Hej

Som min proffsiga Paint-skiss nedan visar på, har jag i mitt ena badrum en golvbrunn (röda ringen uppe till höger i bilden), och har alltså rör dragna från duschkabinen till vänster i bild och fram till den brunnen.
Det jag nu undrar är vad det kan tänkas kosta att bila upp en golvbrunn vid duschkabinen också, för att jag vill hysta ut kabinen o bygga duschväggar istället.

Visa bilaga 260391
 
  • Paint-skiss av badrumsplan med markerad duschkabin, tänkt golvbrunn, handfat och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bila upp skriver du, är det betongplatta då? Är detta i källare eller bottenvåning utan källare? I så fall är det ganska okomplicerat, men det blir ju läge att lägga nytt klinker (eller vad du har). Ska du bila själv eller ta hjälp av hantverkare?
 
F fb35523 skrev:
Bila upp skriver du, är det betongplatta då? Är detta i källare eller bottenvåning utan källare? I så fall är det ganska okomplicerat, men det blir ju läge att lägga nytt klinker (eller vad du har). Ska du bila själv eller ta hjälp av hantverkare?
- Det är enplanshus byggt på betongplatta. Plastgolv. Undrar vad det kostar på ett cirka om jag låter en hantverkare ta jobbet?
 
Det blir ju i princip ett helt nytt badrum. Nya tätskikt osv. Plastmattan måste ju bort. Befintlig golvbrunn troligen bytas ut. När mattan rims sabbas nog tätskikten på väggarna så de kommer behöva bytas. Att anlägga en ny brun blir en liten kostnad jämfört med att återställa alla tätskikt. Räkna med 100.000 eller mer beroende på vilka ytskikt du väljer (om du lejer ut jobbet). Gör du jobbet helt själv 50-75.000.
 
Själva arbetet med att fixa dit en brunn skulle jag gissa blir 5 - 10 000, beroende på hur lätt det ör att lokalisera röret som den skall kopplas in på. Det kan vara så att rören går ganska djupt under plattan. Då kan det behövas ett rätt stort hål för att komma åt att koppla ihop det, och för att hitta röret. I denkostnaden ingår i så fall inget av ytskikt eller att ordna fall mot den nya brunnen.

Men som sagt, sannolikt behöver du göra om hela badrummet för detta.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Det blir ju i princip ett helt nytt badrum. Nya tätskikt osv. Plastmattan måste ju bort. Befintlig golvbrunn troligen bytas ut. När mattan rims sabbas nog tätskikten på väggarna så de kommer behöva bytas. Att anlägga en ny brun blir en liten kostnad jämfört med att återställa alla tätskikt. Räkna med 100.000 eller mer beroende på vilka ytskikt du väljer (om du lejer ut jobbet). Gör du jobbet helt själv 50-75.000.
- Ja det låter ju som en ohyggligt stor investering för en simpel golvbrunn, så om det krävs ger jag utan tvekan 17 i det.
 
Det går inte byta plats på handfat o dusch då?
 
P para skrev:
Det går inte byta plats på handfat o dusch då?
- Tyvärr inte, blir för trångt där vid dörren.
 
K Kalmarkille skrev:
- Tyvärr inte, blir för trångt där vid dörren.
Ibland är det enklare att flytt dörren, än att flytta/lägga till golvbrunn.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ibland är det enklare att flytt dörren, än att flytta/lägga till golvbrunn.
Tyvärr påverkas ju tätskiktet även då, men det kanske inte behövs tätskikt om man har duschkabin?

Går det verkligen inte att "skarva i" ett tätskikt så att det bara är t.ex. golvet som behöver göras om? Självklart ska det vara godkänt, men jag tänker att branschen borde ha utvecklat metoder för att utföra den typen av renoveringar.

Förresten har du tätskikt i badrummet nu? Det kanske har varit tvättstuga med toalett ursprungligen och då kanske det inte har varit tätskikt tidigare? Enplanshus med plastgolv låter som 70-tal, stämmer det? Vilka regler gällde då?
 
Det är ett badrum där det ursprungligen fanns badkar, tvättställ och en "fritidstoalett". Toaletten är alltså en sådan med kvarn för mindre avlopp.
Nu är badkaret borta och istället står där duschkabinen då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.