C
Var kan man köpa kopplingar för fyrkantsprofiler?2017.10.7_16.25.31_4127.jpg
2017.10.7_16.22.29_8823.jpg2017.10.7_16.24.44_1956.jpg
Det vore bra att ha för att snabbt göra ramkonstruktioner av fyrkantsrör utan att svetsa eller som prototyp innan man svetsar. Eller för att kunna justera konstruktionen för olika ändamål. Kopplingarna får gärna vara omålade och ha gängade hål för skruvar som man kan låsa fast rören med. Gärna annat än bara räta vinklar (t.ex. 45°).

Är på jakt efter någonting som gör att jag bara behöver kapa rören, stoppa ihop delarna och låsa fast med skruvar.

Har inte letat på utländska sidor än.
 
S
Ser ut att vara samma typ av kopplingar som finns till ställningar för att täcka båtar , jag köpte men dom var i dim som reglar , finns enligt sökning på varuhusen , sen om dom är för runt eller fyrkant svårt att sia om
 
  • Gilla
Sedlund
  • Laddar…
C
Såg faktiskt någonting som verkar lovande.
1219_0.jpg 1220_0__rc02.jpg 1223_0.jpg
Visserligen aluminium, men borde gå att trä utanpå vanliga 40 mm x 40 mm (eller 25 mm x 25 mm) fyrkantiga stålrör som finns att köpa lite varstans.
 
Hur skulle det fungera med vinkelkopplingarna, eftersom du måste gersåga ändarna?
Det är inte bara att kapa rakt, eftersom profilerna skulle bli för korta.
 
C
Menar du någon av de här bilderna?
1223_1__rc05;-;.gif 1224_1__rc06;-;.gif
I båda bilderna ser det ut som om man skulle kunna stoppa i vinkelrätt kapade profiler tillräckligt långt för att låsa fast dem med skruvarna eller kapa mer anpassat till kopplingen för att få in profilen lite längre.
 
  • Gilla
Niic00007
  • Laddar…
Jag uppfattade att man skulle bygga en prototyp för att testa konstruktionen och att man skulle använda samma kapade profiler till svetsningen, vilket inte kommer att gå, eftersom det kommer att saknas material i vinklarna.
 
Min gissning är att de två ovanstående kopplingarna är till för aluminiumprofiler. Är det aluminiumprofiler du har tänkt att använda?
 
C
Jag får leva med att ha kopplingarna permanent monterade och inte kunna ersätta dem med svetsfogar. Jag hade tänkt använda stålprofiler, men om det inte skulle gå får jag överväga aluminiumprofiler i stället. Det finns 4 bildgallerier med användningsexeempel. Tyvärr är alla bilderna i frimärksstorlek och visar enbart runda rör. Svårt att avgöra vilken metall det är, men jag gissar att en del av rören är av stål.

Hade tänkt fästa konstruktionen i ett betonggolv, men fötterna för fyrkantsrör saknar skruvhål, vilket fötterna för runda rör verkar ha:
1231_0__rc13.jpg 1206_0__rr28.jpg
Tänkte därför försöka såga upp ändarna på fyrkantsrören i hörnen, värma med blåslampa, vika ut de 4 sidorna till fötter och borra skruvhål.
 
Redigerat:
Det du söker går under "rörskarv för fyrkantsrör" lite beroende på vad du söker.

JK rostfritt tillverkar detaljer, kommer inte ihåg vad de har i sortiment.

Ett alternativ är att besöka lokalt svetsföretag, det gör vi om vi inte har tid att svetsa egna skarvar/kopplingar.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Jag kom precis på att till min kapellbil har jag vinklar för 25•25 mm rör, kan försöka ta reda på var de får sina ifrån, troligtvis svetsas de på beställning.
 
C
Har tittat på JK Rostfritt men inte hittat det som jag söker, t.ex. koppling för ett genomgående rör samt ett eller två rätvinkligt anslutande rör. För övrigt verkar deras nätbutik lämna mycket övrigt att önska; först får man välja mellan "PRODUKTER 1", "PRODUKTER 2", "PRODUKTER 3" och "PRODUKTER 4". Går man in på det sistnämnda får man välja mellan "Kategori 1", "Kategori 2", "Kategori 3", "Kategori 4" och "Uterum / Carport". Den här ser dock ut att passa mina tilltänkta fyrkantsrör, om än onödigt dyrt med rostfritt:
000_040_12_VM_pa_01_-700x850.jpg 000_040_12_VMDX_pa_01_-700x850.jpg 000_040_12_VMD_pa_01_-700x850.jpg
 
C
Hittade en annan nätbutik som har likadana fast dyrare och dessutom högre moms (kanske för att de säljer från Nederländerna eller Belgien). De har åtminstone bilder på kopplingarna med rör:
189-1-kl_1.jpg 189-2-kl_1.jpg 189-5-kl_1.jpg
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Nick_se och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.