Vet ej hur man gör om det är fallfärdigt! Grunden är ju att man inte får tjäna på ett försäkringsskydd, man ska inte heller förlora på det... det är väl här åldersavdragen kommer in.
 
Det låter rimligt men när jag läser om tester på internet står. 100% åldersavdrag för invändig inredning som jag tolkar som i stort sett allt inne i huset.
Upp till 80% avdrag på badrum.
15.000 kr självrisk på huskonstruktionen.
Detta tolkar jag som att man får ett nytt hus men nya ytterväggar och tak men ingen inredning.
Dessutom nästan inget för badrum, inget för vitvaror osv osv.
Då gäller det ju att man KAN pynta in ganska mycket stålar själv i efterhand. Sen betyder det ju inte att man får varken mer eller mindre vid ev försäljning.

Jämför man detta med en bilförsäkring, där man kanske har en halvrostig krånglande bil eller pedantskött o får lika mycket ut vid skada, men betalar en fast självrisk.

Då blir en husförsäkring plötsligt väldigt krånglig.
Utan banklån eller besparingar..?
 
Åldersavdraget är ju även på inredning, däremot har jag läst att en del ej fått huset återbyggt då det var värt mindre än nybyggnadskostnaden. Så ett område där huset/husen är billiga är risken att man bara får en kontantreglering för värdet minus självrisken
 
Precis, man får troligen en lägre summa och sen får man bygga nytt hus själv?
 
Nej det kommer ju inte hända. De säger ju att de skall bygga ett likvärdigt hus. Inte ett likadant.
 
Hur ska de kunna bygga ett likvärdigt hus för runt en halv miljon, dvs inköpsvärdet? Det låter högst osannoligt..
 
De bygger ett nytt likvärdigt hus, OM byggkostnaden blir väldigt hög i förhållande till marknadsvärdet för det färdiga huset (inkl tomtvärde), så kan de istället ge en kontant ersättning som skall täcka att du köper ett likvärdigt hus.

Likvärdigt betyder inte att de bygger ett 100 år gammalt hus. Utan att om ditt 100 år gamla hus var ett för tiden normalt hus, så bygger de ett moderna normalt hus. har du ett slott, så bygger de ett modernt exklusivt hus osv.

I princip så bygger de ett färdigt hus med inredning, badrum osv. MEN du får då betala åldersavdraget för dessa saker. Alternativt så byggs huset färdigt utan inredning.

I många fall vet jag att folk har kunnat få sitt nya hus med inredning osv, men kanske lite mindre yta, som "betalning" för åldersavdraget.

Sedan får man räkna med att det blir en del oväntade kostnader vid återuppbyggnaden.

Jag har en släkting som äger ett mindre hyreshus, där han själv bor. Huset brann ned. Vid återuppbyggnaden visade det sig att att detaljplanen nu bara tillåter tvåplanshus, hans hus och alla andra i området var 3 plan, planen är nyare än husen. Därmed fick han betala för en ändrad detaljplan för sin fastighet, ca 100 000. Försäkringen ersätter inga bygglovskostnader.

Som villkor för bygglovet var han tvungen att sätta in hiss, inte heller det ersätter försäkringen. I bygglovet villkorades dessutom byggfelsförsäkring, försäkringsbolaget ersätter inga försäkringspremier för återuppbyggnaden. Totalt tror jag han åkte på ca 3 milj. i extrakostnader. Det brunna huset var i perfekt underhållet skick, så han slapp all åldersavskrivning. MEN iom. att huset nu var nybyggt så kunde han ta ut betydligt högre hyror i det nya huset.
 
Sen beror det ju på vart man bor också......det finns ju en tråd här om LF och ett nerbrunnet hus i norrland nånstans. Kontentan är ju att man ska inte kunna tjäna på att elda ner sitt hus. Dvs bor man i glesbygd i nåt hus från 1900 som är jättestort och normalt marknadsvärde är 500k så får man inget nytt hus bara för att man har fullvärde...........
 
