kom hem idag och märkte att det var väldigt varmt hemma. Gick ner till vp och märkte att shuntmotorn rasslar illavarslande. Testade den att köra fram och tillbaka och sen bara rasslar så den är nog paj tyvärr.
Det är en esbe 67m som sitter där idag. Den är märkt med 4min 90grader.
Enligt esbe ska den bytas till en ara672.

Men nu till frågan:
I mina gömmor hittade jag en esbe 66 som är sepcad 2min 90grader.
Kan jag ersätta med denna och ställa shuntinställnignen på hälften i vp och få samma funktion som den förra?
 
Du behöver nog inte ändra något viktigast är vridutslaget lika 90 grader. Om det går på 2 eller 4 min är säkert ok sett till den enkla regulatorn. Finns det några parametrar att ställa som P eller I så givetvis kan du trimma men menar du någon kurva etc ska den vara lika.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
S
Du kan använda den
Det är utväxlingen i växellådan på den som bestämmer tiden för 90 graders förflyttning , från reglercentralen kommer signaler att förflytta sig , den kommer att gå lite fort , du har en framledningsgivare på röret , försök att få den så närma ventilen som möjligt
Då känner den av tempen lite tidigare och stannar upp i vridningen
troligtvis kommer ventilen att bli lite som en vinkarkrabba , går fram och tillbaka då det lätt blir för mycket värme eller för lite , men kommer att fungera
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Tack!
Nu är den monterad. Upptäckte att den andra hade två extra kablar som är kopplade till ändlägesbrytare. Dessa två kopplades ur och använde shunt öppning stängning och nolla.
Så jag håller alla tummar jag har.
Tack än en gång.
 
Tempgivaren har jag redan flyttat och isolerat så tempen ska bli så korrekt den kan.
 
S
fgo fgo skrev:
Tack!
Nu är den monterad. Upptäckte att den andra hade två extra kablar som är kopplade till ändlägesbrytare. Dessa två kopplades ur och använde shunt öppning stängning och nolla.
Så jag håller alla tummar jag har.
Tack än en gång.
Dom ändlägesbrytarna brukar man använda till att starta en el-panna , står shunten i botten så finns ingen värme som räcker ,
Har man en liten LVV-VP så räcker dom inte riktigt till , då behövs tillskott i värme
Det går bra att ha den microbrytaren till vad som helst , att ge signal vid max eller min på shunten , valfritt till vad
 
Nu har jag kollat och det verkar fungera perfekt! Nästan bättre än den förra :D Betydligt tystare när den jobbar.

Så nu låter jag den sitta, blir väl till att köpa en ny ifall den inte vill vara med. Men nu funkar det iaf.
Tack för för hjälpen!

Kan tillägga att det är en ctc ecoheat v3 bvp. Så jag funderar inte mer på de där brytarna.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Ska du inte ha den där shunten esbe 66 så är jag sugen på den!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.