P
Hej

Skulle behöva lite hjälp och råd här!
Jag har ordnat ett luftintag till köket som jag vill kunna öppna och stänga beroende på om köksfläkten går i en viss hastighet. Kommunikationen tänker jag ska gå via Zwave som redan finns hemma.

Luftingtaget är helt enkelt ett 160mm spriorör i golvet ner till garaget, så i garagetaket vill jag nu montera någon slags ventil som kan öppnas eller stängas med motor/servo eller vad som nu kan behövas.
Det behöver inte vara något som finns färdigt på hyllan (har inte hittat något lämpligt och det som var i närheten var vansinningt dyrt)

Jag inbillar mig att enklast vore att montera en tallriksventil ihop med något servoliknande som kan skjuta en pinne/regel fram och tillbaka. In med servot i kanalen, fäst ventillocket på pinnen och när ventilen ska öppnas så skjuter servot ner locket ca 5cm.

Någon som gjort något liknande? I så fall vad behövs?
Ska man lösa det på något helt annat sätt?
 
En billig lösning om du har balans i ventilationen i övrigt kan vara att sätta ett mekaniskt backspjäll/jalusislutare och låta det sköta sig själv.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
P
O ogget skrev:
En billig lösning om du har balans i ventilationen i övrigt kan vara att sätta ett mekaniskt backspjäll/jalusislutare och låta det sköta sig själv.
Backspjäll är väl samma sak som kallrasskydd?
I så fall har jag funderat på det, och kommer antagligen testa ifall jag inte får till det annars. Två saker gör mig tveksam, kommer spjället öppnas enbart för att undertrycket ökar ovanför? Sedan är en liten fördel med servostyrt att jag kan tvinga spjället att vara stängt om jag har pysslat med något i garaget som luktar.

Vad är och hur fungerar en jalusislutare?
 
jalusislutare/backspjäll/kallraskydd är väl typ samma sak

ja då fungerar det enbart på grund av tryckskillnader mellan rummen

Men vill du köra med något med motor så är det ett avstäningsspjäll för runt 2500kr eller göra någon egen lösning som du beskriver, det blir nog bra.
 
P PsychoCheF skrev:
Jag har ordnat ett luftintag till köket som jag vill kunna öppna och stänga beroende på om köksfläkten går i en viss hastighet.
Varför? Vi andra, 99% av befolkningen, klarar oss bra utan denna smarta funktion.
Det kanske du också skulle kunna göra :thinking:
 
P
O ogget skrev:
jalusislutare/backspjäll/kallraskydd är väl typ samma sak

ja då fungerar det enbart på grund av tryckskillnader mellan rummen

Men vill du köra med något med motor så är det ett avstäningsspjäll för runt 2500kr eller göra någon egen lösning som du beskriver, det blir nog bra.
Kommer antagligen prova med backspjäll först, men om någon har tips på var man kan hitta lämpliga motorer/servo så tas det tacksamt emot.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför? Vi andra, 99% av befolkningen, klarar oss bra utan denna smarta funktion.
Det kanske du också skulle kunna göra :thinking:
Om det inte kommer in lika mycket luft som köksfläkten vill blåsa ut, då kommer ju inte fläkten att kunna göra sitt jobb. Gäller för "täta" hus med t.ex. balanserad ventialtion i övrigt.
Därför.
 
P PsychoCheF skrev:
Om det inte kommer in lika mycket luft som köksfläkten vill blåsa ut, då kommer ju inte fläkten att kunna göra sitt jobb. Gäller för "täta" hus med t.ex. balanserad ventialtion i övrigt.
Ja, du har ju helt rätt!
Men vad jag reagerade över var mest den komplicerade metoden att lösa problemet.
Vi har ett ganska tätt hus, så om vi drar på spisfläkten på max när vi just tänt i kaminen, så blir huset fyllt av rök och brasan dör.
Men vi har två fönster i köket, varav ett är öppningsbart, så kallat dreh/kipp.
Så det är väldigt lätt att öppna fönstret på glänt, när fläkten behöver mycket luft.

En sak till. Du skriver
P PsychoCheF skrev:
Luftingtaget är helt enkelt ett 160mm spriorör i golvet ner till garaget
Är det egentligen tillåtet att dra en luftkanal så, från garage till bostad? Från brandskydds-synpunkt alltså.
Olika brandceller och så menar jag.
 
Redigerat:
P
N n1zz3 skrev:
[länk]
Tack!
Den verkar vara vettig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.