Hejsan,

Har ett lite uddahus byggt i 2009 på 1,5 plan - 78 kvm boyta och lite biyta i snedtak. Går i tanke att bygga till 60 kvm med element/pre-fab eftersom det är relativt snabbare och ekonomisk jämför med lösvirkebygge. Det blir minst två sovrum, ett badrum och lite förlängning av nuvarande köket.

Hur har ni gjort eller skulle göra ? Tack i förhand.

mvh...
 
Planritning på huset och tomtkarta med väderstreck behövs nog för att du skall kunna få några mer specifika synpunkter.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Planritning på huset och tomtkarta .......
Tack for svaret. Bifogat är fasadritning idag och tomtkarta. Tomten är 1550 kvm så det finns gott om plats och det går att bygga 200 kvm i boyta enligt planritning. Jag håller på prata med arkitekten att göra tillbyggnadsritningen men inte f'ärdig än så eran synpunkter/tips blir också välkommna. Min tanke är att utöka i syd-sidan med nästan samma stil fast högre tak. Kan bygga 4.5-5 till taknocket. Så det ska se ut en extension med samma stil fast högre tak.

Är ganska ny att förklara sådana saker så blir väldig tacksam om ni frågar mig för mer info. Kanske ni kan tipsa mig med bilder hur jag rådar min arktitekt att skitcha.. Det är öppenplanlösning cirka 63 kvm i övre våning som har öppen planlösning med vardagsrum, kök, Toa/Dusch, Tvättstugan. Övre våning finns två sovrum o en liten klädkammare.

Tusen tack i förhand.
 
  • Svartvit fasadritning av ett hus, visar gavelfasad från norr och långfasad från väster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomtkarta som visar en markerad fastighet på 1550 kvm med omgivande vägar och natur, för diskussion om tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta som visar en tomt på 1550 kvm markerad med blå linje, omgiven av andra fastigheter, som en del av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är inte helt enkelt att bygga till ett 11/2-planshus med så mycket som 60 kvm. Någon form av vinkelbyggnad brukar vara lämpligast. Raka förlängningar leder till att en stor del av övervåningen blir mörk. Det blir lätt komplicerade takskärningar som gör att man behöver fundera över tillbyggnadens takform. Man behöver dock se en planritning av det nuvarande huset för att kunna bedöma hur man bäst placerar en tillbyggnad.
 
Är maximal nockhöjd 5m? Då kan man ju nästan utesluta att bygga på höjden. Tex takstolar med höjt väggliv.
tror du är inne på rätt spår med vinkelhus, brukar bli väldigt trevligt!

Själv så ska jag bygga på höjden men jag får ha 8,5m till nock så då funkar det ju utmärkt.
Byta takstolar och så är det klart....
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är inte helt enkelt att bygga till ett 11/2-planshus med så mycket som 60 kvm. Någon form av vinkelbyggnad brukar vara lämpligast. Raka förlängningar leder till att en stor del av övervåningen blir mörk. Det blir lätt komplicerade takskärningar som gör att man behöver fundera över tillbyggnadens takform. Man behöver dock se en planritning av det nuvarande huset för att kunna bedöma hur man bäst placerar en tillbyggnad.
Tack för tipset. Vi har tänkt på vinkelbyggnad som bifogade bilder. Vi har köpt huset nyligen och kommunen hade ingen planritning. Jag försöker beskriva här. I bottenvåring finns öppen planlösning. Norrsidan är husets entre. och sydÖstsidan är tvättrum, badrum. o Sydvästsidan är köket. Vid tvättrums dörr finns trappan på övrevåning. Mitten i övrevåning finns en klädkammare och stora sovrummet är i höger sidan och lilla rummet är i vänster sidan. Hoppas den ger en bild. Annars kan jag försöka rita en. Tusen tack för eran tips och tid.
 
  • Exteriör av ett nyligen köpt vinkelbyggt hus med öppen veranda och grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vinkelbyggnad med grått tak omgiven av gröna buskar och trädgårdsmöbler på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vinkelbyggnad med svart tak och vit entrédörr, omgiven av grönska och grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelbyggnad med vit fasad och svart tak, omgiven av en välskött trädgård och uteplats med möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vinkelbyggnad med öppen terrass, omgiven av skog och stenpartier under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vinkelbyggnad med en familj som umgås på verandan och ett barn som leker med en hund på trädäcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är maximal nockhöjd 5m? Då kan man ju nästan utesluta att bygga på höjden. Tex takstolar med höjt väggliv.
tror du är inne på rätt spår med vinkelhus, brukar bli väldigt trevligt!

Själv så ska jag bygga på höjden men jag får ha 8,5m till nock så då funkar det ju utmärkt.
Byta takstolar och så är det klart....
5 meter var bara en gissning enligt information från granne. Det står i detaljritningen att det kan bygga 1 våning med högst 2,5 meter. Men mitt hus är redan 1,5 våning och cirka 4 meter lång. Grannarna har också 1,5 våningshus med mycket höjd som är 7 meter.. Jag ska kolla med kommunen för mer förklarning.

Var befinner ni ? och vilken firma har ni anlitat ? KVM pris ? Kan tänka mig höja befintliga tak och bygga till med samma taknivå..

tackar..
 
