Jag tycker man ska vara konsekvent.

Har man tryckdimmer i 2 rum ska man även ha det i resterande. Har man vriddimmer i ett rum så har man det i resten. Blir mer enhetligt så :)
 
  • Gilla
Nicolas93
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag tycker man ska vara konsekvent.

Har man tryckdimmer i 2 rum ska man även ha det i resterande. Har man vriddimmer i ett rum så har man det i resten. Blir mer enhetligt så :)
Det var lite så min tanke var. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha vriddimmer i vardagsrum/sovrum, så där måste jag ha tryckdimmer. Problemet är priset. Jag kommer undan mycket billigare med vriddimmer, vilket i slutändan kan vara den avgörande orsaken till varför jag väljer vrid i resterande rum
 
Ska du köra spottar utan driver då? Prisskillnaden är ju inte jättestor?

En led vrid kostar la en 4-500kr och en Dimmer + knapp å allt därtill är en 500-550kr typ.

Kolla på schneiders Dimmer, den behöver dessutom ingen nolla (y)


För om du har dimbara led drivers så är allt du behöver en knapp och en fjäder.. Behövs ingen Dimmer brytare för det :)
 
J Jarlsgård skrev:
Ska du köra spottar utan driver då? Prisskillnaden är ju inte jättestor?

En led vrid kostar la en 4-500kr och en Dimmer + knapp å allt därtill är en 500-550kr typ.

Kolla på schneiders Dimmer, den behöver dessutom ingen nolla (y)


För om du har dimbara led drivers så är allt du behöver en knapp och en fjäder.. Behövs ingen Dimmer brytare för det :)
Jag har faktiskt ingen aning. Ska höra med elektrikern när han är tbx från semestern. Men tänkte att det antagligen finns lite smarta människor här på forumet.

Spotlighten jag har är denna:
https://www.elbutik.se/product.html/designlight-p-1603527/p-1603530

Behöver jag inte ha dimmerbrytare för dubbelknappen (sovrum/vardagsrum). Tänker att jag måste ha dimmerbrytare åtminstone för taklampan, eller?
 
Opf.. Om det räcker med brytare på den vågar jag inte svara på!
 
Så, då var målaren klar med taket :). Blev riktigt nöjd och hade aldrig pallat med att göra allt det där själv och få ett sånt bra resultat på samma gång. Sparar otroligt mycket tid och arbete tack vare det. Var några ställen där det inte blev 100%, men vettefan om jag orkar be honom komma tillbaka och fixa det.

Möblerna och vitvarorna levererades i måndags. Gick relativt smärtfritt och Mio och Elgiganten lyckades precis passera varandra när de levererade. Så just nu står en jävla massa saker i alla rum.

Idag fortsatte jag och dra nätverkskablarna som ska gå in till den "box/vägg" som byggs vid entrén. Där sitter nätverksuttaget och tanken är att sätta en router där. Så nu ska golvet bara tvättas av och skrapas från alla spackelrester och annan skit som kan vara i vägen när golvet läggs. Planen är att lägga golvet i helgen i köket/hallen, sen är det bara klädkammaren kvar, dock kommer jag lägga det mycket senare när jag är klar med allt annat. Ska även se till att få målat stora sovrummet och kanske även köket också.

Påbörjade även den lilla lådan/hålet där porttelefonen ska sitta i. Känslan är att den är en aning djup, så kanske blir att jag lägger på ett extra lager gips i botten.
Nyrenoverat rum med nymålat vitt tak, oslipade väggar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rum med nymålat tak, nedsläckt lampa och osammanställda möbler täckta av skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat tak i rum med infällda spotlights och oskyddade hål för elinstallationer, och en fönsterutsikt över kvällsbelyst stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat tak med infällda spotlights och en väggdel med eluttag under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat tak med infällda spotlights, skyddad vitvara i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träramkonstruktion i gipsvägg, möjlig nisch för porttelefon, med synliga skor och golvavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förövrigt, är det någon som har något tips nu när man ska måla väggarna och inte vill nudda taket? Går det att sätta maskeringstejp i taket utan att riskera att färgen lossnar eller att man river upp gipset eller den fog som sitter efter alla kanter? Hur brukar man gå tillväga?
 
Kör på blå lätthäftande maskeringstejp. Drar det med sig färgen så är underarbetet/måleriet i taket kasst. Målar du rummet färdigt samma dag och rycker tejpen direkt efter att du strukit sista lagret så har jag sjukt svårt att tro att det skulle släppa!

Har målarn målat ner lite på väggen? Vanligtvis så brukar man la låta takfärgen gå ner på väggen, alltså att mjukfogen har takets färg än tvärt om.

:)
 
J Jarlsgård skrev:
Kör på blå lätthäftande maskeringstejp. Drar det med sig färgen så är underarbetet/måleriet i taket kasst. Målar du rummet färdigt samma dag och rycker tejpen direkt efter att du strukit sista lagret så har jag sjukt svårt att tro att det skulle släppa!

Har målarn målat ner lite på väggen? Vanligtvis så brukar man la låta takfärgen gå ner på väggen, alltså att mjukfogen har takets färg än tvärt om.

:)
Denna hade jag köpt sedan tidigare:
https://www.bauhaus.se/maskeringstejp-tesa-precision-25mx25mm.html#full-description
då det stod för inomhusbruk och att den då inte skulle lämna några rester. Men kanske ska lämna tillbaka den och köra på en sån här:
https://www.bauhaus.se/maskeringstejp-precision-ute.html
eller kanske är sak samma? Står ju "outdoor" på den blå.

