Har en bosch torktumlare 86300 från 2006. När frun skulle komplettera med lite blöta sockar medans den var igång så vägrar den starta. (precis som vi brukar göra titt som tätt) Piper bara till ett par gånger. Varken instruktionsboken eller Bosch service (via mail) kan säga vad själva pipandet indikerar.

Kondensorn och luddfiltret rengjort regelbundet. Har nu även rengjort filtret bakom "högra luckan nertill" =fläktfiltret? Kollat överhettningsgivaren baktill på insidan inuti och mätt på den och den har inte löst ut.

Samma sak oavsett vilket program vi använder. Inga konstiga symboler tänds. Kontakten till lucklåset "klickar" som den ska i alla fall. Har provat trycka in den hårt med en pinne med luckan öppen men samma resultat.

Har blåst i slangen för vattnet som leds ut och den är ej tät eller liknande.

Värt att kalla på tekniker (899kr för kostnadsförslag + kostnaden för själva reparationen OM de nu reder ut vad felet är eller bara att kasta ut och köpa ny istället? (Använd ett par gånger/veckan under 8 år. Dvs 800-1500 torkcykler eller något sådant)
 
Problemet löst!!! Blev förbannad och rev isär eländet. Var som jag misstänkte själva mekaniska kontakten till lucklåset som var glapp. (Innebar att maskinen trodde att luckan var öppen som jag misstänkte redan från början) Efter lite pillande fick jag det att funka igen Hade antagligen blivit dålig kontakt i någon av kontakterna i kabeländarna till själva kontakten. (Även fast jag provade förut att trycka till alla elkontakter inuti på baksidan av tidur/elektronik och att trycka till elkontakten med en pinne osv där den klickar som den ska). men nu rev jag ner fronten och mätte direkt på kontakten med mätinstrument istället. Alltid trevligt att kunna lösa när det är fel.

Samma sak när vår frånluftsvärmepump (Nibe 360P) havererade. Rev isär och kom till slut fram till att det var ett av reläna som slår till en av elpatronstegen som hade gett upp. (När jag bollade med Nibes tekniker för felsökningen så var det ett fel de aldrig hade varit med om förut och symptomen blev minst sagt helskumma) Men genom att steg för steg koppla bort eller förbi i princip ALLT i värmepumpen så kunde vi hitta felet.

Däremot lite konstigt att inte Bosch sericeavdelning kunde svara på vad pipet var efter jag kommit i kontakt med deras tekniker. (Ingen felsignal utan endast den "vanliga" indikeringen att luckan inte var stängd och därigenom något fel på den funktionen =kontakt eller elektronik)
 
  • Gilla
Stoneage
  • Laddar…
Jag har samma problem som du. Hur öppnar man lättast fronten där lucklåset sitter? Kan man ta loss fronten direkt eller behöver man ta bort sidorna först och skruva loss fronten från insidan så att säga?
 
A
tak o panel samt båda sidorna innan du tar fronten
skitdum konstruktion
säkert 25 skruvar och en massa plastlås
 
Stort tack! Ska ge mig på den nu.
 
Behövde inte ta bort hela fronten. Toppen och höger sida räckte, samt "kontrollpanelen" och några skruvar för fronten så att man kunde få ut dörrlåset. Mycket fungerade inte sensorn för dörrlåset. Det är en pigg i dörren som trycker på en metallplatta vilket leder till att en knapp åker ut från sitt normala intryckta läge. Vet inte om knappmodulen var trasig eller om det bara var att kontakterna var ärjade. Jag tog ut strömbrytarmodulen för dörrlåset och tog lite sandpapper på kontaktytorna för kontakten och sen fungerade den igen.
Tack skogstomten för att du verifierade det som jag gissade var fel och tack electroluxaren för tips för demontering!
 
Toppen och vänster sida menade jag. Den sida där dörrlåset sitter.
 
A
Det brukar vara kontaktyrorna inne microbrytaren, så eventuellt återkommer problemet
 
Ok. Bra att veta. Hade beställt den reservdelen från Siemens också faktiskt, men det skulle ta över 20 dagar för den att komma från deras lager i Tyskland.
 
S skogstomten skrev:
Har en bosch torktumlare 86300 från 2006. När frun skulle komplettera med lite blöta sockar medans den var igång så vägrar den starta. (precis som vi brukar göra titt som tätt) Piper bara till ett par gånger. Varken instruktionsboken eller Bosch service (via mail) kan säga vad själva pipandet indikerar.

Kondensorn och luddfiltret rengjort regelbundet. Har nu även rengjort filtret bakom "högra luckan nertill" =fläktfiltret? Kollat överhettningsgivaren baktill på insidan inuti och mätt på den och den har inte löst ut.

Samma sak oavsett vilket program vi använder. Inga konstiga symboler tänds. Kontakten till lucklåset "klickar" som den ska i alla fall. Har provat trycka in den hårt med en pinne med luckan öppen men samma resultat.

Har blåst i slangen för vattnet som leds ut och den är ej tät eller liknande.

Värt att kalla på tekniker (899kr för kostnadsförslag + kostnaden för själva reparationen OM de nu reder ut vad felet är eller bara att kasta ut och köpa ny istället? (Använd ett par gånger/veckan under 8 år. Dvs 800-1500 torkcykler eller något sådant)
S skogstomten skrev:
Problemet löst!!! Blev förbannad och rev isär eländet. Var som jag misstänkte själva mekaniska kontakten till lucklåset som var glapp. (Innebar att maskinen trodde att luckan var öppen som jag misstänkte redan från början) Efter lite pillande fick jag det att funka igen Hade antagligen blivit dålig kontakt i någon av kontakterna i kabeländarna till själva kontakten. (Även fast jag provade förut att trycka till alla elkontakter inuti på baksidan av tidur/elektronik och att trycka till elkontakten med en pinne osv där den klickar som den ska). men nu rev jag ner fronten och mätte direkt på kontakten med mätinstrument istället. Alltid trevligt att kunna lösa när det är fel.

Samma sak när vår frånluftsvärmepump (Nibe 360P) havererade. Rev isär och kom till slut fram till att det var ett av reläna som slår till en av elpatronstegen som
Jag löste problemet ännu lättare, behövde inte plocka isär maskinen alls...

WD 40 med sprayrör och spraya i hålet högst upp till vänster.

Där är brytare för luckan och spraya in där rejält, fippla lite med brytaren med sprayröret i nån minut och vartefter så funkar det igen.
 
  • Gilla
Ubbe71
  • Laddar…
Mopedpularn Mopedpularn skrev:
Jag löste problemet ännu lättare, behövde inte plocka isär maskinen alls...

WD 40 med sprayrör och spraya i hålet högst upp till vänster.

Där är brytare för luckan och spraya in där rejält, fippla lite med brytaren med sprayröret i nån minut och vartefter så funkar det igen.
Tack för det tipset! Det tog nu bara max 5 min att fixa pipande ej startande torktumlare. Googla, läsa, spraya, fippla, KLART! 😀
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.