Hej

Håller på att göra om en yttervägg (invändigt) i 70-tals hus. Det vanliga är väl att man sätter ångspärr/plasten på stommen (över isoleringen) och sedan spikar 45x45 glespanel främst som (el)installationsskiktet (med eller utan 45mm isolering) och sen spikar gipsskivor.

Min fundering är om man kan skippa installationsskiktet och sätta gipsskivor direkt på plast. Dvs om man tittar på det här bild

Sektion av väggkonstruktion med isolering, ångspärr och gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


då är det att man sätter gipsskiva (5) direkt på plast (3) utan skikt 8 och 4. Går det?
 
Det är så man har gjort de senaste 40 åren innan installationsskiktet uppfanns, så det ska inte vara några problem.
Men jag hade nog iallafall satt en osb eller spånskiva bakom för att få det lite stabilare.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Tomture61
Har så i mitt hus från 2008 :rolleyes: med enbart ett lager gips.
Känner mig lite klokare idag . Vid varje eluttag mm . får man ett potentialt läckage tex. vill man göra hål i ytterväggen för tavla eller dylikt gör man hål i tätskicktet.
Ett lager gips är för lite , ljudisolerar dåligt ,väggen blir lite vågig , väggen blir bullrig/ihålig.
 
Har man fungerade ventilation så spelar inte några enstaka hål i plasten någon roll. Installationsskiktet har kommit till på senare år när man har börjat mäta tätheten i husen.
 
Tack för svaret! Som jag förstod från svaret så är det ingen problem fuktmässigt att göra så. Ska vara försiktigt att inte göra djupa håll för att hänga grejer på väggen. Jag får se om jag orkar göra det enligt praxis! :)
 
OXYD
Häng prylar i väggreglarna så blir det mindre läckage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.