Hej,

Vill måla alternativt tapetsera detta rum. Har plockat bort all tapet. Som ni ser är väggen sprucken men också sned. Vid sprickan är väggen alltså buktad mot rummets mitt, det vill säga buktad mot dig om du står framför sprickan.

Hur hade ni löst detta? Tacksam för alla tips jag kan få.
 
  • Tom vägg med synliga sprickor och ojämnheter, tapet borttagen, förarbete inför målning eller tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med avlägsnad tapet och synliga sprickor och snedvridningar på väggarna, inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första kollen måste vara om putsen har släppt. Knacka på väggen från ände till ände. Om det låter ihåligt runt sprickan har putsen troligen släppt. Har den släppt kan det vara läge att ta bort putsen och putsa upp på nytt igen.
 
  • Gilla
Skjulet
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Första kollen måste vara om putsen har släppt. Knacka på väggen från ände till ände. Om det låter ihåligt runt sprickan har putsen troligen släppt. Har den släppt kan det vara läge att ta bort putsen och putsa upp på nytt igen.
Hej, och tack för svar. Det stämmer, det låter ihåligt, jag har tänkt öppna upp det mer spackelspade och sedan fylla igen. Är det spackel, fog eller annat jag ska fylla med?

Något tips för hur jag ska angripa problemet med att väggen är sned?
 
Putsa upp igen gör man med puts av samma typ som den man tog bort. Min gissning är att det är kalkbruk E till din vägg om det är ett hus från 40-talet eller äldre. Det finns andra trådar på forumet om att laga putsade väggar inomhus med kalkbruk.
Detta kan bli ett större jobb än man tror, jag hade samma problem (där var det helt tydligt att putsen hade släppt som det fanns inget val). När jag väl började ta ner det lösa bara fortsatte det på det mesta av väggen. Det gick åt ca 400kg puts för att laga det. Jag hade nog lejd bort det om jag hade insett hur mycket (tungt) jobb det var.

Kanske väggen kan riktas upp när det putsas upp igen, men om hela huset har satt sig finns det inte mycket att göra.
 
Jag lyckades öppna upp detta som ni ser på bilden eftersom det satt löst runtomkring. Det ser ut som att det är två väggar som man placerat bredvid varandra och att sprickan uppstått mellan dem.
Den ena verkar vara tegel/cement med puts på, och den andra gips(eller annat) med puts ovanpå.
Hur skulle ni laga det?

https://imgur.com/a/nD77b
 
  • Spricka mellan två väggar, den ena i tegel/cement och den andra verkar vara gips, båda med puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd en grundfärg eller primer och stryk på där putsen släppt. Använd sedan ett plast förstärkt gipsspackel typ Dalapro DM 40, DM 60 eller Alcro Multispackel. Sedan är det bara spackla ut sprickorna. Efter att spacklet torkat skulle jag rekommendera att du limmar upp armeringsduk över sprickorna och sedan bredspacklar du väggen tills du är nöjd.
 
S SpackelFredrik skrev:
Använd en grundfärg eller primer och stryk på där putsen släppt. Använd sedan ett plast förstärkt gipsspackel typ Dalapro DM 40, DM 60 eller Alcro Multispackel. Sedan är det bara spackla ut sprickorna. Efter att spacklet torkat skulle jag rekommendera att du limmar upp armeringsduk över sprickorna och sedan bredspacklar du väggen tills du är nöjd.
Tack för tipset, jag ska titta lite mer på det. En följdfråga, hur skulle det fungera om jag istället använde husfix/cement för att fylla mellan väggarna samt fylla ut där putsen släppt(som spackel alltså)? Tänker att det borde ha en hög hållfasthet?
 
S SpackelFredrik skrev:
Det funkar bra det med.
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.