Om det är naturtomter kan det mycket väl vara så att hemfridszonen i visas fall bara är 5-10 meter. Det beror lite på vad den som kommer ska göra. Vill te tex tälta är det rätt långt avstånd som gäller, lite kortare om de bara tänker fika eller bada, de kan rent av ha rätt att bada eller fiska från din brygga.

Med det sagt, när husen ligger så nära vattnet som 20 meter kommer saken i ett helt annat läge. Men ta en sak i taget, börja med att ansöka om lov för brygga, och med att förbättra stigen så som du fått tips om. Ett rejält och hållbart gruslager med ett tunt jordlager med gräs låter väldigt förnuftigt.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Fastän jag tolkade det som att det kunde vara bättre (och nu menar jag bättre för mej inte för dom som vill använda allemansrätten) att lite varsamt röjja upp på tomten så att det blir fri sikt mellan de två husen och avvakta lite med att bygga bastu och brygga? Så att när man senare ska göra en bedömning av hemfridszonen så blir den så stor som möjligt.
 
M Mattsan33 skrev:
Fastän jag tolkade det som att det kunde vara bättre (och nu menar jag bättre för mej inte för dom som vill använda allemansrätten) att lite varsamt röjja upp på tomten så att det blir fri sikt mellan de två husen och avvakta lite med att bygga bastu och brygga? Så att när man senare ska göra en bedömning av hemfridszonen så blir den så stor som möjligt.
Stämmer. Zonen blir inte automatiskt större bara för att ex gräsmattan klipps 200 meter från huset, men det kan absolut hjälpa om området kring husen och ytan ner mot vattnet ger intrycket av att vara en vårdad tomt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja, det kan du naturligtvis göra under tiden. Jag menade mest avseende i vilken ordning du sedan ska göra saker. Både brygga och bastu på en gång kan vara mycket svårt att få tillstånd till.
 
Tänk på att inte lita på kommunen om du behöver dispens eller inte. Kunskapen verkar variera. En tumregel borde vara vid vatten, dispens behövs. Men det verkar variera därefter var gränsen går. Bättre nästan att söka dispens en gång för mycket. Så du inte bygger ut huset en massa för att sen ska visa sig att man visst behövde dispens. Då blir det att riva. För dispens eller inte toppar bygglov
 
B Byggdjuret skrev:
Tänk på att inte lita på kommunen om du behöver dispens eller inte. Kunskapen verkar variera. En tumregel borde vara vid vatten, dispens behövs. Men det verkar variera därefter var gränsen går. Bättre nästan att söka dispens en gång för mycket. Så du inte bygger ut huset en massa för att sen ska visa sig att man visst behövde dispens. Då blir det att riva. För dispens eller inte toppar bygglov
Helt riktigt, finns ärenden där det krävts strandskydd efter att man anlagt konstgjorda vattenhinder på golfbanor... Blir löjligt ibland, men så är det. Så hellre en ansökan för mycket är min tumregel också.

(Själv har jag dock gjort ganska mycket intrång vid sommarstugan utan att ansöka om dispens, mest för att jag resonerar att det ska mycket till innan det uppdagas pga avstånd till annan bebyggelse osv... Men det kan ju straffa sig tillslut...)
 
verksr helt sjukt att man som boende inte ska kunna lita på att Komunen kan sitt jobb, men det är väl bara att köpa det.

Om man nu bygger säg ett trädäck på 25 kvm i höjd med marken och struntar i strandskydds distansen är då det värsta som kan hända att man får riva den känns det ju ganska ok? För det blir väl inte så mycket mer straff, va?
 
A Alias_Olle skrev:
Helt riktigt, finns ärenden där det krävts strandskydd efter att man anlagt konstgjorda vattenhinder på golfbanor... Blir löjligt ibland, men så är det. Så hellre en ansökan för mycket är min tumregel också.

(Själv har jag dock gjort ganska mycket intrång vid sommarstugan utan att ansöka om dispens, mest för att jag resonerar att det ska mycket till innan det uppdagas pga avstånd till annan bebyggelse osv... Men det kan ju straffa sig tillslut...)
Tja... Jag är nog inte guds barn när det gäller och söka bygglov :)
 
M Mattsan33 skrev:
verksr helt sjukt att man som boende inte ska kunna lita på att Komunen kan sitt jobb, men det är väl bara att köpa det.

Om man nu bygger säg ett trädäck på 25 kvm i höjd med marken och struntar i strandskydds distansen är då det värsta som kan hända att man får riva den känns det ju ganska ok? För det blir väl inte så mycket mer straff, va?
Tror det även blir ekonomiska konsekvenser.
 
M Mattsan33 skrev:
verksr helt sjukt att man som boende inte ska kunna lita på att Komunen kan sitt jobb, men det är väl bara att köpa det.

Om man nu bygger säg ett trädäck på 25 kvm i höjd med marken och struntar i strandskydds distansen är då det värsta som kan hända att man får riva den känns det ju ganska ok? För det blir väl inte så mycket mer straff, va?
Rättelsen kombineras ofta med vite samt att det ska polisanmälas så du kan bli åtalad för det.
 
Om läser på vad man får göra inom strandskyddet utan strandskyddsdispans är det typ inget, inte gräva-fälla träd eller klippa gräs.

Men jag som har ett hus inom strandskyddet men utan att det finns en tomtplatsbestämning borde väl kunna göra ett trädäck i direkt anslutning till befintligt hus? Nu snackar vi ett trädäck på 6*4 meter där 4 meter är längst bort från huset.

I praktiken blir det väl svårt för någon att med säkerhet kunna säga att det inte funnits ett trädäck där sedan länge?
 
harry73
Det går väldigt bra att se om det fanns något trädäck med hjälp av flygbilder.
Däremot tror jag inte att strandskyddet gäller så nära ditt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.