Hej!

Håller på och planerar sommarens kommande bevattningsprojekt.
Förutsättningar är dessa;
225 meter till sjön, ca 8 meters stigning.

Har fått tag i en 3-fas dränkpump med dessa specs;
U:3x400V
lmax: 3.2A n:2800 min
P1: 1.9kw
Qmax 29m3/h Hmax: 16m

Då undrar jag.

Vad ska jag för kabel samt slang till detta?
 
Hej

Värt att tänka på e ju att en dränkpump inte klarar av att bygga tryck för t.ex vattenspridare m.m. utan behöver fritt flöde ( t.ex. fylla en bassäng ) för att fungera bra.

annars 3 fas motor så 5 ledar kabel (3 faser nolla och skyddsjord)
Slang så beror en hel del beroende på om de blit fast instalation eller inte förmånligast troligtvis en avtappningsslang. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Avtappningsslang-2000018992/

// Jonas
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Tillstånd har du redan antar jag?
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Hej

Värt att tänka på e ju att en dränkpump inte klarar av att bygga tryck för t.ex vattenspridare m.m. utan behöver fritt flöde ( t.ex. fylla en bassäng ) för att fungera bra.

annars 3 fas motor så 5 ledar kabel (3 faser nolla och skyddsjord)
Slang så beror en hel del beroende på om de blit fast instalation eller inte förmånligast troligtvis en avtappningsslang. [länk]

// Jonas

Okej då är jag med. Pumpen kommer även att användas till att fylla pool osv så då kanske jag löser bevattningsbiten med att låta denna pump fylla en kubiks tank och sen kör med en mindre trädgårdspump därifrån.

Angående kabeln. Klarar jag mig på en 5g 2,5mm² på den sträckan tro?

Det blir fast installation så jag hade väl tänkt mig en PEM slang. 32, 40mm eller större för att få bra skjuts?
 
  • Gilla
Pet Larsson
  • Laddar…
2,5mm² kabel är ju godkänd för 16A men nu har du en rejäl sträcka också har att ta i beaktande, men inte ofta spänningsfall i kabeln e med i beräkningar med 230/400V
Angående slangen så grövre slang ger mindre motstånd och som jag skrev tidigare sänkpump klarar inte av att bygga tryck.
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Två saker om elen här. Ingen kabel är godkänd för någon särskild ström. Man får för varje installation räkna ut om kabeln klarar dels belastningen och dels utlösningsvillkoret, dvs att säkringen ska gå om det blir kortslutning. I ditt fall kommer det handla om det senare i första hand. Du kommer att behöva absolut minsta möjliga säkring för pumpen om du inte ska behöva väldigt grov kabel. För att kunna uppskatta hur grov kabel som behövs så behöver vi dessutom veta hur stor din förimpedans är, dvs hur nätet innan ditt hus reagerar på en kortslutning. Det kan tänkas stå på din gruppförteckning vid centralen. Annars får man fråga nätägaren eller mäta själv.

Det andra är antalet ledare. En trefasmotor behöver ingen nolla. Alltså går det utmärkt med en fyrledare, så länge du inte också tänkt dig någon enfaslast nere vid pumpen.

Och så en sak om vatten. Dränkpumpar brukar vara specade så att de ger Qmax vid H=0 och Q=0 vid Hmax. Du kommer alltså få väldigt dåligt flöde med den pumpen vid 8m lyfthöjd och 225m slang, då flödesmotståndet i slangen ger samma effekt som högre lyfthöjd. Gå på en jetpump eller något sådant istället som kan bygga lite mer tryck.

Och vänta på de här på forumet som kan räkna utlösningsvillkor innan du skaffar kabel.
 
  • Gilla
Ore och 1 till
  • Laddar…
Nu är bevattningen snart igång.

Det blev en 3-fas jetpump, 1kW, 80l/min.
40mm PEM slang
EKKJ/FKKJ 3x2,5 / 2,5 kabel

Ska bli väldigt spännande att se hur bra det detta blir!
 
  • Gilla
GTB
  • Laddar…
C CIW skrev:
Nu är bevattningen snart igång.

Det blev en 3-fas jetpump, 1kW, 80l/min.
40mm PEM slang
EKKJ/FKKJ 3x2,5 / 2,5 kabel

Ska bli väldigt spännande att se hur bra det detta blir!
Hur gick det med pumpen? Vi ska också ta upp sjövatten under samma förhållanden.
 
G GTB skrev:
Hur gick det med pumpen? Vi ska också ta upp sjövatten under samma förhållanden.

Väntar fortfarande på några prylar, hoppas att vara igång nästa vecka.
Tänkte du på nåt speciellt gällande pumpen?
 
Pumpen är igång sedan ett tag tillbaka. Supernöjd!
Flödestestade genom att fylla en 10 liters hink här vid huset och den ger 3000l/h(4800l/h på pappret). 40 mm slangen är 240 meter och sugslangen ca 25 meter.
Jag använde en kort 1/2” trädgårdsslang vid testtillfället. Om jag går upp på 1” slang så bör den väl ge lite till.
Den driver enkelt två vattenspridare kan jag konstatera så nu blir det att börja klura på ett bevattningssystem! :)
 
Hej! Vet att denna tråden har några år på nacken men jag gör en chansning!

jag har nästan exakt samma förutsättningar som du. Kanske något mindre avstånd till ån. Jag är nyfiken på vilken pump du köpte? Det är en djungel bland alla pumpar och man kan ju inte lämna tillbaka dem om de inte orkar pumpa hela vägen bort :/

Nu hoppas jag på lite tur här! :D
 
John12 John12 skrev:
Hej! Vet att denna tråden har några år på nacken men jag gör en chansning!

jag har nästan exakt samma förutsättningar som du. Kanske något mindre avstånd till ån. Jag är nyfiken på vilken pump du köpte? Det är en djungel bland alla pumpar och man kan ju inte lämna tillbaka dem om de inte orkar pumpa hela vägen bort :/

Nu hoppas jag på lite tur här! :D

Tjena!

Det lirar fantastiskt bra.
Jag slog till på denna pump, den var dock lite billigare när jag handlade.
https://www.rorprodukter.se/vattenpumpar/jetpumpar/jetpump_gjutjarn_jet_132_t--5950655

Jag har även kompletterat med en
60l hydropress samt en tryckströmbrytare för att den inte ska behöva gå så mycket vid små uttag tex fylla en vattenkanna. Men även att den slår av när kranen stängs osv.
 
John12 John12 skrev:
Hej! Vet att denna tråden har några år på nacken men jag gör en chansning!

jag har nästan exakt samma förutsättningar som du. Kanske något mindre avstånd till ån. Jag är nyfiken på vilken pump du köpte? Det är en djungel bland alla pumpar och man kan ju inte lämna tillbaka dem om de inte orkar pumpa hela vägen bort :/

Nu hoppas jag på lite tur här! :D
https://www.pankpraktikan.se/2021/06/02/vattna-med-sjovatten-2/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.