Hej sitter i ett dilemma!

Då jag läst på diverse trådar nu att rörmokaren gör si samt gör så så är min generella fråga har ni koll vem som skall stå för vad?

I december 2017 så går rörmokaren igenom brf golvet när dom bilar(om det nu heter så) genom armeringen i samband av detta så trillar en relativt stor bit betong(med metall/sten) ner i grannens badrum. Detta medför att grannens wc blir total förstörd. Grannen får toasitsen reparerad och får sedan höra av Vvasaren att det är ingen fara han tar på sig ansvaret och kommer stå för denna kostnaden.

Bygg/betong killen som jobbar hos mig under dagen talar om detta för mig och jag talar med grannen då man tycker att Vvasaren borde meddelat. Ringer dagen därpå och meddelar att Vvasaren har tagit på sig ansvaret att stå för kostnaden för olyckan till entreprenören, i detta fallet finns mig+frun samt grannen och hans fru samt min ordinarie entreprenör arbetare som vittne.

Vid första anblick när jag fick fakturan specificerad var allt frid och fröjd. Men när Specifikationerna kom när Vvasaren hade priserna ändrats rejält. Man la in även den omtalade toalettsitsen som man lovat skulle ej vara med. 5287,88+moms.
Då tände jag till och jämförde alla priser i listan med deras egen lager butik..
Fann att priserna på tex vatetten fördelare 3-rör var skillnad deras pris i butik 190:- och vvsarens pris 243:-

Till detta har de lagt till tider där de påstår att de arbetat på datum som jag själv är hemma och arbetar hemifrån och de har inga nycklar att komma in. 20/11, 4/12, 24/1 samt 25/1 några lärlingar har aldrig setts till. Arbetstiden stämmer ej med den totala tiden man skriver att man arbetar 64 timmar men vad jag får fram är 49 timmars arbetstid.


Så min fråga till er Vem skall stå för vad är det jag eller är det visaren eller bygg entrepenaden?
 
  • En faktura med detaljerad specifikation av VVS-material och priser, en del markerade med blå penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fakturaspecifikation som listar antal timmar för arbete utfört av montörer och lärlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bestrid det belopp du anser är för mycket och skicka tillbaka det till entreprenören. Betala bara för det arbete och material som avser dig. Du kan bestrida höga materialpriser men är svårare att vinna om det hamnar i tingsrätten.

Har ni några avtal? Du kan be entreprenören om en kopia på deras dagbok om dom har någon.
 
Hur har du kommit fram till 49h? Utöver tiden hemma hos dig får du räkna med restid och tid för viss materlalanskaffning.

Det här med olyckor vid bilning är lite komplicerat, risken att slå igenom golvet är så hög att man inte riktigt kan se det som ett fel i arbetet. I vissa fall kan det vara så lite som 10 - 20 mm betong under botten av golvbrunnen. I de värsta bjälklagen inträffar det kanske en gång av fyra.
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur har du kommit fram till 49h? Utöver tiden hemma hos dig får du räkna med restid och tid för viss materlalanskaffning.

Det här med olyckor vid bilning är lite komplicerat, risken att slå igenom golvet är så hög att man inte riktigt kan se det som ett fel i arbetet. I vissa fall kan det vara så lite som 10 - 20 mm betong under botten av golvbrunnen. I de värsta bjälklagen inträffar det kanske en gång av fyra.
Denna olycka skulle inte ens hänt. Dessutom måste ytan under där man bilar spärras av om man inte har gjort någon åtgärd för att förhindra nedfall. Tänk själv att få en stor betongkaka på några kg i huvudet när du sitter på toa. Snacka om brist på riskanalys. Vem är BAS-U?

Dom gånger jag har bilat avlopp i betongbjälklag har vi skruvat upp en spånskiva eller likvärdigt i undertaket på våningen under för att förhindra just sånt här.
 
  • Gilla
hscn och 2 till
  • Laddar…
Bas
H huggan skrev:
Denna olycka skulle inte ens hänt. Dessutom måste ytan under där man bilar spärras av om man inte har gjort någon åtgärd för att förhindra nedfall. Tänk själv att få en stor betongkaka på några kg i huvudet när du sitter på toa. Snacka om brist på riskanalys. Vem är BAS-U?

Dom gånger jag har bilat avlopp i betongbjälklag har vi skruvat upp en spånskiva eller likvärdigt i undertaket på våningen under för att förhindra just sånt här.

Bas-U.
 
H hempularen skrev:
Hur har du kommit fram till 49h? Utöver tiden hemma hos dig får du räkna med restid och tid för viss materlalanskaffning.

Det här med olyckor vid bilning är lite komplicerat, risken att slå igenom golvet är så hög att man inte riktigt kan se det som ett fel i arbetet. I vissa fall kan det vara så lite som 10 - 20 mm betong under botten av golvbrunnen. I de värsta bjälklagen inträffar det kanske en gång av fyra.
Denna tiden är den som har angett från företaget. Bekymret i sig är inte i sig att de skriver timmarna utan att dom hävdar att dom varit där när jag som kund kan bevisa att dom inte satt sin fot hos mig (främst då de ej har någon nyckel).
 
N nils_norberg82 skrev:
Bas



Bas-U.
Bas betyder byggarbetsmiljösamordnare, U står för utförande. Alla byggarbeten oavsett storlek ska ha en Bas-U och en Bas-P, p står för projektering/planering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.