Hej!

Rengjorde ventilationssystemet i huset och gjorde sedan injustering. Värdena blev inte riktigt fullgoda så firman rekommenderade byte av motor och fläkthjul. (Samt i samband med det även ny kondensator)

Tyckte att offerten för jobbet var rätt saftig eftersom en motor, fläkthjul och kondensator går att hitta för ca 1500kr.

Jag har dragit ur ström och transformator för att kunna haka av fläkthöljet. Öppnat "snäckan" för att se fläkthjul och motor. (fläkthjulen borttaget på bilden).

Nu till mina frågor:
Jag kommer inte åt fästena för motorn, eller kondensatorn. Själva "pizzaboxen" i vilken motorfästena samt kondensator tycks sitta har jag markerat med lila pilar. Den enda idén jag kan komma på är att ta bort pop-nitarna (markerat med gröna ringar) från höljet för att möjliggöra åtkomst av motorfästen samt kondensator.

Är det en bra idé eller hur ska jag bära mig åt?

Mvh Christofer
 
  • Fläkthölje med öppet servicelucka och markerade pop-nitar och motorfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationssystem med öppnad snäcka där fläkthjulet är borttaget, lila pilar pekar på motorfäste och gröna ringar på pop-nitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte omöjligt att det krävs uppborrning av pop-nitarna för att kunna göra ett motorbyte.
Jag har själv ett FTX-aggregat och där är det just så. Ska man komma åt kondensator och motorfäste så krävs borrning och nya pop-nitar.

Är du säker på att motorn är dålig? Ditt aggregat ser inte särskilt gammalt ut. En motor håller kanske i 20-25 år. Det som slits är lagren.
Snurrar fläkthjulet lätt utan missljud och startar det snabbt så är nog motorn OK.
En felaktig kondensator brukar betyda att motorn bara står stilla och brummar.
 
Instämmer med föregående talare. Lagerbyte är det som möjligen behövs.
 
Toppen! Då blir det uppborrning och jakt på lager i helgen. Av andra bilder att döma så måste jag in från ”undersidan” av motorn för att komma åt lagren.
Motorn snurrar lätt och startar snabbt i övrigt så den fungerar förmodligen bra. Systemet är ca 14 år gammalt.

Tack för svaren och tipsen!
 
Jag tycker det låter som motorn är OK. Hur kom firman fram till att motorn var defekt?
Lite trist att ge sig på att borra och byta lager och sedan hjälper inte det.

Det finns beröringsfria varvräknare som du skulle kunna använda för att verifiera motorvarvtalet.
Kostar ca 100 kr på ex. Ebay.
 
@ chriolof: Jag förutsätter att du redan har rengjort fläkthjulet.
 
Immobil Immobil skrev:
@ chriolof: Jag förutsätter att du redan har rengjort fläkthjulet.
Absolut! Dammsugare + diskborste VS fläkthjul = 1-0
 
E etompau skrev:
Jag tycker det låter som motorn är OK. Hur kom firman fram till att motorn var defekt?
Lite trist att ge sig på att borra och byta lager och sedan hjälper inte det.

Det finns beröringsfria varvräknare som du skulle kunna använda för att verifiera motorvarvtalet.
Kostar ca 100 kr på ex. Ebay.

De mätte luftflödena i huset vid frånluftsventilerna och tyckte inte att värdena var tillräckligt bra trots rengöring av rör och fläkt.

"Har bytt många i detta område (med samma ålder på systemen) som har samma situation. Saker börja bli slitna och damm har åkt in i motorn mm. Rekommenderar utbyte av motor - kostar ca 4000kr-5000kr med motor och jobb."

Sen fick jag en offert som landade där någonstans. Då tänkte jag att den funkar skapligt just nu -> inte akut -> vill gärna prova att komma undan lite billigare och lära mig något längs vägen.

Som det ser ut nu så blir det borra popnitarna. (för att komma åt både lager och motor)
1. Byta lager
(2: Funkar inte lagerbyte eller något annat trist som ev skulle strula - byta motor.)

Oavsett vilket blir det bra mycket billigare och mer lärorikt än att ta in firman som skickade offerten.
 
OK, lycka till med reparationen. Du får återkoppla när du är färdig.
Satsa på kvalitetskullager (ex SKF) och inte biltemagrejor. På kullagret brukar det vara instämplat en sifferkod som gör att du kan få tag på rätt typ.
 
För att underlätta för dig så ska du ha två stycken 608zz c3 :)
Kass konding = dåligt varvtal.. (2 uF ska du ha till den motorn.)
 
  • Gilla
chriolof
  • Laddar…
P piko skrev:
För att underlätta för dig så ska du ha två stycken 608zz c3 :)
Kass konding = dåligt varvtal.. (2 uF ska du ha till den motorn.)
Tack för input! Ska kika på detta när det blir lite varmare. (Och man kan ventilera/vädra utan att frysa ihjäl :))
 
Gammal tråd men gör ett försök att haka på. Har samma problem med missljud från fläkt och misstänker slitet lager. Hur gick det för dig "chirolof", fick du upp lådan och kunde byta lager?
 
Hej,
Jag är också intresserad om du lyckades borra upp motorn och byta lager? Jag har borrat de 6st nitarna närmast axeln på din bild men den sitter fortfarande hårt. Borrade också en av de tre mindre hålen och då verkar jag ha borrat i epoxin och kopparn så det blir väl att köpa ny motor trots allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.