Efter flera år på jakt efter hus har vi äntligen hittat drömhuset! Ett Trivselhus i populärt område, byggt i 2012.
Säljarna ska skiljas och vill snarast bli av med huset. De har lagt ut det till försäljning men har inte hunnit med någon besiktning ännu. Den är beställd men mäklaren viste inte när den kommer göras.
Ännu är det bara vi som har lagt ett bud, på utgångspriset, men enligt mäklaren är många intresserade och försäljningen kommer avslutas om ca en vecka. Vi känner inte att vi kan lägga ett mycket högre bud men vill verkligen gärna köpa detta hus.
Hur går vi nu tillväga? Har funderat på att höra med mäklaren/säljarna om de är intresserade av att vi gör en egen besiktning och att de då kan slippa deras. Är det dumt av oss? Eller det är kanske inte alls intressant för säljarna?
Tänker att eftersom huset är rätt nytt och är byggt av byggfirma med bra rykte så borde det inte vara några större fel att hitta. Enligt mäklaren så har huset också en 10 års försäkring som vi sedan kommer överta. Är det så?
Om det blir så att de besiktar huset, behöver vi då också anlita egen besiktningsman? Eller räcker det med att vi köper in oss på deras besiktning?
 
Hej, och välkommen! Att säljaren har gjort (eller inte gjort) en besiktning gagnar inte er på något nämnvärt sätt. Ni ska absolut låta göra en egen besiktning då besiktningsmannen då gör uppdraget åt er och inte åt en säljare (som kan tänkas vara intresserad av att hitta så få riskmoment som möjligt). Det kostar runt 10tkr beroende på vem ni anlitar
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar. Det blir nog så att vi anlitar egen besiktningsman om vi kommer så långt. Men är det verkligen så att en säljares besiktningsman undanhåller fel som han hittar? Vad får han ut av det?
Jag har även funderat på hur man gör den här tiden på året när det ligger så mycket snö. Då kan man inte t.ex. inte besikta taket. Ska man få med detta i besiktningsklausulet? Eller är det bara att acceptera att det inte går att besikta och hoppas på att allt är ok med taket?
Du tycker annars inte att det är någon ide att föreslå för säljarna att de struntar i deras besiktning och att vi gör vår egen? Det verkar som att det dröjer tills deras blir gjord.
 
Hemmakatten
En säljarbesiktning har säljaren som kund. Dvs helt andra intressen mot vad ni har. Att argumentera att säljaren inte gör någon besiktning är fel och kommer inte på något vis gagna er. Gör er egen besiktning efter det ni skrivit kontrakt.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Undanhåller är nog osannolikt men ganska gör mer generella friskrivningar än nödvändigt. Problemet uppstår egentligen först om det faktiskt uppstår ett fel, som ni kanske vill mena att besiktningen borde ha upptäckt. Om det då är säljaren som bekostat besiktningen så är det dom som ska driva det mot besiktningsmannen och eftersom de inte längre bor i huset så är de kanske inte jätteintresserad av det. Finns säkert någon som kan utveckla problematiken bättre..

Snö etc kan ställa till med problem, på samma sätt som övermöblerade rum så gör det att besiktningsmannen inte kan komma åt. Men några stickprov runt om bör ju gå att göra genom att bar ställa upp stegen och kolla under pannorna lite här och där. Det där är väl också lite upp till varje besiktate
 
  • Gilla
Bisa
  • Laddar…
Att huset ör 5 år ger absolut ingen anledning att tro på kvalitet.

Tvärtom, jag kan tänka mig ett scenario där en familj drabbats av grovt byggfusk, och efter 5 års tragglande med diverse jurister, hälsoproblem (mögel) så rasar äktenskapet, och de ger bara upp. Fem år kan vara en ganska typisk ”nu ger vi upp” tid.

Nu ör det att måla f..n på väggen, skilsmässor beror oftast inte på fuskbyggen. Men fuskbyggen orsakar ofta skilsmässor.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Gå vidare med ert köp om ni gillar huset och se till att ni har en besiktningsklausul med i kontraktet.

Detta skall ni ha oavsett om säljaren besiktigat eller inte! Med en sådan klausul besiktigar ni efter ni skrivit kontrakt och gillar ni inte det som besiktningen visar kan ni hoppa av köpet utan att det kostar er något mer än besiktningen.

Så kör på, som de flesta också redan skrivit!
 
  • Gilla
Bisa
  • Laddar…
Låter typiskt mäklare att säga att många är intresserade men det finns inga bud som jag förstår.
Lägg erat bud redan nu och locka med snabb affär
 
  • Gilla
Bisa
  • Laddar…
Ja jag tyckte också att det var ett typiskt mäklarsvar. Det slutade med att vi var två budgivare och tyvärr blev vi slagna precis på mållinjen
Men tack för era råd. Det kändes bra att höra andras åsikter. Vi hoppas på bättre lycka nästa gång
 
B Byggdjuret skrev:
Låter typiskt mäklare att säga att många är intresserade men det finns inga bud som jag förstår.
Lägg erat bud redan nu och locka med snabb affär
Så resonerade jag också för ett par veckor sedan. Vi är lite försiktigt intresserade av att skaffa fritidshus. Det fanns ett i det intressanta området som varit osålt i över två månader, av olika anledningar tittade vi aldrig på det. Men så åkte vi förbi och upptäckte att det såg högintressant ut.

Kontaktar mäklaren för att få en visning, varvid han säger att det var en till som tittade på det samma dag. Och han förväntade sig avslut inom några dagar. Jag kontrade med att bjuda över, men villkorat med att jag måste få titta på huset.

Och jag tog för givet att den andre intressenten uppfanns av mäklaren är jag ringde, för att stressa mig lite. Samma kväll såldes det. Fick aldrig chansen. Jag tror att mäklaren faktiskt hade den där andre intressenten, och kunde använda mig till få fart på den andre, sedan gällde det att få snabbt avslut innan det blev en (för mäklaren) jobbig budgivning.

Hur sannolikt är det att ett hus helt saknar spekulanter i två månader, och sedan två samma dag...

Och man kan ju tycka att om det nu efter två månaders stiltje dyker upp en möjlighet att få till en budgivning, så kanske man kunde hålla i avslutet någon dag till...

Priset låg ca 5% under begärt pris.
 
Det kan ju hända, om än osannolikt.. Eller så sålde mäklaren bara huset till sin kompis till ett bra pris.
En seriös mäklare har väl skyldighet att förmedla bud till säljare?
Mest troligt var de så nära affär att en kovändning skulle innebära trista miner från förstebudaren och risk för utebliven affär i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.