Hej på er! Hoppas jag hamnade i rätt forumkategori.
Vårt hus är från slutet av 1800-talet
1989 gjorde förra ägaren en totalrenovering av huset. Kanske inte efter konstens alla regler. Men det är gjort.
Problemet jag vill lyfta här är att massor av värme åker ut genom taket, det syns tydligt på bild.
Taket består av Sticketak, någon typ av papp och ytterst takpannor.
Hur kan jag lösa detta och behålla värmen inomhus?
Ventilationen sker genom självdrag, 2-glasfönster, kalla golv etc
Vårt hus är från slutet av 1800-talet
1989 gjorde förra ägaren en totalrenovering av huset. Kanske inte efter konstens alla regler. Men det är gjort.
Problemet jag vill lyfta här är att massor av värme åker ut genom taket, det syns tydligt på bild.
Taket består av Sticketak, någon typ av papp och ytterst takpannor.
Hur kan jag lösa detta och behålla värmen inomhus?
Ventilationen sker genom självdrag, 2-glasfönster, kalla golv etc
Det verkar vara lite oreda på isoleringen där , ser nästan ut som någon varit och rotat på vinden och inte lagt tillbaka den ,den ligger i flera lager och noll på annat ställe ,
Bör nog justeras till så det blir tätt , inga skarvar ovanpå varandra , isoleringen ska ligga omlott
, lämpligt att få till minst 20-30 cm mineralull där , tänk bara på att du inte får täppa till ventilationen i takfoten , du ska kunna se ut där och att det finns ventilation i gavelspettsarna
Bör nog justeras till så det blir tätt , inga skarvar ovanpå varandra , isoleringen ska ligga omlott
, lämpligt att få till minst 20-30 cm mineralull där , tänk bara på att du inte får täppa till ventilationen i takfoten , du ska kunna se ut där och att det finns ventilation i gavelspettsarna
Ja, det ser ut som om den som dragit upp det där röret inte lagt i ordning isoleringen efter sig. Jämna ut det först, och se vad som händer.
Fylla på eller byta ut spånisoleringen kan också vara aktuellt.
Det ligger inget spån under ullen?
Fylla på eller byta ut spånisoleringen kan också vara aktuellt.
Det ligger inget spån under ullen?
Jag rotade runt lite.
Det är en utgyggnad på övervåningen typ en platt takkupa. Isoleringen ligger bara på två meter, resten är spån på båda sidor.
Antagligen får jag riva ner innertaket/snedtaket för att kulla isolera där.
Tar en bild på rummet där uppe
Det är en utgyggnad på övervåningen typ en platt takkupa. Isoleringen ligger bara på två meter, resten är spån på båda sidor.
Antagligen får jag riva ner innertaket/snedtaket för att kulla isolera där.
Tar en bild på rummet där uppe
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Riva ut glasullen och blåsa in cellulosa, då kan du låta spånet ligga kvar
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Kalla golv skriver du.Hillpinch skrev:
Den vanligaste orsaken är nog att isoleringen i golvbjälklaget (kutterspån?) sjunkit ihop,
så den kalla uteluften drar in alldeles under golvplankorna, och läcker ut i rummet vid golv/vägg-skarvarna.
Det tråkiga är att man måste öppna upp, dvs bryta upp golvbrädorna, helst ta bort den gamla spånisoleringen, täta trossbotten med t.ex. ny plywood, täta runt alla skarvar och fogar med utefog så ingen kall uteluft kan läcka in,
sedan lägga i ny gullfiberisolering som verkligen fyller ut, och till slut lägga tillbaka eller lägga nytt brädgolv.
Men jag lovar, det kommer att göra skillnad
Har själv gjort den resan i ett hus från ca 1820-talet, och plötsligt behövde vi inte ha dubbla raggsockar inne
Om det är spån som golvisolering, och cellulosaisolerarna ändå ska dit för taket så kan de trycka in och toppa upp i golvet också. Kanske räcker det då med att ta upp mindre hål i golvet. Beror på hur huset är byggt.
Hur tjockt lager spån på vinden?
Ingen isolering i snedtaken?
Gamla hus brukar ha element under alla fönster för att ta hand om kallras. Så om det drar är det mest sannolika att fönsterlisterna inte tätar som de ska och/eller att drevningen mellan fönsterkarm och vägg är dåligt utförd.
Hur tjockt lager spån på vinden?
Ingen isolering i snedtaken?
Gamla hus brukar ha element under alla fönster för att ta hand om kallras. Så om det drar är det mest sannolika att fönsterlisterna inte tätar som de ska och/eller att drevningen mellan fönsterkarm och vägg är dåligt utförd.
Sticketak ska enligt en del byggare jag hade kontakt med vid renovering av ett äldre (1936)hus i småland ventilera tillräckligt utan att hålla luftspalt.S skutten11 skrev:Det verkar vara lite oreda på isoleringen där , ser nästan ut som någon varit och rotat på vinden och inte lagt tillbaka den ,den ligger i flera lager och noll på annat ställe ,
Bör nog justeras till så det blir tätt , inga skarvar ovanpå varandra , isoleringen ska ligga omlott
, lämpligt att få till minst 20-30 cm mineralull där , tänk bara på att du inte får täppa till ventilationen i takfoten , du ska kunna se ut där och att det finns ventilation i gavelspettsarna
Har du inte papp utanpå så behövs ingen luftspalt. Men nu är det ju tätt utanpå, då är jag inte lika säker på attdet funkar utan luftspalt.
Det där ser ut att kunna bli fler problem och det är många följdfrågor:
La man en ångspärr mot vinden vid renoveringen?
ventilationen (eller brist på den) kan göra så att mycket fuktig luft går upp på vinden. Hur ser undertaket ut? Mögelrisken är stor.
Jag skulle rekommendera fuktutredning och därefter koll på tilläggsisolering eller byte av all befintlig isolering med hjälp av kunnig personal.
Vi gjorde misstaget då yttertaket lades om blev det för tätt. Det orsakade mögel och stora merkostnader i form av sanering och ny isolering o ventilation.
La man en ångspärr mot vinden vid renoveringen?
ventilationen (eller brist på den) kan göra så att mycket fuktig luft går upp på vinden. Hur ser undertaket ut? Mögelrisken är stor.
Jag skulle rekommendera fuktutredning och därefter koll på tilläggsisolering eller byte av all befintlig isolering med hjälp av kunnig personal.
Vi gjorde misstaget då yttertaket lades om blev det för tätt. Det orsakade mögel och stora merkostnader i form av sanering och ny isolering o ventilation.