Hejsan!
Har precis haft polygon på besök för bedömning om vad som orsakat fuktfläckar på övervåningens tegelfasad ..... vi trodde yttertaket läckte,något försäkringsbolaget inte står för men nu visade det sig att det är fukt från badrummet
Alltså det har blivit för varmt inne i badrummet (16kvm) så vinden ovanpå har på något vänster blivit jäkligt fuktig ..... huset är från 1878,bandtäckt plåttak (original) .
Min fråga är om villaförsäkringen täcker sånt ?
 
Var inte Polygon där i uppdrag genom försäkringsbolaget? Oftast hjälper FB till med följdskadorna men ersätter inte själva skadeorsaken.
 
F Facket skrev:
Var inte Polygon där i uppdrag genom försäkringsbolaget? Oftast hjälper FB till med följdskadorna men ersätter inte själva skadeorsaken.
Nej det var vi själva som fick beställa besiktningen då försäkringsbolaget inte står för exempelvis takläckage,något både dom och vi var inne på ....
Försäkringsbolaget förklarade för mig när jag ringde att dom aldrig står för läckage av yttertak men ibland för följdskadorna men då får inte taket vara äldre än 30 år vilket är svårt när det är bandtält och har en livslängd på typ 150 år,inget man byter i onödan !

Dock visade det sig ju nu att det är från badrummet och därför undrar jag om nån har kunskap om hur försäkringsbolaget kan resonera då,känner oss osäkra på vad vi har rätt till för hjälp och vill ha lite mer lätt på benen innan man tar upp diskussionen :)
 
Läs villkoren till försäkringsbrevet. Det finns varianter mellan olika bolag, ibland som tillägg, ibland i standardvillkoren.

I normalfallet så täcker de explicit inte skador som beror på utifrån kommande vatten, alltså från tak, från dålig dränering, inte heller från bakflöden från kommunala ledningar (då tror jag däremot att man kan kräva kommunen).

I ditt fall låter det som en kondensskada, så utifrån kommande har inte med saken att göra. Jag har för mig att det även brukar vara formulerat som att skadan skall vara plötslig, typiskt för en läckande vattenledning. Kondensskador kan vara lite långsökt att kalla plötslig.

Men sedan finns det som sagt en mängd mer eller mindre standardmässiga tillägg som varierar mellan bolagen.
 
  • Gilla
QJossan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Läs villkoren till försäkringsbrevet. Det finns varianter mellan olika bolag, ibland som tillägg, ibland i standardvillkoren.

I normalfallet så täcker de explicit inte skador som beror på utifrån kommande vatten, alltså från tak, från dålig dränering, inte heller från bakflöden från kommunala ledningar (då tror jag däremot att man kan kräva kommunen).

I ditt fall låter det som en kondensskada, så utifrån kommande har inte med saken att göra. Jag har för mig att det även brukar vara formulerat som att skadan skall vara plötslig, typiskt för en läckande vattenledning. Kondensskador kan vara lite långsökt att kalla plötslig.

Men sedan finns det som sagt en mängd mer eller mindre standardmässiga tillägg som varierar mellan bolagen.

Okej :) !
Väntar på slutgiltiga utlåtandet från polygon så ska jag kontakta försäkringsbolaget igen sen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.