A
Vi håller på att byta ut golven mot nytt i samband med att vi lägger in vattenburen golvvärme. Upptäcker nu att det gamla golvspånet är mycket ojämnt, förmodligen pga att huset tidigare varit en sommarstuga som stått kall i 10 år eller mer och hade en del fuktproblem. Det är inte bara golvspånet som har böjt sig, en del golvreglar verkar sitta på fel nivå eller helt enkelt är böjda.

Hur hade ni gjort?, lägga lumppapp i "dalarna" eller hade ni bytt ut golvspånet och samtidigt skruvat på nya golvbjälkar för att räta upp? Kostnad för golvspån ca 5000kr för den yta det rör sig om.

Det saknas också isolering på några ställen längs ytterkanterna pga möss mm, så det är väl en annan anledning att se över att lägga nytt golvspån.

Ojämnt golvspån och golvreglar vid byggprojekt, synliga skador och brist på isolering.
 
Det är svårt att ge vettiga råd utan mer kött på benen. När är huset byggt? Vad är det för dimensioner på golvbjälkarna? c/c och spännvidd? Att huset stått ouppvärmt i tio år tycker jag inte är en rimlig förklaring. Det är kanske provisoriskt och slarvigt byggt?
 
A
Det är ett fd fritidshus från 70 talet. Modulbyggt. Bjälklaget är fribärande 2,7 meter. Jag inte kollat tjockleken, men det känns att det sviktar om jag hoppar.
 
Om det sviktar trots en så begränsad spännvidd som 2,7 meter, måste du kontrollera bjälklagets dimensioner. Det är ingen mening med att lägga nya spånskivor om det som finns under är bristfälligt.
 
A
Tog upp ett hål för att titta. Verkar vara 45x145 reglar. Golvspånet är 120x240 och är spikat. Det är lagt längs med reglarna och inte limmat.

Uppskuret hål i trägolv som visar 45x145 reglar och 120x240 golvspån, med isolering emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
45x145 reglar är för klena för att svikten skall bli godtagbar. Antingen skruvlimmar du 22 mm golvspånskiva direkt på reglarna eller så höjer du golvbjälkarna genom att skruvlimma på regelvirke minst 25x45 mm. Med tanke på bjälklagets ojämnhet kan du kanske kombinera metoderna så att det blir plant. Allt material måste limmas på för att du skall få samverkan mellan det gamla och det nya. Jag förutsätter att golvbjälkarnas c/c är 600 mm.
 
A
Ja, det är cc60. Tyvärr är höjden begränsad så jag tänker mig att skruvlimma en 45x95-regel parallellt på befintliga reglar och samtidigt justera höjden. Givetvis skruvlimma golvspånet på det.

Som syns på bilden saknas isolering också, förmodligen pga möss.
 
Jag föreslår att du använder en regel som är större på höjden än 45x95, så hög som möjligt, så ökar stabiliteten.
 
A
Jo, om utrymme ges är det en bra idé. Måste se hur trossbottenskivorna ligger.

Har tagit upp mer av golvet och det ser ut som om vatten legat över hela golvet. Kanterna vekar också nedslipade, så det är kanske nått från när huset byggdes?

Upprivet golv med tydliga vattenskador och nedslipade kanter på trossbottenskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat betonggolv med vattenskador och nedslipade kanter synliggör tidigare problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spånskivor tål minimalt med vatten. Men det finns skäl att inspektera noggrannt när du tagit bort skivorna.
 
Och om gnagare har kommit in i bjälklaget så måste det tätas med massiva mtrl mot dem. Annars tar det inte många år innan de har perforerat den nya isoleringen och gjort den till en schweizerost med begränsad isoleringsförmåga - igen.
 
A
Ja, det är ytterligare en anledning att lägga nytt spån. Då kan jag se var det behöver tätas osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.