Precis nyinflyttad i hus där vi har fullt med svarta fåglar som pickar i gräsmattan nu i februari. Är -7 ute. (Halland)
Kan vara allt från 3-20 stycken fåglar som går runt och pickar på de soligare delarna.
Vad kan jag göra så de inte förstör gräsmattan?
Gräsmattegödsla?
 
  • Vy genom fönster av en gräsmatta med snöfläckar och svarta fåglar som pickar i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De gör ingen skada som är märkbar.
 

Bästa svaret

harry73
Du ska inte gödsla så tidigt på året. I bästa fall försvinner gödseln i grundvattnet och det är inte bra. I värsta fall blir det en bra start på säsongen för ogräset som börjar växa innan gräset gör det.
Fåglarna äter frön, insekter och maskar som finns i gräsmattan. Inget att bry sig om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skönt att höra! Tack för svar.
 
Är det inte kajor?
Vi har ju tusentals kajor i stora flockar som man ser ibland flyga i stora skaror, och landa och förmörka hela ängar.
Som Harry73 skriver, de gör ingen skada, men på vår/sommar skränar de så folk inte kan sova.
 
Det där ser ut att vara råkor. Inte för att det svarar på ursprungsfrågan...☺️
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fast nu tittade jag igen....det är nog både kajor och råkor.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Den här hittade vi i vår kamin. Hade kommit ner genom skorstenen, sökte kanske både värme och sällskap
Fågel i handen som räddats från en kamin, vilse i värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ursidae och 1 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Fast nu tittade jag igen....det är nog både kajor och råkor.
För mig, som inte är ornitolog, är kajor och råkor samma sak.
Men det är olika arter alltså, fast väldigt lika och i samma "familj"?
 
Fyra råkor och två kajor. De lite större, helsvarta, är råkor och de lite mindre, grå/svarta är kajor.

Kajor och råkor är verkligen inte lika, om än de är kråkfåglar båda två. De förekommer dock ofta i ungefär samma miljöer. Råkan ser ut att ha otroligt stor näbb, men det är mest en synvilla på grund av att de har ett stort område utan fjädrar i ansiktet. Man ser ganska tydlig skillnad på hur de rör sig också, men det är svårare att beskriva. Konstigt nog så övervintrar båda dessa arter på så vitt skilda platser som Skåne med närmsta omnejd, och Uppland. Men inte just i någon större utsträckning där i mellan. Jag har en massa kajor på tomten som letar mat i 30cm snö i norra Uppland.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För mig, som inte är ornitolog, är kajor och råkor samma sak.
Men det är olika arter alltså, fast väldigt lika och i samma "familj"?
Som PNO skriver så är de ganska olika men kråkfåglar bägge. Råkor är en av de få fåglar jag har koll på. Kajor är mindre ser mer "prydliga"ut och har helsvart ansikte och näbb. Råkor är större, helsvarta förutom näbben och ser lite "stökiga" ut i fjäderdräkten tycker jag.
Vi har en råkkoloni som häckar i stora träd vi jobbet så man vet hur de ser ut och låter. Blir rätt högljutt på våren kan man säga. Vu har en takterass 5 vån upp så man är på samma nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.