Hej, Jag tänkte bygga ett förråd/garage på ca 25 kvm till snöskotrar, cyklar, trädgårdsredskap osv. Jag bygger på plintar och tänkte ha lite grövre tryckimpregnerat virke som golv. Det blir ju en del smältvatten där som jag vill ska rinna igenom men det blir ju ändå en del fukt. Funkar det?
 
Det blir ju inte vidare tätt, men det beror ju på vad du vill åstadkomma. Om virket får torka emellanåt bör det inte bli några problem, men det blir ju inte bra om någon del av virket är i mer eller mindre ständig kontakt med fukt, tryckimpregnerat eller inte. Tänk på att allt (?) virke torkar och därmed ökar springornas storlek. Ska du inte värma något särskilt fungerar det nog, men jag skulle nog ha satsat på ett golv där man kan lägga klinker och ha en golvbrunn eller ränna för att leda bort smältvattnet från skotrarna. Det finns billigt klinker som är "garagetåligt".

/Fredrik
 
Tack för ditt svar!
Jag kommer inte att ha någon värme på i byggnaden. Det blir ett kallgarage. Ja det är ju såklart ett bekymmer att det torkar ihop och kanske lämnar för stora springor.
Kanske får bli golvgips och klinker istället, men hade hoppats undvika det momentet.......
 
Med golvgips får du nog tänka lite till så att du inte får in fukt underifrån mot gipsskivan. Du bör ju fixa till en genomtänkt golvkonstruktion då. En variant om du vill behålla din ursprungliga idé kunde ju vara att ha dina tänkta plankor tätt (låt dem torka före du lägger dem) och sedan lägga vanligt trallvirke på dem fast i andra riktningen (90 grader vridet). Då får du ett lite tätare golv men inte helt tätt. Trallen kan du sedan täta till i efterhand om det skulle behövas. Lägg en liten plastdistans mellan trallen och det grövre virket så samlas inte fukten där.

Det kanske blir en lite udda lösning, men jag utgår från vad du frågade om initialt.

/Fredrik
 
Bygg garaget som en carport med väggar. Sen lägger du in ett löst golv i trall. Tänk en altan inne i en carport.

Garaget i vanligt virke och golvet i tryckt.
 
F fb35523 skrev:
Med golvgips får du nog tänka lite till så att du inte får in fukt underifrån mot gipsskivan. Du bör ju fixa till en genomtänkt golvkonstruktion då. En variant om du vill behålla din ursprungliga idé kunde ju vara att ha dina tänkta plankor tätt (låt dem torka före du lägger dem) och sedan lägga vanligt trallvirke på dem fast i andra riktningen (90 grader vridet). Då får du ett lite tätare golv men inte helt tätt. Trallen kan du sedan täta till i efterhand om det skulle behövas. Lägg en liten plastdistans mellan trallen och det grövre virket så samlas inte fukten där.

Det kanske blir en lite udda lösning, men jag utgår från vad du frågade om initialt.

/Fredrik
Tack för ditt engagemang!
Jag tror att din lösning blir bra. Stabilt golv med minimala springor och ändå luftning i golvet.
Tack!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygg garaget som en carport med väggar. Sen lägger du in ett löst golv i trall. Tänk en altan inne i en carport.

Garaget i vanligt virke och golvet i tryckt.
Precis som jag har tänkt. Garaget kommer att vara helt oisolerat och inte uppvärmt. Blir nog perfekt.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.