Förutsättningarna:
Enkel trappa från ett plan till ett annat, inomhus. Bredd 1200mm, höjd 1000, max djup 1550mm. Lecablock.

Helst av allt vill jag ha 250mm stegdjup, 167mm steghöjd vilket ger en trappa med 5 steg. Mitt problem är att lecablock är 150mm höga.
Kan jag öka höjden med 12,5 mm med exv en gipsskiva (allt ska spacklas) eller annat material eller ska jag köra med:

6 steg. 250mm stegdjup och 150mm steghöjd. Då blir det sista steget 100mm. Djupet blir 1500.

Denna vånda!
 
Undvik att ha olika steghöjder på trappan, det är farligt.
Har du inga vertikala fogar? Finns det 75 mm lecablock som du kan stapla med fog emellan så att det blir 167 mm?
 
  • Gilla
Cgong
  • Laddar…
C Cgong skrev:
Förutsättningarna:
Enkel trappa från ett plan till ett annat, inomhus. Bredd 1200mm, höjd 1000, max djup 1550mm. Lecablock.

Helst av allt vill jag ha 250mm stegdjup, 167mm steghöjd vilket ger en trappa med 5 steg. Mitt problem är att lecablock är 150mm höga.
Kan jag öka höjden med 12,5 mm med exv en gipsskiva (allt ska spacklas) eller annat material eller ska jag köra med:

6 steg. 250mm stegdjup och 150mm steghöjd. Då blir det sista steget 100mm. Djupet blir 1500.

Denna vånda!
Det blir väl 5 steg eftersom sista steget är väl ytan man skall upp till? Således 300 mm djupa steg.
 
K Kane skrev:
Det blir väl 5 steg eftersom sista steget är väl ytan man skall upp till? Således 300 mm djupa steg.
Illustration av trätrappa med angivna mått och vinklar, inklusive längd, bredd och höjd för att guida byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns en trappformel, som säger att 2 steghöjder + 1 stegdjup = 600 - 650, helst 620 - 630. Det ger en "bekväm" trappa. Dina mått är lite i underkant.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns en trappformel, som säger att 2 steghöjder + 1 stegdjup = 600 - 650, helst 620 - 630. Det ger en "bekväm" trappa. Dina mått är lite i underkant.
Öka stegdjupet är inga problem om det kniper, har 300 att spela med i första exemplet.
 
Vad sägs om att mura med 150, flytspackla upp varje skifte till rätt höjd. Då får jag även steget spacklat som jag ändå hade tänkt göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.