Ska dränera huset och kommer behöva en pump. Jag har förberett med eluttag i källaren så jag kan ta ström där ifrån. Men vad skall man ha för pump och finns de pumpar där man kan se om den är igång. Alltså någon indikator som man kan ha i källaren eller på annat ställe.

Kör Fibaro så man kan mäta förbrukningen och på så sätt se om den är igång men känns som där borde finnas färdiga lösningar.
 
S
Dränera invändigt eller utvändigt ?? pump i källare eller i brunn utsida ?
Det är olika sätt på montage , vart har du tänk vattnet ta vägen ut
En vanligt dränkbar pump med en flottör inte vippa är bra , finns med skapliga priser
 
S skutten11 skrev:
Dränera invändigt eller utvändigt ?? pump i källare eller i brunn utsida ?
Det är olika sätt på montage , vart har du tänk vattnet ta vägen ut
En vanligt dränkbar pump med en flottör inte vippa är bra , finns med skapliga priser
Sorry, var lite otydlig där. Pump i ny brunn på utsidan. Jag ska dränera runt källaren och kör Isodrän på utsidan av väggarna.
 
S
Då finns två sätt för en brunn
Endast dränvatten in
Dränvatten och stuprör in , då fordras det en stooor stenkista för att emot allt
Var ska vattnet gå ut , i kommunalt avlopp eller egen stenkista
 
Har fått dessa skisser och mer info från VASYD. Ansluter till kommunen. Tar tacksamt emot vad man skall tänka på när man väljer pump.

Det jag söker är mer om det finns ”smarta” pumpar eller iaf med indikering som kan sitta inne i huset så jag vet om pumpen går eller om det larmar vid fel.
 
  • Illustration av avloppssystem för spillvatten med pumpstationer och dräneringsvatten, inkluderar textanhänvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av husplan med markerad pumpplats och anslutningar för avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Den undre ritningen är på samma sätt som jag gör och fungerar bra
Men du ska inte ha en backventil på på pumpen , då behöver du inte tänka på att röret från brunnen kan frysa , nu ska du tydligen gräva rätt djupt ändå.
Om du drar upp slang så kan du gå högt upp och använda enklare kopplingar , sådu kommer åt dom lätt
Om ingen back finns så blir det röret tomt när pumpen stannar , häverten tömmer .
Det med dränkbar pump med larm i finns inte som är bra , då kan du ha en vippa som larmar
när nivån blir hög
Du ska även se till att dränbrunnen kommer så djupt , att om pumpen stannar så ska inte vattnet gå över dräneringsrören , ,botten ska vara minst 30 cm under rören .
En pump som är bra är den här ALPHA1 25 40 130 GRUNDFOS RSK 5731870 , något dyrare än en på billiga varuhuset , den har flottör som går att öppna och göra ren och inte vippa
Har själv använt den till dränbrunnar
Det med larm får du ordna med en vippa i brunnen som hänger på lämpligt djup . ska vara utanför EL-mässigt från pumpen , så det alltid larmar
För att få fram El till pump och larm lägger 2 st PEM-slangar 16 mm från huset och borrar hål i brunnen ca 30 cm ner
Lägger ut min skiss lika din med lite text på
 
  • Illustration av en dräneringsplan med anvisningar för frostfri placering och backventilalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.