F Flamman skrev:
Hoppas bara att röntgenplåtarna inte photoshoppas. . . !
Jodå. I stort sett alla plåtar får en myriad av filter över sig innan bedömning. Skelett-filter, luftfilter, mjukdelsfilter, streck, vinklar, diametrar .. sällan i just Photoshop dock.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Man undrar ju var gränsen för falsk marknadsföring går egentligen. Fick för ett par år sedan ett prospekt på ett nybygge - lgh - där arkitektbilderna visade på ett grönt och lummigt område med en rad träd utanför porten. Problemet är bara att gatan utanför går på en viadukt i betong så det lär aldrig komma dit några träd. I verkligheten blev huset så tråkigt och miljön så hård som jag lyckades förutse (köpte inte lgh).
 
MultiMan
Snökanon? :rofl:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bara på första kortet .. sedan hade de inte råd .. :crysmile:
 
Fairlane
Jag skulle tro att det är ok att redigera bilderna rätt mycket.
En brinnande eld i en utdömd eldstad är rätt dumt eftersom den kan ses som en upplysning om .att eldstaden är ok.

Ändrade väderförhållanden eller färger bör köparen klara av att se.

Det finns reklamfilmer för bilar som flyger, bilar som är transformers etc. Köper man en sådan bil och sen känner sig lurad så har man nog inte mycket att hämta på att klaga.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En frågeställning är VARFÖR anser säljaren att det är nödvändigt att ändra verkligheten?

Personligen anser jag att förändra/modifiera/förbättra verkligheten utan att ange det, är på gränsen till bedrägeri.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Senior skrev:
En frågeställning är VARFÖR anser säljaren att det är nödvändigt att ändra verkligheten? Personligen anser jag att förändra/modifiera/förbättra verkligheten utan att ange det, är på gränsen till bedrägeri.
Ett foto är väl inte "verkligheten". Det kan mycket väl behövas förändring/modifiering/förbättring av foto för att bättre åskådliggöra verkligheten. Att retuschera bort saker så att du lättare i dina tankar kan placera dit dina egna saker skulle jag anse vara att bättre åskådliggöra verkligheten. Var gränsen går för det kan man nog anse vara individuell. Om jag skulle flytta in i ett hus så skulle jag med all säkerhet välja att byta ut alla ytskikt, och då sannolikt välja att måla många väggar helt i vitt. För min del skulle alltså retuschering av foton genom att göra alla väggar vita vara att bättre åskådliggöra "verkligheten".

Och jag vill definitivt inte se en hel kavalkad av disclaimers på amerikanskt manér där de friskriver sig från allt. Då försvinner t ex även rätten att klaga på brasor i utdömda öppna spisar.
 
Redigerat:
Fairlane
Att ändra lite på bilden skiljer sig inte så mycket från att rensa ut halva hemmet inför visning.

Man vill förmedla en känsla till en potentiell köpare att de har möjligheter. Ett sovrum med extra garderob och en byrå är kanske väldig bra i praktiken, men tar man bort dem kan köparen tänka fritt och blir därmed sugen att köpa och därmed betala mer.

Reklam fungerar, annars skulle man inte lägga ner så stora summor på det.
 
M MartinP666 skrev:
Här faller det stora snöflingor från klarblå himmel:

[länk]
Jag har nåt kort nånstans från när det regnade på ena sidan av mitt hus och var strålande sol på andra sidan. =)
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Klickade in på detta hus.

[länk]

Tycker det är helt omöjligt att bilda mig en uppfattning om utseende och skick på golv och väggar då de färgändrat bilderna så extremt. Får mäklarna justera/filtrera hur mycket som helst?
Jag tycker inte bilderna ser retuscherade ut för fem öre, tvärtom tycker jag det ser ut som dom är väldigt överexponerade och därmed ser dom helt urtvättade och färglösa ut.

Därmed kan jag tycka att fotografen borde ha efterbehandlat bilderna för att få dom att bättre efterlikna verkligheten.

En kamera tar ju inte en helt rättvis bild, utan en bild behöver ofta lite efterbehandling för att se ut mer som verkligheten t.ex om bilden blivit som i detta fallet överexponerad.

Här verkar vara många som tycker att himlen inte ska vara blå på bilder.
Men himlen är faktiskt blå, men ser vit ut på en överexponerad bild, ibland måste man kanske ta bilden med överexponerad himmel för att man ska kunna få med det man fotar, när man då drar ner exponeringen i Photoshop i efterhand för att få himlen blå ändrar man ju faktiskt inte bilden så att den ska se mindre riktig ut. Utan tvärtom försöker man få den att efterlikna verkligheten bättre.

Sen ska man ju självklart inte sitta och klistra in en blå himmel på en bild tagen en molnig dag,

Så här ser några av bilderna från ditt hus ut efter en liten snabbretuschering.
https://imgur.com/a/yoE3A
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Länk till ett företag som retuscherar mäklarbilder
[länk]
Retuscherar de verkligen? Är det inte för att få färg och ljus bättre?
 
harry73
Vet inte när det börjar kallas för retuschering, men de gör mer än bara ändra kontrast och vitbalans. De även klippar och klistrar i bilderna.
 
Retar mig mer på när de använder vidvinkel än att de skulle photoshoppa bilderna.

Lite som de i en bilreklam skulle sätta in 7dvärgar i en 7sits och hävda att där är bra med plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.