Hej!

Nu tänker jag skriva om "Bygga mot Berg" på examensarbete men jag vet inte om det går. Några idéer vad ska man ha för frågeställningar eller avgränsning?
Uppskattar väldigt mycket med nya idéer genom det område.

Mvh
Fahmy
 
Hemmakatten
Är långt ifrån att vara ingenjör. Men en sak jag läst en del om är hur svårt det kan vara med tätning mot inkommande vatten från berget om berget är synligt inomhus eller i källaren.

En annan sak är om man bygger nära en bergvägg. Hur ordnar man då med dränering på den hussidan? Och har berget någon negativ avkylningseffekt mot huset och fönster (ingen aning om det har det).
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Snailman
Jag hade problem med en krypgrund på berg, då det blev kondens när varm luft kyldes ner mot berget, det åtgärdades genom att spruta in ett par decimeters lager med lecakulor som isolering.
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Tänker du större hus eller mindre? Typ villakällare eller stora bostadskomplex?

Det är ju en del att tänka på, den torra varma inomhusluften drar ju fram vatten ur klippan tex. Så de som har en klippa inne i sitt souterränghus brukar stänga för med glasvägg och ha vinkällare där.
 
  • Gilla
Fahmy
  • Laddar…
Tack för ni tog er tid, jag funderar på det ni sagt. alltid välkomna med nya tankar.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tänker du större hus eller mindre? Typ villakällare eller stora bostadskomplex?

Det är ju en del att tänka på, den torra varma inomhusluften drar ju fram vatten ur klippan tex. Så de som har en klippa inne i sitt souterränghus brukar stänga för med glasvägg och ha vinkällare där.
Spelar det för roll om det är större hus eller mindre? vad kan det påverka?
 
Anna_H Anna_H skrev:
den torra varma inomhusluften drar ju fram vatten ur klippan tex
Nej men, är det sant? Kan man krama fram vatten ur sten?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej men, är det sant? Kan man krama fram vatten ur sten?
Ja? Vad är det som är konstigt med det? Vi har en gubbe i ett radhus här som påstår att vår bevattningsanläggning går sönder när det varit torrt och varmt några veckor, för då börjar det strömma vatten i hans källare. Märkligt nog strömmar det flera kubik i minuten i kommunens dagvattenledning precis utanför utan att vår pump går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.