Hej håller på att fixa grunden till stugan som är ute på en ö. Hela ön är berg och jag har tänkt borra ner stolphållare som jag köpt från byggmax och använda kemankare för att limma fast armeringsjärnen i berget.

Nu till frågan. Hur många behöver jag. Stugan är på 4x7 meter och det ska bli en bärande vägg i mitten.

Hittar inte någonstans på nätet hur mycket vikt min stolphållare klarar av. Annars hade jag lätt kunnat räkna själv.

Är det någon som vet?
Länk till stolphållare https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/stolphållare-p238045
 
S
Tonvis med rakt tryck nedåt , bara inte så du bryter den i svetsen , då kan svetsen spricka
I övrigt ca 2 m mellan , dela upp avståndet , blir det något mer än 2 m kan du ha det .
annars å kortar ner lite mellan dom .
Kan bli svårt att få alla i samma våg när du ska borra i berget , hålen kan bli lite olika djupa
 
S skutten11 skrev:
annars å kortar ner lite mellan dom .
Tänkte eventuellt lägga torvtak längre fram. du tror fortfarande att det inte är några problem med 2 meter emellan?
 
S
Allt beror på vad du sätter för bärlinor 45X145 på högkant då blir det starkt, ( med den dimm blir det bra med isolering i golvet med ) , tänk då på att om du behöver skarva , ha en stolpsko som sväljer 2X45 i skarven ,
Skarvbiten ligger i skon tillsammans med bärlinan , det blir en liten förskjutning på skon då i sidled
 
Se till att få hålet så rakt (x-y-z led) som det bara går så kan stolpskon klara stora laster. Men du får även en liten pelare beroende på hur långt den sticker upp. Jag hade försökt fått ner själva armeringstången så långt det går i berget pga att undvika att den böjer sig. Får du lasten lite excentriskt så minskar bärigheten för balkskon.
 
Det finns befintlig stomme som bärs av träreglar ner direkt mot berget, utan någon tjärpapp emellan. Varav några ingjutna. Så jag har tänkt att bara göra nytt runtom med stolpskor och dubbla 45x95 upp emot träramen.

De gamla har börjat röta längst ner. Ska kanske tilläggas att jag inte har tillgång till el.
 
S
Ett litet el-verk på 1000W kanske inte är en dum ide , sen det med att förstärka , jag skulle nog
sätta ett par dubbar i berget , då kan inte plintarna flytta sig på berget och en form för att gjuta upp mot bärlina ,regel , då kan du inte komma fel i centrum på dessa , går bra att lyfta någon centimeter med domkraft .
Samt ha papp mellan plint och trä
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.