Vi funderar på att bygga en funkis.

Höjd 4.8 m med bredden 18m!
Vill ha ca 50cm isolering.

1. Vilken typ av takstolar vare lämpligast?
2. Avrinning mot mitten eller utåt?
3. Vilken vinkel på lutningen?
4. Cellulosaisolering eller annat?

Även länkar är välkomna.
Tack.
 
A Atom skrev:
Höjd 4.8 m med bredden 18m!
Det måste ha blivit ett skrivfel. Menar du 18 meter?
 
Fackverkstakstol alternativt lättbalk.

Avrinning utåt. Jag tycker det är bättre att bygga en modern funkis med hela taket lutande åt samma håll. Vinkel typ 7 grader med duk

Cellulosa isolering blir utmärkt. Smidigt om man bygger med lättbalk också så kan man köra lösull i väggarna med.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det måste ha blivit ett skrivfel. Menar du 18 meter?
Japp. Jag menar det. Dessutom i två plan. Längd 18 meter med. Typ generationsboende. Garage i huskroppen. Räknar dock med 200 kvm bv. Och ca 100 kvm öv.
 
200 kvm med längd 18 m blir ca 11m brett. Stämmer det? Kan du acceptera pelare eller skall bjälklaget vara fribärande?
 
Det är något liknande som är pg.
Och visst måste vi acceptera bärande konstruktion på bv... Inget val. Arkitektonisk illustration av fasaden på en modern byggnad med glaspartier och stenbeklädnad.
 
Tänker jag rätt om du menar att bottenvåningen skall ha arean 4,8x18m invändigt? Och sen vill du ha övervåning på del av detta?

En snabb 3d skiss med lite grova mått underlättar enormt för förståelsen
 
Ska skissa under dagen.

4.8 m är höjden på utsidan för bv. 18m bredden. 18m djupet. Dock är den inte exakt i fyrkant.
På detta är tanken att placera ovanvåning. Placerat på baksidan av huset. Stor terrass mot gata. Ovanvåning på ca 100 kvm. En annan lägenhet.
 
Oj det blir rejält då förstår jag din fundering med platt tak
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Oj det blir rejält då förstår jag din fundering med platt tak

Exakt...
 
Limträ eller Kertobalkar (fanérbalkar) är väl det som ligger närmast till hands. Det krävs ett visst systemtänkande för att det skall bli bra. Spännvidderna bör väljas så att det passar bägge planen. Tänk gärna i termer av rutnät. Att utforma stomsystemet i det här fallet är inget för amatörer, det kräver både erfarenhet och räknekunnande. Men det kan bli väldigt spännande!
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.