Hej.

Vår diskmaskin fylls med jämna mellanrum med vatten på plåten undertill och larmar för detta. Då får jag montera av främre plåten och torka ur för att sedan starta om programmet. Nu blir dessa tillfällen tätare och tätare (varannan till var tredje dag). Vad är det som gör att vattnet samlas där och hur åtgärdar jag problemet?
Extra tjurigt då detta är den tredje diskmaskinen som börjar bråka precis lagom efter att garantin har löpt ut...
 
Kanske skit på tätningslisten till luckan så att det läcker ut vatten?
 
Trasig slang under maskinen?
 
useless useless skrev:
Kanske skit på tätningslisten till luckan så att det läcker ut vatten?
Listen i nederkant av luckan ser rätt trött ut. Byter jag den själv månntro?
 
Immobil Immobil skrev:
Trasig slang under maskinen?
Det är ju så svårt att se :-/ Ser inte ens slangarna men nu kör jag utan plåten nertill, och ligger o glor in i hopp om att se var det kommer ifrån. Vem behöver tv liksom ...
 
A
men vad är det för maskin
olika fel på olika tillverkare
 
Nu vet jag inte vilket märke du har men jag har Electrolux.

Jag hade samma problem, maskinen larmade ibland för att den inte kunde fylla vatten, nästa larm var att den inte kunde tömma och ibland fylldes baljan inunder och den hamnade i överfyllnadsläge.

Nu hade jag garanti så en tekniker var här i ca 10 min och fixade, han sa att det finns ett ombyggnadsarbete kit, i maskinen där silen sitter, satta han i en liten plast flärp som gjorde att vattnet inte rann fel väg, man såg det på en slang bakom luckan min var helt igensatt av fett mm, ska igentligen bara gå luft där. Kolla den slangen, är ca 10-15 cm lång och genomskinlig, sitter fast med två metallklämmor, man kommer åt den från frontluckan.
 
A
jo det är typiskt de polska maskinerna men jag tror inte TS har denna
 
Jag har en Whirlpool. Men någon mer beteckning än så kan jag inte hitta :surprised:
Med frontluckan, menar du den plåtluckan nertill eller själva maskinluckan? Ser ingen slang alls :thinking:
 
Det är den plåtluckan nertill, men eftersom du har en Whirlpool så är det nog inte samma, men din fel beskrivning låter precis som min.
 
A
Med mycket stor sannolikhet är det avloppsslangens anslutning till pumpen
Bunkra upp med badlakan och lägg maskinen på rygg, ta bort bottenplåten så ser du.
 
  • Gilla
Solhaga
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.