Som vanligt när man har ambitionen att seriöst dokumentera något är det lätt att man istället blir helt upptagen i projektet istället och det blir väldigt långt mellan uppdateringarna :D
Man känner sig också som en sådan byggahus klyscha när man säger att man blivit pappa under tiden och att det också ställt till det lite i planeringen så klart hehe.
Saker och ting har iaf inte stått still utan det har bara rör sig väldigt långsamt framåt. Många av momenten är också svåra att utföra själv så det har blivit lite schemapassning tillsammans med vänner som inte alltid är helt lätt.

Renoveringsprojekt med nylagdt trägolv på övervåningen i ett gammalt hus med synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis lagt trägolv i renoveringsprojekt, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvlagt ljust trägolv i ett renoveringsprojekt med byggmaterial staplat i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av övervåning med nytt ljust trägolv och byggnadsmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet är nu lagt på 2/3-delar av övervåningen. Den sista delen har dröjt då vi ville riva en infälld balkong för att bygga större rum. Kräver ju då bygglov iom fasadförändring och det kunde vi (jag) kanske tänkt på lite tidigare så hade vi inte behövt bli så förhalade i processen.

Husfasad med svart mansardtak och infälld balkong omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svartmålat hus med infälld balkong som ska rivas, mot en vit putsad fasad och en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balkongen ser ju lite ut som ett svart hål utifrån så det är ju ingen större förlust i att den försvinner. Även om den är riktad mot söder så känner vi ändå att den inte kommer användas då det anslutande rummet blir barnrum.

Renoveringsarbete på övervåning med påbörjad rivning av balkong, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på gammalt, skadat och delvis borttaget tak med synliga träbjälkar och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många lager tak har det legat här. Bra iaf att se vad man har att vänta sig när det är dags för byte. (tyvärr verkar eterniten ligga kvar :( )

Renovering av äldre husfasad med borttagen balkong och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete på hus från 1875 med isolering och träreglar som visas i närbild, med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av infälld balkong med ny regelvägg och isolering i ett hus från 1875.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första gången i mitt liv jag ska regla upp en vägg och jag kan väl säga att det finns mer tacksamma uppgifter än detta när huset är från 1875 :D Inte många raka linjer.

Renovering av övervåning med synliga takbjälkar, isolering och nytt golv under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av övervåning med halvlagt golv och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här med luftspalt är ju alltid ett hett ämne och egentligen vet jag inte om den hade behövts här över huvudtaget då takfoten är stängd men nu blev det så iaf, satt på befintliga läkt orienterade helt men då huset läcker luft både upp, ner och åt sidan så tror vi inte det spelar så stor roll, spånet bör ventilera tillräckligt.

Byggnadsställning vid husfasad där balkong rivits och förberedelser pågår för väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träkonstruktion för husrenovering med ölburk på en träplanka i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggnadsställning framför en husfasad under renovering med delvis exponerad vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många första gånger blir det, byggställning har jag aldrig byggt någon heller men med hjälp av några höjdrädsleöl har jag det blivit många timmar på denna.

Hus under renovering med halvklart tak och påbörjad regelstomme för fasad på övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus med trästomme för fasadrenovering och delvis lagt svart tak i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken var att den nya fasaden skulle bli svart som innan men när allt är på plats så känns genast vitt rätt så sexigt. Det kanske är något man drabbas av så fort det är nytt. Blir nog vitt ändå.

Nya fönster inplastade på pall klar för installation i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt trägolv framför en nyinstallerat fönster på en nybyggd fasad av ett hus under renovering på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tråkigt nog så har jag ingen färdigbild utifrån än då vintern kom (så mycket vinter det nu kan vara i Skåne) men det är på G!
 
  • Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
Snyggt var det i alla fall med det röda fönstret till röd panel på fasaden.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Snyggt var det i alla fall med det röda fönstret till röd panel på fasaden.
Haha det kanske vore en idé! Nu är det dock bara vitbalansen som spökar, det är vitgrundade brädor :)
 
Var har du köpt fönstren? de som står på pallen :D
Jättefina!

angående raka vinklar.. eller snarare bristen på dem. Känner igen det, tyckte vi såg ut att ha det bra på den fronten.. enda tills vi skulle börja göra nått haha. Ställde en garderob i hallen och visst, den står lite snett åt ett håll för rummet är lite format så.. men så satte vi dit täcksidan och upptäckte att det var snett på många fler sätt och nu har vi insett att vi kommer få specialsnickra en list som täcker för springan på täcksidan.. och väggen.. (fick såga av täcksidan upp mot taket.. och på mitten saknas det 1.5 cm..)
 
K Kipa skrev:
Haha det kanske vore en idé! Nu är det dock bara vitbalansen som spökar, det är vitgrundade brädor :)
Du skojar? :)

Jag fick för mig att ni gjorde om hela fasaden. Men jag ser nu att ni hade fått byta färg på tak och hela tjillevippen då. Så tokigt det kan bli.
 
Snigla Snigla skrev:
Var har du köpt fönstren? de som står på pallen :D
Jättefina!

angående raka vinklar.. eller snarare bristen på dem. Känner igen det, tyckte vi såg ut att ha det bra på den fronten.. enda tills vi skulle börja göra nått haha. Ställde en garderob i hallen och visst, den står lite snett åt ett håll för rummet är lite format så.. men så satte vi dit täcksidan och upptäckte att det var snett på många fler sätt och nu har vi insett att vi kommer få specialsnickra en list som täcker för springan på täcksidan.. och väggen.. (fick såga av täcksidan upp mot taket.. och på mitten saknas det 1.5 cm..)
Ja jag tycker också de är ganska fina, köpte de på kampanj från lågprisfirman Bonusfönster, om jag minns rätt så tillverkas dem i Lettland. Har dock ingen jättestor erfarenhet inom fönster så kan inte riktigt säga hur bra de uppfattas mot andra men kan dock säga att man märker att det inte är jättehög kvalité på trä och att färgen är rätt ömtålig.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.