Hej!

Tänkte höra vad den samlade expertisen föreslår om detta. Jag plocka upp det uppreglade trägolvet i källaren för att byta ut träreglarna som ligger på betong mot plåt eller annan lösning. När jag väl får upp golvet möts jag av asfalt/tjära på hela plattan i det aktuella rummet! De har gjutit in 3 syllar (tror det är rätt namn?) För att få golvet i våg (väldigt slarvigt gjutit och enormt mkt tjära så väldigt ojämnt i övrigt) tanken är att bila upp de tryckta syllarna (som knappast mår bra efter drygt 50 år) men vad bör jag göra åt tjäran? Det har varit fukt tidigare, man kan se saltutfällning på väggarna i nederkant plus att putsen släppt på några ställen. Antar det beror på att fukten inte kunnat ta sig igenom plattan pga asfalten så har den gått upp i vägarna istället.

Jag har dränerat så det är ju mkt torrare nu men antar man bör få bort en del av tjäran iaf? Ska man flytspackla plattan så antar jag man måste få bort all tjära??

Bifogar bild. Ojämnt betonggolv i källare med tjära, verktyg och en blå sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
j

Tack på förhand.

Mvh

Andreas
 
S
Tjära , asfalt på det sättet är en diffspärr mot fukt och ska finnas för att inte övergolvet ska ruttna , så det är inget fel i det , tar du bort det och ska lägga nytt golv så blir det till att lägga någon diffspärr av annan sort i stället .
Det bästa är varmasfalt , men är inte brukligt i villor , det ryker bra och luktar illa ett bra tag vid läggning och går knappt att göra själv
 
S skutten11 skrev:
Tjära , asfalt på det sättet är en diffspärr mot fukt och ska finnas för att inte övergolvet ska ruttna , så det är inget fel i det , tar du bort det och ska lägga nytt golv så blir det till att lägga någon diffspärr av annan sort i stället .
Det bästa är varmasfalt , men är inte brukligt i villor , det ryker bra och luktar illa ett bra tag vid läggning och går knappt att göra själv

Detta låter i mina öron konstigt, att ha tätskikt på oisolerad platta klassas väl som en riskkonstruktion? Men det är klart att man bör ju ventilera den eventuella fukt som kommer upp, speciellt om man ska lägga trägolv. Passivt ventilerat kanske räcker.

Skulle jag lägga klinker så skulle jag behöva flytspackla, behöver jag få bort all tjära innan?

/Andreas
 
L
Hade exakt samma problem, (dock inte med ingjutna syllar). Det finns ju olika lösningar beroende på vad rummet ska användas till och vilket slutresultat man förväntar sig. Själv blev det "nivell varianten" då lät jag den grovgjutna och nerkladdade plattan få vara som den var. Men om du ska flytspackla är jag ytterst tveksam om det är ett bra underlag med kallasfalt, en uppbilning och isolering av plattan och göra rätt från början hade jag valt om jag skulle göra om jobbet med högre krav.
 
L Lenza skrev:
Hade exakt samma problem, (dock inte med ingjutna syllar). Det finns ju olika lösningar beroende på vad rummet ska användas till och vilket slutresultat man förväntar sig. Själv blev det "nivell varianten" då lät jag den grovgjutna och nerkladdade plattan få vara som den var. Men om du ska flytspackla är jag ytterst tveksam om det är ett bra underlag med kallasfalt, en uppbilning och isolering av plattan och göra rätt från början hade jag valt om jag skulle göra om jobbet med högre krav.

Med eller utan mekanisk vetilation under golvet? Blev allt bra, ingen lukt ?

/Andreas
 
L
Jag körde utan aktiv ventilation, tyckte det räckte med socklar som är ventilerade. Ingen lukt att tala om, det var väsentligt mer lukt innan då det låg gullfiber som isolering. Tog bort all isolering det är ett visst "tomt" ljud som nackdel men hellre det än som det var. Det finns säkerligen flera förbättrande åtgärder jag skulle gjort om jag börjat om. Men det tar jag vid nästa tillfälle.
Jag tyckte nivell-systemet var för dyrt så jag körde på en egen variant som är hyfsat ok. Visar en bild på justeringsskruven nedan. Egentligen är det en maskinfot med M8-gänga (+ islagsmutter i regel), den var ganska billig om man beställde 500st. C/C400mm mellan alla "fötter", samt lite extra franska skruvar här och var (i gamla borrhål).
Förbättrande åtgärder:
-mera stagning av regelverket mellan reglar typ fackverk
-någon typ av isolerskiva som fästes mellan reglar, (stegljuds dämpande)
-köra med gängtejp på skruvarna för tightare justering, (visst mindre ljud kan förekomma nu)
 
  • Maskinfot med M8-gänga under en träregel som justeringsskruv för golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andenzz
  • Laddar…
Tack för det utförliga svaret! Jag lutar åt att och "chansa" med passivt ventilerat. Tror att det blir med typ plattonmatta i botten och dra upp den över det tänkta golvet lägga isolering på plattonmattan och sen regla för att få fason på höjd och nivåskillnader. Sen ventilera genom socklar precis som du beskrev. Låter det vettigt?
 
L
Platonmatta är välbeprövat för detta ändamål så jag tror inte det är några konstigheter. Men du borde väl först städa av plattan ordentligt och knacka bort ingjutna reglar och fylla igen dessa håligheter med betong, A-bruk eller liknande. Någon med platonmatta i källare kanske kan bidra med information att tänka på?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.