N nieandersson skrev:
Väggarna som sådant är klara, det är bara spackling och färg/tapet kvar. Men jag får dubbelkolla avstånd och djup imorgon. Må hända lägger jag upp nya bilder, jag tror vinkeln kan förvirra på den bild som är.
Funderade också på om vinkeln kunde förvirra men ser inte en skruv i kanterna runt fönstret. Ska vara 200 mm mellan skruvarna vid ALLA kanter. Blir naturligtvis extra viktigt runt fönstren om det inte ska vara något foder som i sig trycker gipsen mot underlaget
 
Efter diskussion med byggarna enades vi om att ändra smygarna till en lösning vi är nöjda med utan extra kostnad. Ibland lönar det sig att vädra sina tankar!
 
  • Gilla
Pagno och 4 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
foder som i sig trycker gipsen mot underlaget
????
 
R RoBo skrev:
????
Titta på förstabilden i tråden, tänk dig att smygarna inte sticker ut utan är i nivå med väggen. Fodren (det är de lister man brukar sätta runt exempelvis fönster) sätts mot smyglisterna ut över gipsen. Fästs vanligen med listspik eller dyckert som slås genom gipsen in i underliggande konstruktion. Även om det inte är avsikten hjälper de med all säkerhet till att hålla en undermåligt skruvad list på plats.
 
Om man tror att foderna skall hålla gipset, kanske man inte skall ge sig på snickeri.
 
R RoBo skrev:
Om man tror att foderna skall hålla gipset, kanske man inte skall ge sig på snickeri.
:rofl:
 
Kul att ni kom fram till en bättre lösning!
Men sådär brukar det se ut i de flesta hus med färdiga smygar.
Man limmar över och under först och klämmer sedan fast dem med de stående sidorna, allt för att slippa spika.
Snyggt eller inte, lägger jag mig inte i...
vet bara att det är någon form av standardlösning.
 
Standard är väl att ha någon form av fönsterbänk. Ställa sidostyckena på denna, sedan överbiten mellan. då ser man inga avsågade ändar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Kul att ni kom fram till en bättre lösning!
Men sådär brukar det se ut i de flesta hus med färdiga smygar.
Man limmar över och under först och klämmer sedan fast dem med de stående sidorna, allt för att slippa spika.
Snyggt eller inte, lägger jag mig inte i...
vet bara att det är någon form av standardlösning.
Jag har kollat runt hos ett antal hustillverkare samt hört mig för hos en mängd olika snickare. Ingen säger att de sätter smygar på det viset. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det går att se lösningen som ett standardiserat sätt att sätta smygar på. Den metod du nämner bör ju fungera även om man sätter sidorna först och sedan klämmer in över och under, enda skillnaden är ju att det blir snyggare att göra så.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Lägg gärna upp en ny bild på vad ni kom fram till istället :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N nieandersson skrev:
Jag har kollat runt hos ett antal hustillverkare samt hört mig för hos en mängd olika snickare. Ingen säger att de sätter smygar på det viset. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det går att se lösningen som ett standardiserat sätt att sätta smygar på. Den metod du nämner bör ju fungera även om man sätter sidorna först och sedan klämmer in över och under, enda skillnaden är ju att det blir snyggare att göra så.
Jag vet bara att jag får måla de kapade smygändarna hela tiden...
 
Så där ser det ut på väldigt många smygar, det är det enklaste och snabbaste sättet att göra dem på, limma undre + övre, sen använda sidobitarna som stöd.

Svårt att hävda byggfel på detta, mer tycke och smak.
 
E erikjakan skrev:
Så där ser det ut på väldigt många smygar, det är det enklaste och snabbaste sättet att göra dem på, limma undre + övre, sen använda sidobitarna som stöd.

Svårt att hävda byggfel på detta, mer tycke och smak.
Som mycket ung och oerfaren självbyggare av monteringsfärdig husbyggsats ställdes jag inför exakt samma val, det var smygar utan foder. Jag frågade grannen, en skicklig byggnadssnickare som byggde eget lösvirkeshus. ”Det är självklart. Inga skarvar på sidorna”. Om du har flera arbetsmässigt och funktionsmässigt likvärdiga lösningar, tänk efter vilket som blir snyggast. ”Det ska vara både starkt och vackert”.
Lärde mig en hel del av honom bl. a. att sätta list utan behov av Timells och Ernsts ”favoritkladd”, Latexfog
 
Som sagt tycke och smak.

Men jag håller med om att det är syggare utan.

Trälim i geringar ska man använda vid montage av foder och sockel ;)
 
Med nutidens, pga isoleringen, tjocka väggar drar man väl inte ut fönsterbrädan utanför panelen?
Mina fönstersmygar t.ex. är 280 mm från insida fönsterkarm, det räcker ju till för det mesta :)
Och de är byggda av vitlackad MDF, där topp och bottenskiva sitter med PL400, och sidoskivorna är inklämda däremellan och fastlimmade med PL400:
Vitlackad MDF-fönsterbräda med keramik Muminhus och träskål i ett rum med furupanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fodren har jag monterat själv. Gersågade klackfoder, som sitter med 35 mm dyckert.
Väggen runt om är vitvaxad furupanel.

(Muminhuset har min salig mamma gjort för 50 år sedan, när hon jobbade på RK med keramik)
 
  • Gilla
Petelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.