Blev det 2 grader varmare inatt?

S skutten11 skrev:
Kör du pannan samtidigt med VP , finns två sätt som det kan vara kopplat , VP värmer mot rören till elementen med egna givare och pannan kopplad mot tanken som spetsar in lite
Den VP du har tappar kraften vid dom låga temperaturer som du har nu , ger inte mer än
ca 4 kw vid - 10 och då måste det tillkomma lite mer från någonstans , din tank som värms med pannan ger då ut vad som behövs i tillskott ( det blir ingen EL då ) du får prova dig fram
Det fina med bergvärmepump är ju att den inte tappar effekt när det är kallt ute.

TS skrev att det fanns kranar att stänga och öppna om man eldar i pannan resp kör BVP.
Lite opraktiskt kan jag tycka.

Vi har fått se många bilder, men vet inte hur prylarna är ihopkopplade.
 
  • Gilla
HusNyburgare
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Blev det 2 grader varmare inatt?



Det fina med bergvärmepump är ju att den inte tappar effekt när det är kallt ute.

TS skrev att det fanns kranar att stänga och öppna om man eldar i pannan resp kör BVP.
Lite opraktiskt kan jag tycka.

Vi har fått se många bilder, men vet inte hur prylarna är ihopkopplade.
Det blev 2 grader kallare nu på morgonen(15C) inne men det blev även kallare ute(-18C).

Så jag antar att man inte kan avgöra då? Dessutom eldade vi och hade bergvärmen avstängd till kl 22 på kvällen och sen drog vi igång Niben igen.

Elementen känns ljumna när vi kör bergvärmen och kan kännas brännheta när vi eldar.
 
Den svarta sladden till höger i bilden med en liten metallklump på borde vara FG till Danfossen, framledningsgivare, efter shunten för varmt radiatorvatten ut i huset.

Hur varmt är det röret? 52°C som Niben ger när den är igång?

Är Niben inkopplad på detta rör eller före shunten?
 
  • Värmeinstallation med kopparledningar, rör och en röd expansionskärl, svart sladd med givare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte ska du behöva ha ljumna element och 15 grader när bergvärmepumpen ger 50 grader även om det var lite kallt inatt.

Vart går rören till höger på bilden med bergvärmepumpen, dom TV oisolerade med kranarna med rött och blått handtag?
Det röda borde vara 50 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.