Och för att svara på din fråga angående om han målat ner på väggen, så ja, det har han. Skulle säga ca 3-5 cm. Kanske jag ska låda det vara (fast kanske snarare 1-2cm) än att försöka måla ända upp till takkant
 
Den duger fint! Huvudsaken är att inte låta tejpen sitta kvar för länge :)

Vad ska du ha för färg på väggarna?
 
J Jarlsgård skrev:
Den duger fint! Huvudsaken är att inte låta tejpen sitta kvar för länge :)

Vad ska du ha för färg på väggarna?
Har köpt beckers:
https://beckers.se/produkter/inomhus/vaggfarg/elegant-vaggfarg-matt
och blandat den till "lätthet".

Har även köpt en "plommon" färg för en fondvägg samt funderar på om jag ska köra helvitt i vardagsrummet eller om det blir en fondvägg i form av färg eller tapet. I så fall någon typ av mörkare och mattare blå/grön om jag kör färg. Sedan är det ju vilken vägg som ska väljas också.
 
Hmm.. Ja jag har tyvärr inga supertips åt dig här pal!

När målarn målade vitt i hallen så tog han samma färg både i taket och på väggen, på så vis slapp man bry sig om maskering. Och i ärlighetens namn så tänker man inte på det för ljuset fallet såpass olika ändå :)
 
J Jarlsgård skrev:
Hmm.. Ja jag har tyvärr inga supertips åt dig här pal!

När målarn målade vitt i hallen så tog han samma färg både i taket och på väggen, på så vis slapp man bry sig om maskering. Och i ärlighetens namn så tänker man inte på det för ljuset fallet såpass olika ändå :)
Är ju lite så :). "Skavankerna" i taket som nu fanns efter målaren varit där såg jag inte förrän jag ändrade lampan så att den lös från en annan vinkel och direkt mot. Är samtidigt inte så att min blick kommer vara mot takkanten 24/7. Någon gång får man nöja sig också :p Går ju att vara grymt petig eller bara acceptera att ingen kommer se det ändå
 
Påbörjade golvläggningen i hallen och köket nu i helgen. Blev en jävla massa måttande innan jag kunde börja lägga då sista biten mot en vägg eller liknande inte får vara för liten. Men lyckades tillslut. Då jag inte har tänkt att ha någon tröskel mellan hallen och köket så innebär det att jag får testa på att lägga golvet baklänges också :). Planen är att golvet ska vara färdiglagt till mitten på nästa vecka.

Pågående golvläggning med träparkett i en hall som ansluter till köket, med målardukar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvlagt parkettgolv i en hall som fortsätter in i kök, med målade väggar och kartongförpackad kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick målat i köket på 2,5 av 4 väggar. Hann med 2 lager så nu är det också klart. Är bara väggen mot fönstret och en liten del av väggen där köksbordet ska vara som är kvar. Den lilla delen ska som sagt målas i "plommon".
Renoveringsprojekt med pågående golvläggning i en hall som övergår till kök, omgivet av nymålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis målad vägg i renoveringsprojekt med synliga målningsskarvar och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade även tänkt att börja måla i stora sovrummet så att jag kunde få det helt färdigt. Dock hade några väggar börjat spricka i skarvarna i "väggblocken", så fick skära upp och gröpa ur dessa för att sedan fylla upp dem på nytt ihop med en skarvremsa. Förhoppningsvis ska det inte spricka där igen :)

Förutom att lägga klart golvet så är tanken att lämna in elementen för blästring till veckan och sedan åka och köpa köket till helgen. Förhoppningsvis får jag även målat några fler rum.

Tror jag har bestämt mig för att köra på vriddimmer i alla utrymmen med endast en sorts lampor. Blir en sån här tror jag:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-led-universaldimmer-4-400w/va
ihop med en ram: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-basic-kombinationsramar

och i sovrummet/vardagsrummet får det bli en sån här (kron varianten): https://www.elbutik.se/product.html/exxact-primo-stromstallare-komplett-2

Och en jävla massa ny uttag:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-2-vags
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-dosa-2-vagsuttag-22mm-v
 
Tolkar det som om att du blev klok på hur drivdonet arbetade?

Om du fortfarande inte är hundra på det rekommenderar jag dig att maila elbutik och rådfråga med dem, så du inte köper en Dimmer som inte fungerar så som den borde till spottarna! :)
 
J Jarlsgård skrev:
Tolkar det som om att du blev klok på hur drivdonet arbetade?

Om du fortfarande inte är hundra på det rekommenderar jag dig att maila elbutik och rådfråga med dem, så du inte köper en Dimmer som inte fungerar så som den borde till spottarna! :)
Har mailat dem och frågat och fick lite förklarat att det inte skulle vara några problem. Pratade även med min elektriker och han föreslog vriddimmern jag angav i inlägget ovan (tidigare vriddimmer var inte lika bra för mina spotlights). Har snackat en del med några vänner som också är elektriker/elkonstruktörer och fick lite tips där också. Förhoppningsvis ska det inte vara några problem.

Enda frågan som återstår är om jag ska köra på en sån här:
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-ld200kron
eller 2 stycken "puckar/dimmrar" (en för varje typ av lampa) när det gäller vardagsrum/sovrum. Är lite rätt att jag inte får plats med 2 stycken i min dosa och då kändes krondimmern som ett givet val. Väntar på svar angående detta från elektrikern. Tydligen inte så vanligt att använda en sån enligt mina vänner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.