Jag vill fräsa ut ett område i en plywoodskiva och jag vill INTE fräsa igenom hela skivan, utan bara ca 5 mm djupt. Jag vill fräsa längs en mall. Jag skulle vilja kunna ha mallen hyfsat tunn, typ 12mm plywood (eller ännu hellre ännu tunnare, ju billigare att tillverka och mindre platskrävande att förvara desto bättre tänker jag).

Så då skulle jag vilja ha en notfräs som har kullager och väldigt kort skär. Med åtta millimeters skaft. Jag hittar såna med 1/4 tum-skaft, men inga med 8 mm. Jag hittar en massa bilder på såna här stål, men när jag går in på sidorna så är skäret oftast snarare 2,5 cm, jag vill väl ha 5-8 mm tänker jag.

Kan inte nån bara förklara att jag kan göra det här på något annat sätt, eller visa mig ett stål jag kan köpa (jag skulle vilja hitta ett som ligger en bit söder om 1000 kronor helst, jag fräser inte på proffsnivå direkt.

518EAmLXCnL._SY524_.jpg
 
Redigerat:
Du skriver kopierring men du menar kullagrat notstål. Lösningen är ju kopierring men det är lite bökigare att använda då mallen inte kan ha samma storlek som det du ska fräsa.

En lösning som jag använt mig av vid liknande förutsättningar är att ha ett mellanlägg mellan mallen och ämnet. Lite omständigt, men det fungerar.
 
V vectrex skrev:
Du skriver kopierring men du menar kullagrat notstål. Lösningen är ju kopierring men det är lite bökigare att använda då mallen inte kan ha samma storlek som det du ska fräsa.

En lösning som jag använt mig av vid liknande förutsättningar är att ha ett mellanlägg mellan mallen och ämnet. Lite omständigt, men det fungerar.
Javafasen, jag rörde ju ihop det totalt, ska fixa det. Egentligen funkar vilket som, bara jag hittar en notfräs med kort skär.

Vad är skillnaden på mellanlägg och tjock mall - att mellanlägget kan ha vilken form som helst typ?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Javafasen, jag rörde ju ihop det totalt, ska fixa det. Egentligen funkar vilket som, bara jag hittar en notfräs med kort skär.

Vad är skillnaden på mellanlägg och tjock mall - att mellanlägget kan ha vilken form som helst typ?
Har du kopierring så spelar inte längden på notfräsen någon roll förutsatt att du har en "plunge router" (kommer inte på svenska namnet just nu), det är väl det normala. Bara sänka ned notstålet till önskad längd.

Ja, skillnaden är att du kan ta nästan vilka skräpbitar som helst som mellanlägg.
 
V vectrex skrev:
Här har du förresten ett notstål med kullager som har 8mm skär. Ganska dyrt, men fortfarande ganska långt "söder" om 1000kr. Cobolt gör riktigt bra fräsar.
[länk]
Perfekt. Tack.
 
Det kom ett telefonmöte emellan så du har redan fått svaret. Men jag postar det jag fick ihop ändå.

Det närmaste som jag hittar är dessa från Cobolt (samma som vectrrex länk)
Katalogen finns här: http://www.tooltrust.se/

207-908 har skaftdiameter 8 mm, djup 8 mm och diameter 12 mm.
207-908XL har samma mått men dubbla kullager om det är intressant.


Waelden har T1680-8 och T1682-8 med 12 mm skärdjup och 12 mm respektive 16 mm diameter (samma som Ola Cs länk)
https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Housing_Rebate_698.html

Infinity har några med 9,5 mm skär men då får du gå upp till 1/2" skaft om du inte vill ha 1/4"
http://www.infinitytools.co.uk/router-bits/dado-and-planer-bit/

Den sista var jag ivarjefall ensam om. Nu ville du ju ha 8 mm skaft men den kanske kan vara intressant för någon annan.
 
Mitt råd köp 1/4 till en fraktion av priserna för 8mm. komplettera med en till spänntång till fräsen så öppnar du upp för en massa prisvärda stål.

/
J
 
Hedens Hedens skrev:
Mitt råd köp 1/4 till en fraktion av priserna för 8mm. komplettera med en till spänntång till fräsen så öppnar du upp för en massa prisvärda stål.

/
J
Ja du tänker SÅ ja. Det kanske inte var nån dum ide. Undrar om det finns till min hobbyfräs (gröna bosch, pof 1400 ace).
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Ja du tänker SÅ ja. Det kanske inte var nån dum ide. Undrar om det finns till min hobbyfräs (gröna bosch, pof 1400 ace).
Till min fick jag med det när jag köpte den. 8 mm var monterad och 6 mm och 1/4" låg i lådan
 
Hedens Hedens skrev:
Mitt råd köp 1/4 till en fraktion av priserna för 8mm. komplettera med en till spänntång till fräsen så öppnar du upp för en massa prisvärda stål.

/
J
Jag tycker 8mm ofta är på gränsen när man vill göra lite djupare fräsningar. 1/4" skaft vill jag inte använda till lite mer rejäla fräsningar, blir för mycket vibrationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.