3 974 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Har en kina luft vatten pump behöver HJÄLP
Hej du kan montera en kondensator till elmotorn för att minska strömpeaken när motorn/pumpen startar ,
Är vanligt att man gör så när man konverterar mindre 3 fasmotorer till 1 fas Med vänlig hälsning, David
Är vanligt att man gör så när man konverterar mindre 3 fasmotorer till 1 fas Med vänlig hälsning, David
Tack för tipset
Moderator
· Stockholm
· 51 999 inlägg
Kondensator är som sagt något man kopplar in på en trefasmotor för att kunna köra den på enfas överhuvudtaget, och har inte så mycket med startström att göra.
Här har vi en enfasmotor i kompressorn. Visserligen borde någon ta en titt på den så att det inte är en trefas motor som kopplats för enfasdrift. Men det är väldigt osannolikt på de här effekterna.
Som jag ser det så har du 3 alternativ:
1. Be en elektriker sätta in en D karaktäristik säkring. Det är tänkbart att det räcker.
2. Ordna en uppsäkring, beställ 32A eller mer från elverket. Kostnad okänd, troligen duger din servisledning in till huset, så att det bara är en ombyggnad av huvudsäkringsskåpet som behövs. Men du får en ökad fast avgift till nätbolaget.
3. Låt byta kompressor i pumpen, gissningsvis går det inte att bara byta motor. Då kan även stryrelektroniken behöva bytas, svårt att veta om det är samma elektronik som konfigureras för att styra 3 fas, eller om det är en helt annan styrenhet.
Här har vi en enfasmotor i kompressorn. Visserligen borde någon ta en titt på den så att det inte är en trefas motor som kopplats för enfasdrift. Men det är väldigt osannolikt på de här effekterna.
Som jag ser det så har du 3 alternativ:
1. Be en elektriker sätta in en D karaktäristik säkring. Det är tänkbart att det räcker.
2. Ordna en uppsäkring, beställ 32A eller mer från elverket. Kostnad okänd, troligen duger din servisledning in till huset, så att det bara är en ombyggnad av huvudsäkringsskåpet som behövs. Men du får en ökad fast avgift till nätbolaget.
3. Låt byta kompressor i pumpen, gissningsvis går det inte att bara byta motor. Då kan även stryrelektroniken behöva bytas, svårt att veta om det är samma elektronik som konfigureras för att styra 3 fas, eller om det är en helt annan styrenhet.
Som hempularen skriver kan du ge upp tanken på kondensator här. Den är redan på plats om det är enfasmotor och att det skulle vara trefas påbyggt med konding i princip uteslutet.
Att öka elanslutningen till 35 A är också dumt onödigt och dyrt då kan du snart motivera en annan bättre passande pump. Att byta säkring till typ D är också lite medicin typ Döbeln. I förlängningen kommer du få mer utlöst huvudsäkring och det är dåligt av flera skäl och ger lätt följdfel. Du kan i stort lika gärna koppla förbi säkringen som att köra D i en normal bostad vid 25 A både där och i huvudsäkring blir dvärgbrytaren meningslös.
Vettigaste lösningen vore om du skaffar en enkel startströmsbegränsare som du kopplar in mot kompressorn. Det är en billig och bra lösning och då har du gjort vad som är rimligt för att försöka fixa problemet.
Att öka elanslutningen till 35 A är också dumt onödigt och dyrt då kan du snart motivera en annan bättre passande pump. Att byta säkring till typ D är också lite medicin typ Döbeln. I förlängningen kommer du få mer utlöst huvudsäkring och det är dåligt av flera skäl och ger lätt följdfel. Du kan i stort lika gärna koppla förbi säkringen som att köra D i en normal bostad vid 25 A både där och i huvudsäkring blir dvärgbrytaren meningslös.
Vettigaste lösningen vore om du skaffar en enkel startströmsbegränsare som du kopplar in mot kompressorn. Det är en billig och bra lösning och då har du gjort vad som är rimligt för att försöka fixa problemet.
Är det någon som provat med startströmsbegränsare på en kompressor "live"
De finns inte sällan i olika form monterade i VP redan från början. Det är olika typer både enklast tänkbara i princip motstånd och mer avancerade med aktiv kraftelektronik.
Problemet useless nämner är inte så relevant om man bara som i detta fallet är ute efter att begränsa inkopplingsströmstöten som löser säkringen. Den ger i stort inget bidrag till motorns mekaniska arbete mot kompressorn.
Problemet useless nämner är inte så relevant om man bara som i detta fallet är ute efter att begränsa inkopplingsströmstöten som löser säkringen. Den ger i stort inget bidrag till motorns mekaniska arbete mot kompressorn.
Förstår jag dig GK100 rätt så är det bara att köra på med startstömsbegränsaren??GK100 skrev:De finns inte sällan i olika form monterade i VP redan från början. Det är olika typer både enklast tänkbara i princip motstånd och mer avancerade med aktiv kraftelektronik.
Problemet useless nämner är inte så relevant om man bara som i detta fallet är ute efter att begränsa inkopplingsströmstöten som löser säkringen. Den ger i stort inget bidrag till motorns mekaniska arbete mot kompressorn.
Du kanske kan lägga in lite bilder på den så man ser märkskyltar, kompressor, elsystem osv. Då är det lättare att säga något om vad du skulle kunna välja för komponent.
Annars är det som sagt att köra med begränsare som kan hjälpa upp läget för dig. Se även till att fördelningen mellan faserna ger den VP ligger på i stort fri från andra större laster då kommer huvudsäkringen klara sig bättre också.
Annars är det som sagt att köra med begränsare som kan hjälpa upp läget för dig. Se även till att fördelningen mellan faserna ger den VP ligger på i stort fri från andra större laster då kommer huvudsäkringen klara sig bättre också.
Tack GK100 då ska jag försöka få tag i en elektriker så han får kolla belastningen på faserna...stort tack er alla andra för era ideer och råd. Återkommer med en uppdatering av resultatet...