Är det någon av er som vet om det finns en tyristor/varvtalsregulator för AC fläktar som man kan styra med 433 eller z-wave?
Eller finns det någon annan lösning för detta?

Då slipper jag få ihop nån servo som styr befintlig tyristor.

Bakgrunden är att jag vill styra frånluftsfläkten med domoticz på något smidigt sätt.
 
  • Gilla
Dan-Åke Strand
  • Laddar…
De där funkar väl om man har EC fläkt om jag fattat det rätt.
Nu "tror" jag att jag har en AC som styrs på 230 V så det går nog inte att styra min fläkt med den
 
fgo fgo skrev:
Är det någon av er som vet om det finns en tyristor/varvtalsregulator för AC fläktar som man kan styra med 433 eller z-wave?
Eller finns det någon annan lösning för detta?

Då slipper jag få ihop nån servo som styr befintlig tyristor.

Bakgrunden är att jag vill styra frånluftsfläkten med domoticz på något smidigt sätt.

Hej har du hittat någon lösning till din AC fläkt?
håller på att googlar precis nu efter liknande lösning
 
Tyvärr inte. Var till slut inne på en servo som styr ratten.
Sen sålde vi huset :D

Men det kanske finns någon som har en idé till dig.
Lycka till!
 
kolla så du inte har några plintar för att styra aggregatet mot olika hastigheter eller vad du nu vill göra.
Håller på med ett sånt projekt nu, för jag anser att kommunikationsmodulen till mot flexit uni2 är för dyrt för att motivera kostnaden kontra behov (4000 kr).

Tanken är att placera flera reläer för arduino eller modbus mot aggregatet. På så sätt kan jag styra aggregatet mot min-norm-max hastighet. Tex när larmet slår till så går aggregatet i normal hastighet under 30 min, för att sedan gå ner till min.
Enl BBR bör man ligga på 0,1 l/s,m2.
 
fgo fgo skrev:
Är det någon av er som vet om det finns en tyristor/varvtalsregulator för AC fläktar som man kan styra med 433 eller z-wave?
Eller finns det någon annan lösning för detta?

Extremt sent svar här, men letar efter samma sak. Vill kunna styra en kanalfläkt med z-wave eller 433.
Någon som har hittat ngt?

/Axel
 
A axel.rosen skrev:
Extremt sent svar här, men letar efter samma sak. Vill kunna styra en kanalfläkt med z-wave eller 433.
Någon som har hittat ngt?
Z-wave Qubino DIN Dimmer ska klara AC motorlast upp till 200W den ska jag köpa och hoppas att det fungerar
/Axel
 
"Z-wave Qubino DIN Dimmer ska klara AC motorlast upp till 200W den ska jag köpa och hoppas att det fungerar"

Är dåligt insatt men, kan verkligen en dimmer varvtalsregulera?

Hursom är det små billiga kanalfläktar jag ska pga oljud ska varva ner. Snyggast hade ju varit om det fanns liknande de små inbyggnads dimrarna för z-wave typ Fibaro fast då för fläktmotorer. Skulle vilja ha fläktarna på högvarv när jag inte sover, och nattläget ska kunna styras via typ Fibaro homecenter el liknande. Men verkar som om det i mitt fall är svårlöst. (pallar inte bygga eller kompilera ngt eget).

Men återkoppla gärna när du testat Qubinon!

/Axel
 
Enkla fläktmotorer styrs bäst med en transformator. Dimmern-styrning kan ge upphov till missljud i motorlindningarna.
 
E etompau skrev:
Enkla fläktmotorer styrs bäst med en transformator. Dimmern-styrning kan ge upphov till missljud i motorlindningarna.
Vanlig Qubino Dimmer den kommer inte fungera.
Men den som jag refererar till skulle klara AC fläkt.
Jag kommer köra min mot min gamla FTX aggregat.
 
  • Gilla
axel.rosen
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
birgers
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur gick det?
Näe, det blev vinter och huset blev svalt igen, sen fullt upp.
:)

Men drömmen lever än, borde väl inte vara så vårt.
Nu inne på att sätta upp ett eget system med raspberry. temperatursensorer och fuktgivare.
Kanske blir klart i år.

Men själva kanalfläktarna och dess styrning är fortfarande där jag stannar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.