Hej

Jag har börjat ana ugglor i mossen med vår kontrollansvarig.

Första gången vi var i kontakt sa han att han skulle kosta ca 15’000 för hans uppdrag i vårt bygge.

Vi bad honom revidera en ritning (ändra stående till liggande panel, flytta en (okomplicerad) innevägg mellan garderob och badrum på övre plan och byta ett fönster till en fransk balkong. För dessa ändringar fakturerade han oss 10’.
Detta är ju utanför KA uppdraget så jag sätter det inom parantes - även om andra kunniga inom CAD har skrattat åt vad vi fick betala för så enkla ändringar.

Nu har vi haft byggstartsmöte. Han har lämnat in en kontrollplan som enligt protokollet ska revideras. Vi har inte fått startbesked och på själva mötet betedde han sig olustigt gentemot kommunens byggnadsingenjör.
För detta möte och den ickekompletta kontrollplanen har han nu fakturerat 10’ - enligt honom 14 arbetstimmar.

Vad har ni andra för erfarenheter?

Jag ser inte hur han ska rymma projekten inom den ram han föreslog oss. Jag tror därtill att jag får betala för att han ska inhämta kunskap (jag betalar ju honom för att han redan ska besitta den) samt att han är långsam med datorn.
 
Tjena
Styr upp ett avtal om ni ska fortsätta med den KA:n, känns som att personen är duktig på att ta betalt på löpande iaf. Ni kan ju be personen att redovisa sina timmar för byggstartsmötet och kontrollplanen, och se vad som skrivs på vad. Att skriva en kontrollplan går ganska fort, speciellt om den är ickekomplett :)

Tror definitivt att det kommer att sticka iväg då budgeten redan är spräckt, beroende på vad han menade skulle ingå på dessa 15´iofs.
 
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Tjena
Styr upp ett avtal om ni ska fortsätta med den KA:n, känns som att personen är duktig på att ta betalt på löpande iaf. Ni kan ju be personen att redovisa sina timmar för byggstartsmötet och kontrollplanen, och se vad som skrivs på vad. Att skriva en kontrollplan går ganska fort, speciellt om den är ickekomplett :)

Tror definitivt att det kommer att sticka iväg då budgeten redan är spräckt, beroende på vad han menade skulle ingå på dessa 15´iofs.
Hej!
Tack för ditt svar. Tog tag i saken igår och vi har nu beslutat att skriva fastpris på hans uppdrag. På den ursprungliga prisuppgiften (Winning...!)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Grymt, avtal är guld :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.