Har läst andra trådar och förstått att jag nog behöver öka trycket, för i dagsläget när man försöker åtgärda de kalla elementen genom att lufta så händer ingenting. Inget vatten, ingen luft. Rören till elementen är dock varma. Vi har fjärrvärme. Försökt att kolla på skisserna som är från -87, för att lista ut vart jag ska skruva men får ingen rätsida på det. Och är livrädd att sabba något. Är helt novis på detta och kan inte ens hitta någonstans att kolla trycket. Någon vänlig själ som kan försöka hjälpa mig om jag lägger med några bilder?
Bild på en NIBE värmepump i ett tvättrum, rör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med kopparledningar under en vit pannkropp, justerventil och anslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem med varmvattenrör, ventiler, och tryckmätare, möjlig placering för tryckjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmningssystem med cirkulationspump, rör, ventiler och manometer i ett hus från 1987.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledningar och ventiler för fjärrvärme med synliga kablar och utan märkning om tryckmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex värmesysteminstallation med flera rör och ventiler på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatoranslutning med synliga rör och ventiler som behöver justeras för att öka trycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ser lite rörigt ut på dina foton , var är FJV - centralen , där FJV kommer in med hetvatten från värmeleverantören
På något av rören som gå ut till elementen ska det sitta en manometer som visar trycket i dom
Samt det ska även vara ett exspansionskärl som är kopplat till samma rör
 
Skåpet på bilden, är en varmvattenberedare (nibe compact-r) den värmer bara kranvattnet
 
S
Kom på att det är en värmemätare som ser ut att vara på elementvattnet , är det en
radhuslänga , bostadsrättförening , då kan det vara en större FJV-central som försörjer
alla hus . och du betalar för din förbrukning via din mätare .
Om det inte kommer vatten när du luftar , så är det lågt tryck i hela området ,
det blir att kontakta styrelsen i så fall , med kontroll av trycket , ska vara ca 1 bar
 
Ja, jag bor i radhuslänga och vi är alla kopplade till en "undercentralen" som ligger här i vår samfällighets område. Inte frågat alla 17 hushåll, men de jag frågat har inte haft problem. Det konstiga är att det verkar vara kalla element på ena sidan av vårt hus både på nedervåningen och övervåningen och på andra sidan varma element på båda våningarna.
 
S
En värmeanläggning kan fungera bra , även om trycket är mycket lågt , men det går inte att lufta ,normalt med större anläggningar har man s.k. automatisk tryckhållning , den sköter om att trycket är rätt hela tiden , och en del fyller på vatten .
Det är säkert luft hos dig och då måste trycket upp för att lufta
Kolla med styrelsen eller den som sköter anläggningen till att börja med
Återkom gärna till forumet med resultat
 
K Krumiluren skrev:
...för i dagsläget när man försöker åtgärda de kalla elementen genom att lufta så händer ingenting. Inget vatten, ingen luft. Rören till elementen är dock varma.
Ovanstående text säger mig att problemet (problemen) sitter lokalt i varje element.

Det är ”stopp” i termostaterna och returventilerna.

Ta bilder på elementen (anslutningarna).
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Så här ser samtliga element ut som inte vill bli varma. Ett på nedervåningen och två på övervåningen på samma sida av huset. Element i vitmålad rumshörn med termostatventil, beskrivs som kallt av husägaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitmålat element monterat på en vägg i ett rum, elementet är inte varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Nya satser nya vinster
Innanför termostaten sitter det mutter vitmålad , lossa den , ta bort termostaten , det sitter en pigg där som ska vara ute ,( annars ingen värme ) ska fjädra ut av sig själv
Är den inne knacka på den med skaftet på en mejsel så hoppar den ut , då kommer värmen ,
känn på rören , tryck några gånger på den så den går lätt
 
Om du tar bort termostaten så finns det en pigg innanför, den ska man kunna trycka in med fingret och den ska fjädra ut automatiskt.

Om den inte fjädrar ut så kan man knacka på den (rakt in) försiktigt men distinkt.
 
Så du har varma element på båda våningar? Det är ett bra tecken. Försök att lufta ett varmet element för att se om det kommer vatten där. I så fall borde det finnas vatten eller luft på ett kallt element på samma höjd.
Du säger att rören till elementen blir varma men inte själva elementet? Då kan det vara så att flödet är dåligt.
Nästa steg borde vara att ta av termostaten
- ah nu ser jag att Demmpa redan har skrivit det.
 
Hittar just nu inte nog stor skiftnyckel/rörtång eller liknande att skruva med, så får vänta tills mannen kommer hem... Tjatat i ett par år om detta på min man, men inget har hänt. Är så kallt på dotterns rum så nu fick jag nog. Kan tillägga att han är lika novis som jag.
Gick dock ut till undercentralen och fotade.
Komplex installation i undercentral med rör, ventiler och mätare, väntan på verktyg för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två tryckmätare monterade på rör i en undercentral, med ett oskärpt filter för varmt vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Dom manometrar som syns är för trycket i FJV , det sitter en annan där någonstans ser ut som den här och visaren på mellan 0,8 - 1,2 bar
 
  • Manometer för FJV med visare mellan 0,8 - 1,2 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtliga element är luftade. Resultatet blev att det kom vatten direkt ur de varma elementen på övervåningen och undervåningen, vatten ur det kalla elementet på nedervåningen och varken luft eller vatten kom ur de kalla elementen på övervåningen. Insåg också att jag glömt ett element inne i tvättrummet som bara blir ljummet. Där kom det vatten direkt och det är av samma modell som de kalla elementen. Och är på samma sida av huset. Himla snurrigt detta.
 
Dom där två manometrarna är till för att kolla upp trycken innan/efter cirkulationspump/filter, avstängningsventilerna till bägge är stängda så ingen visar aktuellt tryck.

Högersidan av pumpen är sugsidan på ”värme sekundär”, den gröna ettiketten höger om pumpen men på andra röret står det ”värme sekundär retur” (alltså returen från era element).


Har termostaterna varit stängda länge (tex år) så lär du behöva knacka på ventilhusen på elementen. Returen kan även vara igensatt av gegga.


Stäng alla termostater på alla element och jobba bara på ett åt gången, förhoppningsvis så får du då lite högre tryck på ventilen så att den lossnar lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.