Du måste räkna med ytterväggarna.
 
ok, tråkigt :(
 
Njaa är du säker på det?

I byggnadsarea (som väl oftast är det som är intressant för bygglov) ingår givetvis även ytterväggar.

Men bruttoarea inluderar ju ex. inte yta med för låg takhöjd. detta mäts ju invändigt, så då borde väl även rummen mätas invändigt.
 
Prexis min tanke. Kan man kanske få tag på den där standarden (SS 021052) i sin helhet nånstans... Blir väl annars att ringa kommunen, men det är inte enkelt att hitta nån som vill svara på frågor där.
 
Har sökt den där standarden själv på internet utan framgång, men hittade den sedan på biblioteket. Det kanske är lite krångligt att beräkna på en vind när man har snedtak, men att ytterväggarna inkluderas på ett normalt våningsplan är det ingen tvekan om. Källaren räknas också om det är minst 190 cm takhöjd där.

Bruttoarea
"Ytan av mätvärda delar av ett våningsplan, begränsad av de omslutande byggnadsdelarnas utsida eller annan för mätvärdhet angiven begränsning."
Enklare uttryckt: Arean som begränsas av ytterväggens utsida.

http://www.byggahus.se/ordlista/


 
Aj f*n. Får prioritera bort nånting - kanske skippar tvättstugan eller nått annat trist :)
 
Då lärde man sig ngt nytt
 
Annars får du göra som min chef föreslog, sänk taket till 185 då har du noll i bruttoarea. ;) Å ja, jag kanske ska tillägga att han är typ 165-170 :)

Men allvarligt så kan det vara en lösning uppe på vindsvångingen. Exprimentera med olika vinklar alt tjocklek på isolering och klura lite. För jag antar det är ett bygglov du vill ha egenom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.