C
Vi totalrotar vårt hus, ett hus sammanbyggt av fyra huskroppar...

Nån som har erfarenhet av att dra all el i golvsockel?

Vem tillverkar färdiga socklar för eldragning?

Carra
 
Blir det nya skivor skivor på vägg så kan man lämna spalt nertill, med en distans mot golv-väggregel så har man fått 13mm... så blev det i vårt hus + en list som var lite urtagen så fick rören plats också!
 
Man kan också "spåra" i väggen och sedan lägga i elrör/slang...vilket är ett alternativ om man inte vill bygga på med 13 mm.
 
Dammade fint när vi gjorde det sistnämnda i tretex :p Andningsvägarna har nog inte hämtat sig än! Men det var det å andra sidan värt, ingen flyttning av karmar, lister el dyl och med nogrann remsning och spackling av "rännorna" syns inget av ingreppet heller
 
Vad använder man för verktyg/maskin för att "fräsa" rännor för el rör i väggarna?

Funkar detta även om man har tegelvägg?

Pris på detta verktyg/maskin?

/Johan
 
Hur är kvaliteten på den modellen på jula..

Är den åtminstone tillräcklig för ny el i gammalt hus 150m2? Vad är nästa alternativ på prisstegen?
 
MegaZap skrev:
Hur är kvaliteten på den modellen på jula..

Är den åtminstone tillräcklig för ny el i gammalt hus 150m2? Vad är nästa alternativ på prisstegen?
Jag är mycket nöjd med min.
När jag jobbade som installationselektriker för ett antal år sedan hade jag en Hitachi (tror jag det var), men denna är minst lika bra tycker jag.
 
Tack för svaret..

Är det en tidskrävande uppgift att fräsa ny el i ett ca 150m2 hus?

Såg att Cramo hade hyra för 200:- dygn +moms nämligen. Så tar det mer än 6 dygn är det ju värt investeringen.

/Johan
 
Ja, visst tar det lite tid.
Jag har aldrig gjort ett helt hus med spårfräs, vi körde bara badrum vid den tiden (innan ROT-avdraget försvann).
Så tyvärr har jag ingen uppfattning om vilken tid det kan ta.

Prova ställa frågan i EL-forumet, där kanske det finns någon som kan ge ett svar.
 
MegaZap skrev:
Är det en tidskrävande uppgift att fräsa ny el i ett ca 150m2 hus?
Om du är väldigt väl förberedd och vet exakt hur du vill ha elen och var rören skall dras borde själva fräsningen gå på under sex dagar. Däremot är det nog inte så jag skulle gjort. Jag håller på att renovera min lägenhet och tar i stället rum för rum, inklusive ny el och nätverk, målning, golv osv.

Räkna med enorma mängder av damm och att alla möbler måste plockas bort eller plastas in ordentligt.
 
Oj det var längre tidsuppskattning än jag räknat med, vi får se.

Med tanke på dammet så är det ett mindre problem då huset kommer vara tomt fram tills dess att all renovering är klar.

Sen är det bara rör för el och eventuellt ljud som jag kommer dra. Nätverk och telefoni fungerar bra trådlöst och lär inte bli sämmre i framtiden :)
 
Dra extra rör, du kommer att ångra dig annars !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.