Fullvärde betyder ju att man får fullt värde av vad huset är värt när det blir skadat. Sen varierar avdragen från denna summa.
Enda skillnaden i övrigt är om man har ex en maxgräns på husvärde 1,5 miljon eller liknande. Men tror inte ett hus idag kostar 1,5 miljoner snarare 2,5?
Redan där ligger man ju isf en miljon back. Möjligen ett mindre hus går att få för 2 eller 1,5 miljon.
Jag har pratat med Länsförsäkringar och har en max skade självrisk på 10.000 iom en extra allrisk försäkring.
Normalt är det 100.000.
Så det är eg lite annat som skiljer.
Ex max ersättning för hussvamp 100.000 jämfört med 2 miljoner.
Dock frågan hur kostsamt en ev skada eg skulle kunna bli.
Dessutom täcker det nog bara för bärande konstruktion, inte om man samtidigt måste lägga nya golv eller nytt tak.
Känns som det finns många kryphål med tanke på vad man betalar för.
 
nu hittar jag inte tråden men det skrevs ju i tidningarna om detta för de fick ju ingen ersättning eller iallafall löjligt låg. Nåt nytt hus blev det ju inte iallafall.
Jag är ju i samma sits i norrlands inland, köpte ett 1900 tals hus på 300 kvadrat för 250k och då är det inkl ett stort gammalt slakteri också. Normala hus kanske ligger på runt 500k häromkring om de har nå år på nacken. Har LF själv med fullvärde. Tror knappast att de bygger upp ett nytt 300kvadrats hus igen.........inte ens om det vore helrenoverat och toppskick för man få iallafall inte 4 mille för det här. Möjligen 1mille om nån är makalöst sugen. Åldersavdrag på det och vad får man? Synd att kalla det för fullvärde.
 
Hittar ingen info om Länsförsäkringars maximerade åldersavdrag, mer än vad vi pratat om på telefon.
Men i övrigt vad som skiljer, verkar i stort vara "ID-stöld" och "Otur lösöre".
Riktigt segt att sitta o läsa på om detta :(
 
Jag gjorde en tråd igår om mitt nuvarande försäkringsbolags 57%-iga premiehöjning inför det nya året (100% på 2 år).. Fick som förslag från en av försäkringsjägarna att ta Moderna Försäkringar, men valde än en gång bort dom pga deras kassa "lösning" och värderingen på en "kanske"-vattenskada som gjorde att jag till slut renoverade badrummet och betalade allt själv.
Modernas lösningar var.. "Vi river vid golvbrunnen och tittar, torkar om det behövs, sen är vi klara. För det får du betala en självrisk på 5000".. Jag rev upp själv kring golvbrunnen och såg att inte ens spånskivan hade blivit genomfuktad.

Jag har de senaste 2 åren haft Villaägarnas / Gjensidige och lyckats med oturen att råka ut för 2 vattenskador (efter 14 skadefira år med andra bolag). Den första var Skellefteå Kommun som fick en stor läcka på en vattenledning längre upp på gatan, och när dom stängde av så fyllde dom ett antal källare med vatten.. Jag kom lindrigt undan där i vattenmängd, kanske 20-25 som mest vad det gick att se på väggar och vitvaror, medans någon annan hade över metern.
Den andra gången sprack min inkommande vattenledning till huset, ingen tryckförändring eller missfärgning i vattnet inne, men blött mot källarväggen där röret läckte (och vattensamling på gräsmattan). Båda gångerna en självrisk på 4000 och åldersavdrag på färg och annat ytmaterial i källaren med 80% (max i detta bolag)

Kommer troligtvis byta till ICA Försäkring den här gången pga premiehöjningen. Där har dom dragit till med konstiga regler var gäller självrisk (men jag ska ju inte ha fler skador nu), 1500kr i självrisk, men om ytskikt som skadas är nedskrivet till 50% eller mindre så blir självrisken 20%.. Kan bli dyrt om jag får ett träd i mitt 15 år gamla hustak (eller som med vattenskadorna där färgen på väggarna kommit under 50% gränsen på värde)..

Har nån behövt ha erfarenhet av ICA Försäkrings skadereglering ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.