Hej!

Först ett stort tack till alla engagerade i detta forum. Jag lär mig alltid något nytt när jag är inne här.

Nu till frågan. Vi planerar att installera en murspis på ovanvåningen i vårat hus och jag har börjat oroa mig lite för bärigheten hos bjälklaget. Har hittat konstruktionsritningar som anger att bjälkläget bör klara ca 280kg/m2. Spisen vägen ca 280 kg, så jag tolkar det som att det bör gå bra. Däremot står det en kyl och frys på andra sidan väggen som jag gissar väger ca 70 kg styck, och dom hamnar så att säga på samma kvadratmeter.

Hur tror ni med lite mer erfarenhet att detta kommer bli? Är det risk för överbelastning eller till och med risk för att en balk bryts? Jag är en person som trivs med både hängslen och livrem, så jag är lite inne på att bygga in en stämp i källaren mot betonggolv på balken under murpsien för att säkra upp. Räcker det med en stämp under murpisen precis (blått kryss i ritningen, fast i källaren)? Skulle det räcka med en stämp på närliggande balk (lila kryss), där den är lättare att gömma undan på nedervåningen.

Bjälklaget är armerad lättbetong. Bärande vägg går mitt genom huset.

Väldigt tacksam för era åsikter! Både om förstärkning överhuvudtaget behövs eller dess placering.

Konstruktionsritning av bjälklag med markerade punkter för murspis och kylskåp, inklusive vikter och stämpplaceringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan jag fördjupar mig i ditt problem skulle jag vilja veta vad du menar med murspis? Bjälklaget verkar bestå av lättbetongplank. Stämmer det? Vad heter tillverkaren av lättbetongen? Skall murspisen stå på det bjälklag som är drekt ovanför källarplanet?
 
Det är en Nordspeis Monaco: http://nordpeis.se/Produkter/Murspis/Rakvaegg/Monaco-Hoeg

Vet ej vad tillverkaren heter, eller om det är plank. Det ligger som ungefär 50 cm breda balkar. Jag tror att dom är armerade "i varandra" också. Du få ursäkta lekman-språket.

Precis, murspisen står på bjälklaget över källare, på ovanvåningen.
 
Det är alltså en sorts braskamin som du tänker ansluta till en plåtskorsten. Jag tolkar det som att du har 50 cm breda bjälklagselement. Det är faktiskt ganska viktigt att få reda på vem som tillverkat dem. Är det Siporex, som inte finns längre, kan det vara svårt att få tag i dokumentation. När är huset byggt?
 
Tack för svar!
Precis, kamin med plåtskorsten. 1986 är det byggt. Du menar att andra siffror skulle gälla än dom som står angiva på ritningen (2.8 kn/m2)?
 
Jag tycker att uttrycket "märklast" är lite informellt. Sedan finns det andra prestanda som kan vara intressanta i sammanhanget. Siporexfabriken lades ner i början av 2000-talet, så det kan mycket väl vara Siporex som du har. Jag är helt säker på att du kan installera spisen om du gör en förstärkning direkt under bjälklaget. Om det går utan förstärkning vågar jag inte säga utan mer information.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker att uttrycket "märklast" är lite informellt. Sedan finns det andra prestanda som kan vara intressanta i sammanhanget. Siporexfabriken lades ner i början av 2000-talet, så det kan mycket väl vara Siporex som du har. Jag är helt säker på att du kan installera spisen om du gör en förstärkning direkt under bjälklaget. Om det går utan förstärkning vågar jag inte säga utan mer information.
Låter inte 280 kilo per kvadratmeter lite lite också? Det kommer man ju snabbt upp i om man skaffar akvarium eller vattensäng tex ... Om man bjuder hem två stabbiga 2-meters-karlar som väger tresiffrigt, får de inte krama om varandra`:rofl:
 
Du måste fördela stämpens kraftupptagning över en större yta med hjälp av en lämplig konstruktion, t.ex. en balk tvärs lättbetongelementen.

Jag tycker också att 280 kg/kvm verkar lite, men frågan är vad märklast står för?
 
Hittade nått gammalt dokument om Siporex och märklast: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172024&fileOId=4467228

Under sektionj 6.7 står det att bärförmågan beräknas som
f = 1.3 * (egentynd + 1.3*(märklast)) (allt i kN/m2)
Så frågan är vad balkens egentyngd är. 4.1 m x 0.5 m x 0.2 m * densiteten, vad kan densiteteen vara?

Om man antar typ 350kg / m3 blir bärigheten i alla fall över 400 kg/m2... om man nu vågar lite på det.
 
Volymvikten för armerade plattor är högst 660 kg/m3, vilket skulle ge en bärförmåga på över 600 kg/m2 om jag räknat rätt.
 
Man blir inte klok på det här, men man kanske ska resonera lite såhär, jag har två Billy bokhyllor på ett annat ställe i huset, fyllda med böcker. Jag undrar var dom väger per m2...
 
Det finns en bok som heter Lättbetonghandboken. Sista utgåvan kom 1993, tror jag. Får man tag på den finns allt man behöver veta där. En strategi kan vara att börja med en stämp och sedan försöka vidga kunskaperna. En svaghet hos lättbetongen är den begränsade tryckhållfastheten, runt 4 MPa tror jag. Därför gäller det att maxa anläggningsytan.
 
Nej, normalt räknar man ju med 2 kN/m2 som nyttig last idag i bostäder. Men de reglerna har ändrats mycket under årens lopp vilket kan förklara siffran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.