  • Utskrift av detaljplan med regler för markanvändning och byggnadsbestämmelser, inklusive höjdrestriktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skall försöka ge mer input lite senare. Uppgiften om högsta byggnadshöjd som står på planbeskrivningen är bara ett exempel. Vad som gäller är det som står på själva plankartan. De uppgifter om 2,5 meter som jag kan se verkar syfta på garagebyggnader och liknande som finns i ringmarkerade områden. Man räknar ut byggnadshöjd i sådana här sammanhang på ett lite speciellt sätt. Jag återkommer till det.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…

Bästa svaret

Definitionen av byggnadshöjd framgår av följande bild:
Illustration med tre fasadsektioner som visar definitionen av byggnadshöjd i relation till markens medelnivå och taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om taklutningen är mindre än 45 grader så är byggnadshöld=fasadhöjd. Den kan bli högre om taklutningen är större än 45 grader eller om det finns takkupor. Höjden räknas från markens medelnivå.

På den del av plankartan som du lagt ut hittar jag ingen relevant uppgift om byggnadshöjd. Man kan med säkerhet säga att den är mer än 2,5 meter, eftersom bostäder normalt skall ha en rumshöjd på 2,4 meter.

Bild 2,3 och 4 av dina exempel visar på bra vinkeltillbyggnader där takhöjden är något lägre än den befintliga byggnadens.

Som du beskriver planlösningen skulle jag föreslå en vinkeltillbyggnad åt väster i likhet med bifogade principskiss. Bättre än så kan man inte göra utan riktiga mått och planritning över det befintliga huset.
Skiss av hus med vinkeltillbyggnad för att illustrera byggnadshöjd och taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
A Ahm.s skrev:
5 meter var bara en gissning enligt information från granne. Det står i detaljritningen att det kan bygga 1 våning med högst 2,5 meter. Men mitt hus är redan 1,5 våning och cirka 4 meter lång. Grannarna har också 1,5 våningshus med mycket höjd som är 7 meter.. Jag ska kolla med kommunen för mer förklarning.

Var befinner ni ? och vilken firma har ni anlitat ? KVM pris ? Kan tänka mig höja befintliga tak och bygga till med samma taknivå..

tackar..
Steg ett skulle jag säga är att få svart på vitt EXAKT vilka regler som gäller för just eran tomt.
Därefter försöka fundera ut vad ni önskar för boyta och antal rumt när ni är klara.

Bygger helt själv så det blir svårt att jämföra kostnader mot någon som anlitar arbetskraft.
 
Hej igen, har kommit lite väg att göra lite enkel planering.
J justusandersson skrev:
Definitionen av byggnadshöjd framgår av följande bild:
[bild]
Om taklutningen är mindre än 45 grader så är byggnadshöld=fasadhöjd. Den kan bli högre om taklutningen är större än 45 grader eller om det finns takkupor. Höjden räknas från markens medelnivå.

På den del av plankartan som du lagt ut hittar jag ingen relevant uppgift om byggnadshöjd. Man kan med säkerhet säga att den är mer än 2,5 meter, eftersom bostäder normalt skall ha en rumshöjd på 2,4 meter.

Bild 2,3 och 4 av dina exempel visar på bra vinkeltillbyggnader där takhöjden är något lägre än den befintliga byggnadens.

Som du beskriver planlösningen skulle jag föreslå en vinkeltillbyggnad åt väster i likhet med bifogade principskiss. Bättre än så kan man inte göra utan riktiga mått och planritning över det befintliga huset.
[bild]

------------------------------------------------
Här kommer lite bilder med nuvarande mått och vad tänker vi göra. Lite förklarning med bilder.
02 convert new house - Nuvarande hus. 2500 mm delen är tvättrummet och badrummet är bredvid. och köket är samma linje. Hopas ni förstår.

04 - Total byggnaden. Nya delen blir öppenplanlösning med kök samt vardagsrum med trappa upp. Gamla delen ska ha tre sovrum, entre och lite fri plats.

05. Tak vinkel.

Vad tycker ni ? tack i förhand.
 
Det är kanske inte världens mest självinstruerande ritningar, men 02 och 04 förstår jag, däremot inte 19. Jag tycker nog att planlösningen känns lite rörig. Det är bra om du kan hitta några större linjer, som ger lite mer struktur.
 
J justusandersson skrev:
Det är kanske inte världens mest självinstruerande ritningar, men 02 och 04 förstår jag, däremot inte 19. Jag tycker nog att planlösningen känns lite rörig. Det är bra om du kan hitta några större linjer, som ger lite mer struktur.
Jag är rookie så ber om ursäkt för oklarhet. Kan du förklara lite vad ni menar med större linjer och mer struktur. Jag har lagt lite texter att tydliggöra mer.

Har laddat upp tre bilder nu. Bild "Nuvarande" visar huset design i nuläget med öppenplanlösning i bottenvåning. Bild "Tillbyggnad_bottenplan" och "Tillbyggnad_övreplan" visar både våningar i vår kommande projekt.

I förra post: Bild 19 är takdesignen för nya delen.

Tack i förhand... mvh
 
Tillbyggnad_övreplan.

Kryssat delen är öppet till nok..
 
  • Ritning av tillbyggnad på övre plan med sovrum, toalett, klädrum och takfönster, kryssad del öppen till nocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med större linjer menar jag att man samlar väggar så att det som finns utanför rummen också blir ett rum med rektangulär form. Om du tar dina ritningar och drar tjocka streck över det som är väggar och ingenting över fönster och dörrar och lägger upp dem här så blir det lättare att lämna synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.