersom markradon enklare tar sig in i huset. Är det en stor risk? troligtvis inte.
Finns det andra risker? Teoretiskt kan stora deformationer i husstommen göra att den förlorar bärkraft. T ex när två väggar rör sig från varandra så att bjälklaget inte ligger kvar. Överlag har en trästomme större flexibilitet än en stenmaterial. Rörelser är så pass liten att det inte kommer att leda till problem i den bärande konstruktionen.

Finns det då ett problem för gaveln? Nej, egentligen inte. Tyngdkraften är väldigt viktigt för en tegelfasad. För byggde man stenbroar helt utan murbruk, bara med hjälp av tyngdkraft. Och i detta fall hjälper tyngdkraften att hålla ihop sprickan. Så det ända man behöver göra den är att täta den, så att fukt inte tränger in och inte ens det är jätteallvarligt.

Foga om sprickan och byt ut den trasiga stenen, då är fasaden hel igen. Skulle sprickan komma tillbaka, vet du att vägen fortfarande rör sig, och då kan du fundera lite djupare över orsaken.

Är det aldrig problem med sprickor? Jo, det kan det bli. Bifogar en bild av en spricka som sitter ovanför ett fönster. Här ser man att den spruckna fasaddelen hänger på fönsterkarmen (sprickan är också bredare). Så här behövs det en lite större reparation.

Spricka i murverk ovanför fönster som går diagonal från fönsterhörn neråt, behov av reparation ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
OK, låt oss fundera lite mer över sprickan...
Sprickan går från ett hörn i en fönsteröppning diagonal ner mot grunden. En hypotes kan vara att ena sidan av grunden satte sig något. Dragspänningen i fasaden blir då för stor och man får en spricka i den svagaste delen av fasaden, och det är genom murbruket mot en fönsteröppning. Framförallt i hörnan av öppningen får man en hög spänningskoncentration, därför börjar sprickan just där.
Om det stämmer borde sprickan fortsätter ovanför fönstret, och där borde sprickan vara bredare (risken finns i alla fall).

Är sprickan farligt?. Det är såklart möjligt att det finns en spricka i plattan som kan skapa problem med fuktvandring eller skador på ingjutna ledningar. Det kan även påverka radonhalten i huset eftersom markradon enklare tar sig in i huset. Är det en stor risk? troligtvis inte.
Finns det andra risker? Teoretiskt kan stora deformationer i husstommen göra att den förlorar bärkraft. T ex när två väggar rör sig från varandra så att bjälklaget inte ligger kvar. Överlag har en trästomme större flexibilitet än en stenmaterial. Rörelser är så pass liten att det inte kommer att leda till problem i den bärande konstruktionen.

Finns det då ett problem för gaveln? Nej, egentligen inte. Tyngdkraften är väldigt viktigt för en tegelfasad. För byggde man stenbroar helt utan murbruk, bara med hjälp av tyngdkraft. Och i detta fall hjälper tyngdkraften att hålla ihop sprickan. Så det ända man behöver göra den är att täta den, så att fukt inte tränger in och inte ens det är jätteallvarligt.

Foga om sprickan och byt ut den trasiga stenen, då är fasaden hel igen. Skulle sprickan komma tillbaka, vet du att vägen fortfarande rör sig, och då kan du fundera lite djupare över orsaken.

Är det aldrig problem med sprickor? Jo, det kan det bli. Bifogar en bild av en spricka som sitter ovanför ett fönster. Här ser man att den spruckna fasaddelen hänger på fönsterkarmen (sprickan är också bredare). Så här behövs det en lite större reparation.

[bild]
Du har så rätt så. Minns jag inte fel från besiktningen, så fanns en liten sprickbildning även ovan fönster diagonalt ifrån denna spricka. Skulle det vart grunden som gett vika av sättning så bör nog dessa sprickor varit större har jag känslan
 
N Nygge72 skrev:
Skulle det vart grunden som gett vika av sättning så bör nog dessa sprickor varit större har jag känslan
Så skulle inte jag vilja uttrycka saken. Det är med visshet grunden som gett upphov till dessa sprickor. Däremot rör det sig om små sättningar som sannolikt inte är allvarliga. Men alla sprickor i murverk ska tätas. Ja, jordskalv kan ställa till det. Det kan vara lönt att se om det finns ett samband i detta fall.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
harry73
J justusandersson skrev:
Det är med visshet grunden som gett upphov till dessa sprickor.
Så skulle inte jag vilja uttrycka saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.