Har en Bastu på tomten som har gjort sitt (ny på G) i den är två lavar som är i furu och har aldrig varit varma även om luften i bastun legat på 110 grader Celsius, brukar olja dom med den billigaste matoljan jag hittar och det är nog den delen som är finast i bastun.
Den nya bastun ska inte bli något skrytbygge så jag tänkte använda Furu i lavarna igen eller varför ska jag välja dyrare virke?
 
Orsaken att man väljer Abachi, Al eller asp är just värmeledningsförmågan, avsaknaden av kåda är en annan.
 
Dom kommentarerna har jag hört förut men ingen har klagat när vi bastat så funderar över om det inte är mest tillverkarna som vill sälja. Min bastu är från början med furulavar och tillverkad i Finland och där borde dom väl veta, finns det inte fler här med erfarenhet av furu i bastu.
 
Nja, jag har även läst oberoende undersökningar om värmeledningsförmåga och dylika egenskaper. Man brukar vara försiktig med kådrikt/kvistrikt virke, de kan brännas, men gran/furu av kvistfri god kvalitet är inget problem.

/ama
 
Tack för det svaret, jag tycker gran är sämre när det gäller kvistar och kåda.
 
Det har nog i många fall varit så här. Furen blir varmare men inte så att det är några problem, utan det är att det kan bli kåda som tränger ut och kletar. Om man då måste välja högsta kvalite, dvs kvistfri fur för att minimera den risken så blir prisskillnaden minimal jämfört med abachi, asp, al, m.fl., det är ju inga mängder trä som går åt till några lavar. Har precis byggt lavar i asp och betalde knappt 20:-/m för 21*60 så det blir inte så många kronor. En eller två förstörda handdukar pga av kåda har betalat extrakostnaden för lövträ i laven.
 
AndersS skrev:
abachi, asp, al, m.fl., det är ju inga mängder trä som går åt till några lavar. Har precis byggt lavar i asp och betalde knappt 20:-/m för 21*60 så det blir inte så många kronor.
Jag har nu testat min nya bastu ett antal gånger och erkänner att det är en stor skillnad på att sitta på abachilav än, då jag tidigare flitigt frekventerade, storstadens kommunala stora bastu - där jag faktiskt inte vet vilket material lavarna är i. Det är alltså ingen stor kostnad att välja högsta kvalitet.
 
det du säger Yonna är att det är skillnad på Abachi jämfört med t.ex. furu. Jag har sjäv inte kunnat jämföra på detta utan utgick bara från hur olika trädslag hanteradr kåda. Jag ser faktiskt stor skillnad i hur asp och al suger in parafinolja, alen suger mycket mera.
 
Jag skulle nog säga att Abachi känns svalare. Virket är mycket mera poröst och leder värme sämre. Nackdelen är väl så lukten.. :)
 
angående abacchi så är det väl mer att det behandlas med gifter innan det packas in i containers och skeppas till våra breddgrader.
för att ta kål på insekter. när man sen sågar och putsar virket är dammet inte kul att andas in.
men i övrigt är det nog ingen fara..
 
Vi har i detta land en otrolig massa träd som vi kallar Furu när vi fällt Tallen, vi har Asp som duger till tändstickor och bastu. Importerar ett träslag som innerhåller gifter och förpestar bastun om man inte använder tallolja på burk. Kan det vara så att dessa illaluktande paneler är för att visa bekanta och ha någon stans att torka tvätten. Kan detta var ett sätt att ta bort myten om furans nackdelar i bastun http://www.woodpekka.se/.
Har Furulavar behandlade med äkta matolja av billigaste kvallite i min bastu och har haft det i tre år nu, ingen kåda har läckt ut men granpanelen kan det droppa ifrån när temperaturen stiger över 100 grader.

Glöm inte björkriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.